Magyar zenészek Jacob TV-ről
Seleljo Erzsébet, Szűcs Péter és Agárdi Eszter koncert előtti gondolatai
Jacob TV, azaz Jacob ter Veldhuis holland „avant pop” zeneszerző – aki rockzenészként kezdte karrierjét, majd zeneszerzést és elektronikus zenét is tanult, és az avantgárd kortárszene egyik elismert alakja – október 18-án érkezik a Zene Házába, a Szerzők? Jelen! sorozat aktuális eseményére. Ahol a művei közül ötöt jeles hazai zenészek adnak elő szólóban. A főhős pedig az elhangzó darabok között mesél azok születéséről. A koncert előtt viszont a fellépő magyar zenészek mesélnek Jacob TV-hez fűződő kapcsolatukról.
Mindegyik zenésznek ugyanazt a két kérdést tettük fel, íme a válaszaik:
1. Miért tartja nagyra Jacob ter Veldhuis zeneszerzői munkásságát?
2. Mit kérdezne Jacob TV-től az ön által előadott mű kapcsán?
Seleljo Erzsébet szaxofonos, aki a Billie című, Billie Holiday jazzénekes által ihletett darabot adja elő:
1. Szerintem minden zeneszerző nagy, aki kialakít egy saját nyelvezetet és a zenéje ezáltal felismerhető és összetéveszthetetlen. Számomra Jacob TV kompozíciói mind ilyenek, azok is, amelyeket elektronikával társít és az akusztikus művek is. Ráadásul Jacob valahogy hidat képez a populáris és a komolyzene között, és így sokkal több mindenki számára befogadható. Ezt nehéz úgy tenni, hogy közben a szerző mégis hű tudjon maradni önmagához és a saját zenei nyelvéhez. Szerintem Jacobnak ez sikerült.
2. Van-e szimbolikus jelentése annak, hogy a mű közepén elég hosszasan csak Billie Holiday hangja és szaxofon „beszélget”, és nincsenek egyéb hangeffektusok a kísérő elektronikában?
Szűcs Péter klarinétos, aki a Grab it! című darabot adja elő:
1. A nyelv és zene kapcsolata régóta foglalkoztatja a zeneszerzőket. Jacob TV egy olyan módszerre és zeneszerzői stílusra talált rá a Grab it!-ben és néhány hasonló, beszédhangokat is tartalmazó kompozíciójában, ami számomra nagyon frissnek, energikusnak és zsigerinek hat. Darabjai gyakran provokatívak, és olyan témákkal és társadalmi problémákkal szembesítik a hallgatót, amikről talán sokan nem szoktak, vagy mernek őszintén beszélni. Ez a fajta komfort zónából történő kimozdítása a hallgatónak, vagy esetenként a polgárpukkasztás zenei megvalósítása izgalmas feladat és sok előadót foglalkoztat, köztük engem is.
2. Mit szólna hozzá ha a Grab it!-hez egy tánc koreográfia készülne?
Agárdi Eszter csellós, aki a Tatatata című darabot adja elő:
1. Műveinek hallgatása elképesztően szélsőséges érzelmeket vált ki belőlem. Döbbenet, borzongás, gyűlölet, düh, szinte mániákus függés, boldogság, extázis és végül a teljes szétesés. Miközben játszom, van, hogy utálom, de mégis akármeddig tudnám gyakorolni, mert mikor teljesen beszippant és szétárad bennem az a mélyről jövő nyers energia, az fantasztikus érzés.
2. Hogyan viszonyul egymáshoz, mennyire egyenrangú a cselló és az elektronika a darabon belül?
Composers Present
Jacob TV-re a mai zenei élet egyik legelgondolkodtatóbb provokátoraként, az egyik legvadabb módon szórakoztató zeneszerzőként hivatkoznak a kritikusok. Olyan alkotó, akinek művei képesek megnevettetni, elszomorítani vagy feldühíteni a közönséget – olykor mindezt egyszerre. Nem az intellektuson keresztül próbál hatni, hanem egyenesen a hallgatók szívét veszi célba, és zenéjével olyan mélységekbe tud jutni, ahol nem ritkán csodák történnek.