Ugrás a tartalomhoz
Azonnali hívás

Pop-up kiállítások

Az állandó és időszaki kiállításaink mellett időről-időre a Zene Háza legkülönbözőbb tereit pop-up kiállítások is betöltik. Íme az aktuális, és már bezárult pop-up tárlataink. 

Aktuális pop-up kiállításaink

A 2023. november 18-án elhunyt legendás DJ, Palotai Zsolt emlékét ápolva, a Magyar Zene Háza kezdeményezésére, a Zene Háza, a család, a barátok és a Tilos Rádió társszervezésében kerül megrendezésre a DJ Palotai – Palotai Zsolt Emlékkiállítás. A kiállítást, a hosszú és egyedülálló pályafutásra való visszatekintést számos egykori barát, alkotótárs, szervező, egyszeri bulilátogató, rádióhallgató gazdagítja apró részletekkel. Zenék, fotók, videók, személyes tárgyakból készült installációk, személyes történetek, DJ-fellépések, és egyéb kísérőprogramok színesítik a megnyitót és a kiállítást – Palotai Zsolt rendkívül színes zenei ízléséhez méltó eklektikában, a teljesség igénye nélkül.

Megnyitó: március 9-én, a DJ-k nemzetközi világnapján – egy rendhagyó megnyitó eseménnyel, élő DJ-fellépéssekkel. A Magyar Zene Háza egyedülálló Hangdóm helyszínén a Kiégő Izzók csapata készít 360 fokos látványvetítést különleges, archív Palotai mixekre. Rendhagyó tárlatvezetések, szakmai beszélgetések, élő rádióműsorok helyszínéül szolgálnak majd a ház kiállító terei – Palotai Zsolt / DJ Palotai szellemi és fizikai hagyatékának, emlékének és munkásságának méltó ápolásaként az emlékezet és az utókor számára. A kiállítás egyben emléket állít a rendszerváltás utáni Budapest zenei kultúrájának, a magyarországi underground, és az ekkor születő honi elektronikus zenei szcéna, a nagyvárosi DJ- és party-kultúra szárba szökkenésének, melyeknek markáns alakítója volt a Pro Cultura Urbis-díjas Palotai Zsolt.

 

2025. március 9. – Megnyitó

Kiállító tér (-2 szint)
11:00 Kiállítás megnyitó
Horn Márton (Magyar Zene Háza)
Prieger Zsolt (Anima Sound System)
Csejdy András (Tilos Rádió)
Házigazda: Németh-Funnah Péter - MC Zeek

Hangdóm (-2 szint)
12:00 Modul aka Mango Live (visual: Kiégő Izzók)
13:00 DOME_030 Kiegő Izzók: DJ Palotai vetítések a Hangdómban
Jegyek: DOME_030 DJ PALOTAI és a helyszínen, 1000 Ft-os áron.
Időpontok: 13:30, 14:00, 15:00, 15:30, 16:00, 17:00, 17:30, 18:00, 19:00

Előadóterem (földszint)
DJ programok
12:00 Samulkow
12:45 Mr. Cloud
13:30 Oliv:R
14:15 Wondawulf
15:00 Infragandhi
15:45 Zvezda Beta
16:30 Ludmilla
17:15 Titusz

 

Jegyinformációk
A kiállításra és a DJ programokra a belépés díjtalan.
A hangdóm vetítések előzetes jegyváltáshoz kötöttek.
A jegy megvásárlásával egyúttal Palotai Zsolt családját is támogatod.

 

A kiállítás grafikája:
Lajos Edit

A kiállításon látható alkotásokat készítették:
Hajas Luca
Hajas Orsi
Kiégő Izzók
Lajos Edit
Németh-Funnah Péter
Palotai Isabelle
Palotai Mona
Vályi Gábor
Weyer Balázs

Hatvan éve, hogy Szörényi Levente és Illés Lajos egymás tenyerébe csapott, ezzel lényegében megalakult a „nagy Illés”, mely 1965 és 1973 között (feloszlásáig) a beatkorszak legfényesebb fejezetét írta. Az Illés fellépésével nemcsak a populáris zenében kezdődött új időszámítás, de dalaival, gondolataival, lemezeivel megváltoztatta egy nemzedék arculatát, gondolkodását, értékrendjét, életről, eszményekről való felfogását. Pályafutása elválaszthatatlan a hatvanas évek történetétől, életműve, minden megnyilvánulása a korszak lenyomata. Műfajtörténeti jelentőségét mutatja, hogy 1965 nyarán a Szörényi Levente – Bródy János szerzőpáros (némi eufémizmussal a magyar Lennon-McCartney) volt az, amely megírta az első magyar beatdalokat (Az utcán, Ó, mondd, Légy jó kicsit hozzám, Mindig veled), ezzel az Illés lényegében teremtette meg a magyar nyelvű beatzenét.

            A Magyar Zene Háza Klubkönyvtára 2025-ös első kiállításán eredeti koncertplakátokkal, fotókkal, relikviákkal emlékezik meg e neves évfordulóról (nálunk amúgy meghallgatható az együttes egyik 1965 tavaszán az egyik rajongó által készített koncertfelvétele), melynek csúcspontja Szörényi Levente április 23-i vendégszereplése lesz a Magyar Albummm!-sorozatban.

Nagyot szóló zenék lemezjátszóháza Horváth Gergellyel

A Magyar Albummm! sorozatban a lemezeket a szerző vagy előadó jelentében, saját élményeinek felidézésével hallgatjuk meg a Magyar Zene Háza könyvtárban, amelynek egyre bővülő lemeztárából válogattuk az albumokat, s amely a sorozat alkalmain így lesz egy-egy hazai nagyot szóló zenelemez játszóháza. Ezúttal Szörényi Levente első szólólemeze, az 1974-es Utazás kerül lemezjátszóra, Horváth Gergely házigazda vendége pedig maga a főszereplő, Szörényi Levente lesz, három nappal a 80. születésnapja előtt.

2025/04/23 19:00
Popkulturális klubkönyvtár

A világ legnagyobb gyűjteményeinek kincseit egy térben bemutató Micro-Folie virtuális múzeum március 7-20. között tekinthető meg a Zene Háza Előcsarnokában, az installációhoz két ismeretterjesztő előadás is kapcsolódik Katona Júlia művészettörténésszel (március 5., március 14.), illetve március 7-20 között a legtöbb nyitvatartási napon naponta kétszer (11:00 és 15:00 órakor) Gerhardt Krisztina, Micro-Folie koordinátor tart 15 perces előadásokat francia kultúrtörténeti témákban. De mi az a Micro-Folie?

A Micro-Folie egy műkincs-világválogatott, a Louvre, a Musée d'Orsay, a Picasso Múzeum és még sok más múzeum digitális változata, digitális tárlatlátogatása, egy mobilmúzeum, ami a Zene Háza Előcsarnokában is bárki számára ingyen átélhető. Sok ezer csodálatos műtárgyról nagy felbontású, digitalizált fényképeket, 3D fotókat és videófelvételeket töltöttek fel a digitális múzeumba, és ezeket bárki megnézheti, aki ellátogat a Micro-Folie-ba. Óriási kivetítő és egy tablet segítségével, illetve VR-szemüvegeken keresztül tetszés szerint nagyítható képeken olyan részletek is megfigyelhetők, melyek egyébként könnyen rejtve maradnának egy múzeumban.

Mindegy, hogy óvodások, francia szakos egyetemisták vagy a történelem és művészetek iránt érdeklődő felnőttek ülnek be a Micro-Folie-ba, ez a virtuális múzeum mindenki számára tud új és izgalmas anyagot mutatni. A Micro-Folie digitális anyaga mára a világ sok-sok múzeumának különlegességeivel gazdagodott.

Gerhardt Krisztina, Micro-Folie koordinátor 15 perces előadásai:

március 7-9.: 11:00 és 15:00
március 11.: 15:00
március 12., 14-16.: 11:00 és 15:00
március 18.: 15:00
március 19-20.: 11:00 és 15:00


Az installáció Budapesti Francia Intézettel és La Villette-tel együttműködésben valósul meg.

 

Archív pop-up kiállításaink

Hommage à Cziffra György

Cziffra György nemzetközi utazókiállítás először a Magyar Zene Háza Előcsarnokában látható. Az aulát látványosan átalakító kiállítás – amely egy gigantikus méretű zongora köré épül – Cziffra György világhírű zongoraművész előtt tiszteleg. A darabokra tépett zongora-installáció a műalkotás élményével mutatja be ennek a rendkívüli művésznek és csodálatos embernek a küzdelmeit és diadalát.
A kiállítás két kurátora: Balázs János, zongoraművész, a Cziffra Fesztivál művészeti vezetője és Batta András, a Magyar Zene Háza ügyvezető igazgatója.
Cziffra fordulatos, nehézségekkel teli élete, nagy nemzetközi karrierje, különleges egyénisége, a káprázatos improvizációs képességekkel megáldott zsenialitása, és a korszak hangulata mind-mind megjelenik az ingyenesen látogatható pop-up-kiállításban. A kiállítás a 10 éves jubileumát ünneplő Cziffra Fesztivál programsorozatához kapcsolódik. A január elejéig látható tárlathoz kapcsolódó program is szerepel a ház kínálatában: Batta András Szubjektív! című előadássorozatának aktuális évadát alakította a Cziffra-életmű és a virtuozitás kérdéskörének vizsgálatához. A virtuózok világa – a világ virtuózai című háromrészes széria (október 10., november 26., december 19.) Cziffrán túl is bemutatja, hogy tágabb értelemben minden nagy előadó virtuóz. Titkok hordozója, bekötve a transzcendens világ fénylő és sötét szféráiba egyaránt.

A kiállításhoz kapcsolódva levetítjük Petrovics Eszter és Balázs János hézagpótló dokumentumfilmjét: Cziffra 100 – Tele van a két kezem boldogsággal (november 12.) Cziffra György sorsát, művészetét, korát kívánjuk bemutatni a Zene Házára jellemző elmélyült ugyanakkor játékos, interaktív kiállítással, együttműködve a Kulturális és Innovációs Minisztériummal, a jubileumi Cziffra Fesztivál programsorozatának részeként.

 

Fülfalka

2024.06.26 -

Kovách Gergely Fülfalka című installációja a Zene Háza külső oszlopain jelent meg.

Az installáció megnyitójára június 26-án, 18:00-kor került sor, ahol a Rézeleje Fanfárosok játszottak.

Kovách Gergő szobrászművész alkotásait a kísérletező kedv, a könnyedség, a humorral kevert igazmondás és a mindenki számára érthető és elérhető üzenet jellemzi. Szívesen keveri a különböző anyagokat, bátran használja a színeket, tapintható formába öntve a közérthető, mégis egyéni mondanivalót.

Hallgass a füledre…jelen esetben a fülekre, hiszen egy egész Fülfalka érkezik a Magyar Zene Házába. Az értő fülek önálló életre kelnek, fölmásznak az oszlopokra, kényelmesen elhelyezkednek, kíváncsian belehallgatnak a ház dallamába, szórakozva otthonra találnak és arra buzdítják a látogatót, hogy csatlakozzanak hozzájuk.

Megjegyzés: oszlopra mászni csak a Fülfalkának lehet!

Szuhay Márton: Fényfestés – Pécs a Házban, Zsolnay

2024.04.26 – 04.28

A Pécs a Házban programsorozat részeként Szuhay Márton lenyűgöző fényfestéssel varázsolta el a Zene Házát. Az április 26. és 28. között zajló esemény a Zsolnay-hagyományok előtt tisztelgett, ötvözve a tradicionális pécsi motívumokat a kortárs vizuális művészet eszközeivel.

A különleges fényinstalláció a Zene Háza belső tereiben is megjelent, életre keltve a Zsolnay-kerámiák ornamentikáját és színeit. Az vetítések során a látogatók egyedi vizuális élményben részesülhettek, reflektálva a hely hangulatára és az épület zenei közegére.

A fényfestés célja az volt, hogy új perspektívából mutassa be a Zsolnay-örökséget, valamint hogy interaktív módon bevonja a közönséget egy fény és forma által inspirált művészeti élménybe, különleges atmoszférát teremtve a Zene Háza környezetében.

Tibor Bozi: Face to Face

2024.03.13.-04.21

2024 márciusától a világ rock- és popsztárjainak válogatott portréi lepték el a Zene Háza Előcsarnokát és közönségtereit. A pop-up kiállításon 40 darabos képválogatás mutatta be a zenei fotózás nemzetközi fenegyerekének, Bozi Tibornak a sokszínű életművét. A Dívák & Ikonok kiállításhoz kapcsolódó pop-up tárlaton olyan dívák szerepeltek szép számmal, akiket a fotós még azelőtt kapott lencsevégre, hogy igazi nagy dívák lettek volna.

Bozi Tibor, a nemzetközileg ismert, Münchenben élő fotográfus az elmúlt negyven év megkerülhetetlen zenei dokumentátorává és portréfotósává vált. Kamerája többezer zenészt és zenekart rögzített a rock-, pop-, a hiphop- és az elektronikus zene széles műfajaiból. A legnagyobb sztárok hosszú sora szerepel portfoliójában Beyoncétől, Björktől, a Nirvanán és a Daft Punkon át Fiona Apple-ig, Aphex Twinig és hosszan tovább. Bozira jellemző az erős gesztusok megragadása, a sokszor csak rövid néhány percnyi munkaidő alatt elkapott, véletlen vagy tervezett mozdulatok rögzítése. A fotós a harsány, és színes képek világa mögött mindig a személyiséget keresi. Ez a szándék a sokszor karrierjük elején, vagy felfelé ívelő szakaszán elkapott előadókról készült, kiállításra kerülő portrékon is átüt, olyan karaktereket mutatva meg számunkra, akiket ma már globális sztárként kezelnek a világ minden részén.

Tibor Bozi kalandos úton, egy autó csomagtarjában hagyta el Magyarországot 1977-ben. Dolgozott többek között Rómában, Barcelonában, Caracasban, Miamiban, karrierjét a zenei fotózás mellett színházi produkciók fotósaként is alakította, így volt közös munkája például Peter Brook színházi rendezővel is.

A kilencvenes évek elején a divatfotózás jelentett új fókuszt számára, olyan magazinoknak készített képeket, mint a Vogue, az Elle vagy a Harper’s Bazaar. és miközben New Yorkba költözött, Jamaicában megismerkedett Lynn Goldsmith világhírű zenei fotóssal, akivel dolgozott is együtt. A Spike Lee-féle 1991-es Jungle Fever című film forgatásán készült képeit Lynn Goldsmith ügynöksége vette meg, és tartós szerződést ajánlott neki. Bozi később Münchenben telepedett le, innen Londonban, és az Egyesült Államokban működő lemezkiadóknak, magazinoknak dolgozott. Sokat utazott, zenészek, művészek, tévés személyiségek portréit készítette ekkor – Dr. Dre, Beck, Eminem, Marilyn Manson vagy az ekkoriban televíziós showműsorokban szereplő Donald Trump is lencsevégére került. Fotói világlapok címlapjain jelennek meg, képeit a New Yorker vagy a Rolling Stone is közli.

A Zene Házában Face To Face címmel nyíló kiállítása egy-egy portré erejéig olyan sztárok arcait mutatta meg nekünk, mint Beyoncé, Björk, Lauryn Hill, Aaliyah, Alice Cooper, vagy olyan zenekarokat hozott közel hozzánk, mint a Nirvana, a Beastie Boys, a Daft Punk vagy a magyar színházi és zenei világ egyik legismertebb dívája, Péterfy Bori.

Kurátorok: Sz. Szilágyi Gábor, Ligeti Dorottya

Díva-Tranzit installáció

2023.12.20 - 2024.02.05.

Szűcs Edit és Árvai György Díva-tranzit című installációja a dívaság, a nőiség korokon átívelő szerepváltozásait jelenítette meg.

Számtalan, az ünnep fényeit idéző női ruhát látunk sorjában, egymás mellett, melyek egyszerű vállfákon függenek a fejünk felett, még jól látható, ugyanakkor elérhetetlen magasságban, áttetsző, ruhavédő zsákokba csomagolva. Az öltözékek közelről finom különbségeket mutatnak formájukban és anyagaik minőségében, távolabbról viszont már egységet sugallnak. Vajon egy öltözőben sorakoznak így ezek a ruhák, vagy egy raktárban – arra várva, hogy valaki újra magára öltse őket? Vagy útra készen várakoznak? Nem tudjuk, de talán nem is lényeges. A ruhákon/ruhazsákokon található raktári jelzőcímkék egykori, mostani, esetleg jövőbeli nőket, dívákat jelölnek nevekkel, évszámokkal és egyéb információkkal. Vagyis ezeket a ruhákat korábban már felvette valaki, most pedig becsomagolva várják, hogy esetleg más is viselje őket, más szerepben, más helyzetben, egészen másképp, mint korábban. Ebben az értelemben tehát az installáció egyszerre tárja elénk a múltat, a jelent és a titokzatos jövőt.


A Díva-tranzit pop-up tárlat megnyitójára 2023. december 20-án, szerdán, 18:00-kor került sor a Magyar Zene Háza Előcsarnokában. A megnyitón közreműködött Philipp György énekművész, zeneszerző, karmester és Karafiáth Orsolya író, költő, publicista.

Az installáció a 2024 májusában Londonból érkező Dívák & Ikonok című nagyszabású kiállításhoz kapcsolódott.

Cseh Tamás 80 - Indián TIPI

2023.12.11. - 12.14.

Pár mondat az indián tipi-ről:

Már az “indián” szó is magyarázatra szorul: Innen Magyarországról nézvést oly egyszerűnek látszik:  “Egy nép, akik Amerika őslakói voltak, valaha ők és csak ők népesítették be ezt a hatalmas kontinenst”. Valójában sokezer nagyon különböző nép élt ott, többségüket kiirtotta a fehér ember! De töredékük megmaradt, ma is sok száz kis nép fiaira bukkanhatunk, akik még mindig jóval nagyobb kulturális és nyelvi változatos-ságot mutatnak, mint amit akár a teljes Európában láthatunk.

Válasszuk ki a Préri-vidéket. Ez “csak” körülbelül tíz magyarországnyi (eredetileg erdőben, vadban meglehetősen szegény, zömében gyér füves) terület, az USA “közepe táján”, mely a fehér behatolás előtt alig lakott térség volt. Aztán a (fehérektől szerzett) lovak és a fém eszközök lehetővé tették hogy ez is lassacskán több mint ötven különféle nyelvű nép folyamatos, állandó lakóhelyévé váljon,  –  majdnem háromszáz éven át.
A nagy változást alapvetően a fehérektől szerzett lovak elterjedése okozta; –  Azaz a térség igazán “lakhatóvá” attól vált, hogy a lovakkal sokkal nagyobb területeket lehetett bejárni, a vadászat és a gyűjtö-getés kihasználható területévé tenni. Főleg pedig velük eredményesen /hatékonyan lehetett a bölényekre vadászni, és így erre a gazdag élelemforrásra folyamatosan lehetett támaszkodni. Valójában itt egy új kultúra kezdett kialakulni, melynek kiteljesedését azonban az USA katonái a főleg 1866 és 1892 közötti időszakban lezajlott népirtással (és a rezervátumokba toloncolásokkal) egyszerűen elvágták.

A tipi, ez a kúp-alakú sátor, e népek nagyjából egységes lakósátra volt, az év teljes egészén át. Könnyű volt a hagyományos vándorló élet igényei szerint gyorsan lebontani, szállítani, szűk egy óra alatt újra felállítani. (Ha “sietni kellett”, bő fél óra alatt a teljes tábor útra kész volt, minden előzetes készület nélkül!) A tipi ma is használatos, de folyamatos életteret csak különleges keveseknek jelent.

A tipi a kezdeti időkben inakkal összevarrt bölénybőrökből készült, más megoldás nem volt. Múzeu-mokban látható néhány példány, melyek százötven évnél is jóval öregebbek. Bizony akkor sem volt egyszerű feladat az ifjú párnak létrehozni leendő lakhelyét, mely legalább 16 teljes bölénybőr kikészí-tését és szakszerű összevarrását kívánta. Egy kiváló vadász néha nagyobbat is megengedhetett magának, akár 25 bölény bőréből. De ezek már két mázsánál is többet nyomtak, szállításuk, állításuk is csak két darabban történhetett. … Aztán amikor a fehér kereskedők megjelentek e vidékeken, a ponyva-anyag szinte azonnal kiszorította a nehéz bőröket. Sőt ezáltal nagyobbak is lehettek a tipik, (a különleges, közösségi célokra használt  tipik akár 8-10 méteresek is,) szemben a korábbi 4, legfeljebb 5 méteresekkel.

A “tipi”  lakota szó, más törzsek egészen más szót használtak, például a velük szomszédos varjú nép (=”abszaraki”) asé-nak mondta. A kisebb tipiket egy tucat, a nagyokat akár húsznál is több egyenes karcsú fenyő-törzsből összetámasztott vázra feszítették rá. Vándorlásnál e rudak kerék-nélkűli szállítóeszközként szolgáltak, karcsú “A” betű formára összekötve, csúcsos végük a ló hátán volt rögzítve. (A vízszintes összekötő rudakra volt a holmi rákötve. Magyarul leginkább a “rúdcsúszka” név járatos; A nemzetközi szakirodalom a francia “travois” (ejtsd: travoá) szóval nevezi őket, lakota (=sziú) nevük “sungwakinhupa”.) A tipikus, legfeljebb kb. térdig érő gázlóknál még minden holmi átrakás nélkül, szárazon juthatott át a segítségükkel.

Minden tipiben egységes helye volt a családfőnek (az ajtóval szemközt, ez a “tisztelet helye”), és külön a családanyának, a gyerekeknek, a tűzifának, stb. Bejárata rendesen mindig Kelet felé nézett, igazodván a leggyakoribb, legerősebb nyugati szelekhez. A tipi közepén takarékos tűz égett, hidegben a meleget, sötétben a világosságot ez adta. A bejárat fölött magasan “füstlapok” láthatók, ezeket a szélirányhoz lehetett igazítani, és esőben úgy álltak, hogy ott az eső ne találjon utat, viszont a füst kijusson. Ha új helyre érkeztek, ott a békeidőben vezénylő “falufőnök” (és esetleg 1-2 tekintélyes társa) jelölte ki az egyes családok sátorhelyeit. Ha megszokott táborhelyre tértek vissza, ott eleve minden sátornak megvolt a maga helye. Amelyik (rendesen együtt vándorló) altörzs (nemzetség) népesebb volt, táboruk esetleg akár 100 sátorból is állhatott. A sátrak ilyenkor két-három koncentrikus kört formáltak. Kisebb népeknél nem volt ritka az arcvonal-szerű sátor-elhelyezés sem. A régebbi időkben egy tipiben rendesen 4-7 fő lakott. Nyáron, jó időben csak éjjelre mentek be a sátorba, egyébként minden családnak, – vagy néhány közeli rokonnak közösen – megvolt a maga kinti főző-tüze. Egy “minőségi otthon” mindenképpen szépen díszített, kifestett tipit jelentett. A ponyva-tipiknél nagyon fontos “üzemviteli, hőtechnikai, kényelmi és dekorációs” elem a sátor belsejében körben a rudakra felkötött, kb. 1.40m magas, alján a földre lecövekelt “harmatfüggöny”. A (szinte) füstmentes levegő-ellátást, elosztott légáramot, és a tűz melegének bent-tartását alapvetően ez a szabott-varrt körbemenő ponyva biztosította. Ezek is mindig igényes egyedi festéssel voltak díszítve.

 

Cseh Tamás neve itt csillog napjaink kulturális életében is. – Noha immár tizennégy éve, hogy elhagyta e földi világot. – Dalai szívünkben zengenek, de sokszor újólag hallhatják füleink is, hiszen igényes szerkesztők teszik be válogatásaikba, hivatkoznak rájuk, idézetek villanak elő. És átiratok sokasága születik, mostanában is. E dalok merőben szokatlan karakterükkel, üzeneteikkel, és nem utolsó sorban előadójuk rendkívűli személyisége okán is szinte új műfajként robbantak be viharosan terebélyesedő közönségük körébe. – Mindenki ki volt éhezve a bátor, igaz szóra az akkori világ szürke, merev hazugság-szövevényében vergődve, életük gyógyítása érdekében is.

Születésük módja, technikája is egyedi: Bereményi Géza csodálatos, sejtelmesen sokrétű, impresszionista-szürrealista vers-sorai egyszerre születtek a kezdő dallamtöredék kifinomodásának, felépülésének lépéseivel. Micsoda érzékenység, micsoda eszköz-gazdagság és kifinomult tudás mindkét alkotónál.
 –  És mindez egy közös, különleges minőségű időbe szorítva. ... –  Egy közösen eltöltött “alkotó-délután”:  Egy új dal. Csiszolt-csiszolatlan gyémántok születtek, napról-napra. …
Végső ragyogásuk aztán a rivalda-lámpa fényében állt össze, amint Cseh Tamás odaadta őket hallgató-ságának, félszegen ám mégis nagy fegyelmezett tisztelettel. Tisztelettel a hallgató, figyelő ember, az igazság, az érzés és a gondolat, a színpad, a pillanat iránt. Igen, főleg a közel ezerkétszáz dal okán figyelünk, gondolunk ma is Cseh Tamásra. …

De amint az “Égiek által öszeállított, megismételhetetlen szerző-páros” másik tagja, Bereményi Géza életműve is további, szintén hatalmas értékű alkotásokkal ajándékozott meg bennünket, ugyanez a helyzet Cseh Tamásnál is. Ifjúként inkább a képzőművészetet gondolta élete fő ösvényének;  Rajzok, grafikák hosszú sora, egy-két szárnypróbálgató festmény jelzi, hogy ezen az úton is bizonnyal remekművek hosszú sorával állt volna elő. De a politika vezérelte diszkrimináció (1960-as évek!) elrekesztette őt ettől a lehetőségről.  –   Profán gondolat, de tán mi, kortársai, és az utókor így kaphatott többet tőle, hiszen dalaival százezres tömeget érinthetett meg, ami egy képzőművésznek igen nehezen adatik.

Saját szavaira hivatkozva (Bérczes László: Beszélgetőkönyv) itt a helye “beemelni életművi kincsei közé”  családját, szellemi-erkölcsi hagyatékát ma is féltőn gondozó feleségét és két gyermekét. Ők mind jelen vannak a jelenlegi magyar művészeti, szellemi élet terében. 
  –  Aztán pedig indiánságát, ezt a különös, szinte reménytelenül megérthetetlen kutúrantropolőgiai kalandot, mely bőven több mint ezer ember életébe hozott be saját megélt élményeket egy egészen más világból, a síksági indiánok törzsi kultúrájának “így megérinthetővé varázsolt” mindennapjaiból. Cseh Tamás 1961-ben, három barátjával az érettségire készülve “találta ki ezt a különös indián-játékot”. Aztán egész életében vezette, építette és tökéletesítette e máig is erőben élő “szellemi (és valóságos) kalandot”, mely speciális jegyei által a világon egyedül áll, kiemelkedve sok tízezer “indián-hobbista” szintén figyelemre méltó szellemi és fizikai tudása, tapasztalata fölé.

Nos itt egy “TIPI” áll, korhű mása e régi népek “családi házának”, mely praktikus, egyszerű, tulajdonosa a havas téli hidegben is biztos fedezéket talál benne. Ebből a szinte megközelíthetetlen különösségből próbálunk meg itt felvillantani mégiscsak valami keveset. Reméljük hogy a különös “mozgó-árnyékok” (filmkockák) segítségével képesek leszünk örömet és jó gondolatokat ébreszteni látogatóinkban!

KÓBOR JÁNOS FOTÓKIÁLLÍTÁS

2023.10.12-2023.10.22.

Kóbor János – Testamentum című film bemutatójához kapcsolódó kiállítás 10 napig a Zene Háza előcsarnokában nagyméretű fotókat mutatott az Omega 2021-ben elhunyt, legendás énekeséről. A filmforgatás idején készült képeket Dér András rendező készítette a zenészről, közös éjszakai sétáik során, amelyek Budapesten, a város egykor „Omegától hangos” helyszínein zajlottak.

Bp. Szabó György 'Tárgyhangok' installáció, plakátgyűjtemény és CD műtárgyak

2023.09.27-11.19.

A városi lét használaton kívüli tárgyai alkották a kiállítás alapegységét. Bp. Szabó György ezeket felhasználva transzformálta az alapanyagot a kiállítás terébe.

„A közvetlen környezetünkből kikerülő hulladékot építem be az alkotásaimba, úgy szelektálva, hogy minden darabnak üzenete legyen. A kiállítás hat darab egymástól független, mégis összekapcsolódó darabból áll. Mind a hat alkotáshoz kapcsolódik egy rádió."

A kiállítást István Kovács (Berlini Magyar TV) nyitotta meg egy kapcsolódó performansz kíséretében, amelyben a nyolcvanas évek alternatív zenei világából ismert művészek szerepeltek: Árvai György, Kokó (Kukta Erzsébet), Legát Tibor, Roskó Gábor, Salamon Eszter, Szemző Tibor.

A -2. szinten megtekinthetők voltak Bp. Szabó György preparált CD műtárgyai, valamint újhullámos plakátgyűjteményének egy része is. Az installáció és a tárlatok november 19-ig voltak látogathatók.

In 2023, it will be one hundred years since the Kossuth Prize-winning Hungarian composer György Ligeti was born. The jubilee year is connected with a series of events called Ligeti 100, which starts with this event at the Hungarian House of Music.

Ligeti a Ligetben
Hanginstalláció a Szimfonikus Költemény szellemiségében a Pécsi Tudományegyetem diákjainak bevonásával

2023.09.27.

Napenergiával működő, elektromechanikus hangkeltő eszközökből álló installációt készítettek a Pécsi Tudományegyetem Elektronikus zenei médiaművész BA képzésének diákjai a Magyar Zene Háza külterében, Ligeti György egyik leghíresebb művének, a Poème Symphonique szellemiségében.

A hangkeltő eszközöket a diákok Kovács Balázs szakvezető irányításával a tanterv részeként alkották meg, majd a Városliget fűfelületére, fáira és bokraira rögzítették. A szeptember 27-én 17:30-kor kezdődő megnyitó előtt a közönségnek is lehetősége volt csatlakozni az akcióhoz. A 15:00 és 17:00 óra között megrendezett workshop keretében a vállalkozóbb kedvűek is készíthettek egy-egy hangkeltő eszközt, amely szintén az installáció része lett.

A hanginstalláció alkotói: Novák Ábris, Tóth Barnabás, Nagy Dániel, Ilcik Dániel Johannes, Baracskai Zlatko, Márton Péter és Kovács Balázs.

A Városligetben elhelyezett láthatatlan hanginstallációt spontán érzékelhették az arra sétáló emberek. Mivel az elektronikai eszközök napenergiával működtek, a nap végén a hangok fokozatosan elhallgattak, majd a napfelkeltét követően lassan újra működésbe léptek.

EJTECH Újmédia Installáció

2023.09.06.-09.19.

Dung Dkar Cloak című 2023-as interaktív installáció igazán különleges élményt kínált a Zene Háza látogatóinak, ahol a jacquard szövött textileket megérintve a látogatók különböző hangkompozíciókat hozhattak létre. Az EJTECH néven alkotó interdiszciplináris duó – Esteban de la Torre és Kárpáti Judit Eszter , a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem Innovációs Központjának kutatói – textil-alapú interfészekkel és programozható anyagokkal dolgoznak. A Dung Dkar Cloak olyan intuitív zenei interakciókhoz való interfész, ahol az emberi jelenlét, érintés és finom gesztusok által érzékelés alapú hangterek jönnek létre. A kutatásalapú alkotási folyamat eredményeképp létrejött installáció a fraktálgeometria, az interfész tervezés, a hangszintézis, a digitális jacquard textilek és a multiszenzoriális érzékelés kapcsolatait kutatja.

Az installáció 2023 szeptember 25-ig volt megtekinthető. A Dung Dkar Cloak interaktív installáció, az EJTECH néven alkotó interdiszciplináris duó – Kárpáti Judit Eszter és Esteban de la Torre, a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem Innovációs Központjában készített kutatásalapú alkotási folyamat eredménye, amely a fraktálgeometria, az interfész tervezés, a hangszintézis, a digitális jacquard textilek és a multiszenzoriális érzékelés kapcsolatait kutatja. A kutatás célja új, kiterjesztett, neoanalóg anyagok létrehozása, amelyek kiterjesztik a felhasználó érzékelését és túlmutatnak a megszokott, konvencionális interfész tervezésen. Ebben az alkotási folyamatban a közönség egyszerre előadó és hallgató, amelyben saját valós idejű hangkompozíciókat (improvizációkat) alkothatnak. A Dung Dkar Cloak olyan intuitív zenei interakciókhoz való interfész, ahol az emberi jelenlét, érintés és finom gesztusok által érzékelés alapú hangterek jönnek létre. A hangok keresése egyfajta archeológiai tevékenységre emlékeztet, amely az érintéseink hatásmechanizmusainak feltérképezésére irányul. A textil, egy közvetítő anyag, interfész az emberi bőr és a külvilág, a fizikai és a digitális környezet között, amellyel különböző világok közötti platformokat lehet létrehozni. A valóság szövete vesz körül bennünket, világunk úgy áll össze, ahogyan a textilszálak kapcsolódnak és alkotnak szövetet. A texil egy metafora, a makrokozmosz és a mikrokozmosz szövedéke, a második bőr és a következő interfész az ember és a számítógép között. A digitális tér túláradása átjárja az életünket, az újfajta vágyak a taktilis, után elvezettek oda, hogy még egyszer felülvizsgáljuk az anyagiság jelentőségét. Az alkotók az installációt elsőként a washingtoni Smithsonian Hirshhorn Múzeumban mutatták be 2023-ban.

A kiállítást megnyitotta: Lasma Ivaska a MOME Innovációs Központ igazgatója.

A megnyitót követően Esteban De La Torre és Kárpáti Judit szerzőpáros bemutatta az installáció működését, majd a közönség is kipróbálhatta.

 

Barkas - BP Park

2023.07.10-10.26.

A "Nekünk írták a dalt" kiállításon bemutatott Barkas egy különleges darabja a magyar zenetörténetnek, amely a 60-as, 70-es évek legendás kultúrájának egyik ikonikus járműve. A kiállítás egyik jellegzetes atrakciója a Barkas, a zenészek és a zenekarok mobil otthona, különleges szerepet kapott. A kisbusz az időszak mindennapjait tükrözi, miközben a koncertturnék és próbák fontos színhelye is volt.

A kiállításon az autó köré épített történetek és anekdoták betekintést nyújtanak a zenei élet kulisszái mögé, valamint bemutatják a Barkas szerepét a közösségi és művészi élményekben. Az autó egyfajta időutazásra invitálja a látogatót, miközben megeleveníti a korszak szellemiségét és hangulatát. Az interaktív elemek és a különféle dokumentációk segítenek abban, hogy a látogatók még mélyebben elmerülhessenek a zenei történelem ezen fontos részében. A Barkas tehát nem csupán egy jármű, hanem egy élő emlék, a korszak örök darabja.

Glassification

2023.06.28.-07.10.

A Külgazdasági és Külügyminisztérium szervezésében valósult meg a GLASSIFICATION.HU Kortárs Magyar Üvegművészeti utazókiállítás, amelynek ünnepélyes megnyitójára 2023. június 28-án, szerdán, 17 órakor került sor a Magyar Zene Házában.

Közel két évtized telt el azóta, hogy a kortárs magyar üvegművészet eredményeit egy utazókiállítás formájában megismerhette Európa. Azóta csoportos kiállítás formájában nem volt körúton a magyar üveg, holott bővelkedik a nemzetközileg is párbeszédképes eredményekben, nagy presztízsű díjakban. Számos állami vagy privát múzeum, valamint gyűjtemény emelte be magyar üvegművészek munkáit az állandó kollekciójába. A kortárs magyar üveg – bár néhány tucat aktív alkotóról beszélhetünk – jelenleg is a világ élvonalában van. Magyarország mindezidáig mégsem tette kulturális identitásának részévé az üvegművészetében rejlő lehetőségeket.

Ezt a hiányt pótolta elsőként a magyar Külgazdasági és Külügyminisztérium kezdeményezése, a két évre tervezett, egyedülálló utazókiállítása, amely 2023-2025 között közel tizenöt rangos helyszínre jut el. A magyar bemutatót két európai fesztiválon való exkluzív részvétel követte: szeptemberben a The Venice Glass Week, októberben pedig a szófiai International Biennale of Glass hivatalos programsorozatának részeként mutatkozott be a Glassification.hu.

A tárlat anyagában olyan bravúrdarabok, múzeumi szintű üvegszobrok szerepeltek, amelyek mind a laikus, mind a szakmai befogadó számára "hűha" élményt nyújtottak. A húsz, erre az alkalomra készült műtárgy esztétikai értékeiben és technológiai kvalitásaiban egyaránt világszínvonalú volt. Olyan egyedülálló, régi és új manufakturális technikák húzódtak meg mögöttük, amelyeknek magyar mestereik gyakran a világon egyedüli képviselői.

Négy művészgeneráció tíz alkotóját kérték fel, hogy a Glassification.hu kiállításra készítsenek nagy absztrakciós szintű műalkotásokat. A kiállítók a kortárs magyar üvegre jellemző technológiai sokféleséget képviselték. A művészi színvonal garanciája, hogy ezek az alkotók – bár voltak köztük fiatalok is – összesen több mint harminc jelentős hazai és külföldi díj birtokosai, és csak a mai napig több mint negyven munkájuk látható a legrangosabb magyar, európai és tengerentúli közgyűjteményekben.

Az utazókiállítás címének alapja egy ritkán használt angol főnév, a glassification, amely üveggé alakítást jelent. A kifejezés jól lefedi a témát: az alkotói gondolat üvegre váltását. Ugyanakkor hangzásánál fogva behozza a népszerű gamification angol szót is, utalva az üvegben rejlő kimeríthetetlen lehetőségre és az anyaggal való játékra. A .hu utótag a digitális érában való működést sugallja, és a címet Magyarországhoz köti.

A kiállítást Lengyel Miklós helyettes államtitkár nyitotta meg. Beszédet mondott Batta András, a Magyar Zene Háza ügyvezető igazgatója és Cselovszki Zoltán, az Iparművészeti Múzeum főigazgatója.

A megnyitó keretében hirdették ki a kiállítás kísérőzenéjére kiírt pályázat nyertesét is. Az ünnepélyes megnyitót követően a látogatók részt vehettek a kurátor, Halasi Rita Mária tárlatvezetésén. A kiállítás július 10-én, 18 óráig volt látogatható a Zene Háza Előcsarnokában.

Kiállítók:

Gaál Endre
Lukácsi László
Edőcs Márta
Darabos Anita
Borkovics Péter
László Kyra
Bihari Kristóf
Sipos Balázs
Bősze Eszter
Varga Gyöngyvér Amala

Szervező:

Külgazdasági és Külügyminisztérium / Pallos Kinga

Kurátor:

Halasi Rita Mária

Szakmai együttműködő partner:

Magyar Üvegművészek Társasága

Szakmai szponzor:

Rákosy Glass

Kiállítás design:

De_FORM, Boldizsár Tamás

Videó:

Varga Koritár Attila

Zene:

Máthé Ágnes Klára

Fotó:

Győrfi Viktória

 

„Nyisd ki a szemed!” – A KFT együttes történetét bemutató kiállítás megnyitója

2023.06.01 – 06.16.

A Nyisd ki a szemed! című tárlat a KFT együttes történetét mutatta be, a zenekari tagok megismerkedésétől az 1981-es befutásig és napjainkig. A kiállítás címe a Bábu vagy című első KFT-sláger szövegéből idézett, és „szemfelnyitó” módon tárta fel az együttes sokszínű pályafutását.

A jelenleg is rendszeresen koncertező együttes színpadi jelmezeiből, plakátjaiból, fotóiból és videóiból összeállított gazdag válogatás átfogó képet nyújtott a zenekar négy kreatív tagjának zenélést kiegészítő változatos színpadi és színpadon kívüli tevékenységeiről.

Megnyitotta: Horn Márton

A kiállítást követően, június 10-én a KFT koncertet adott a Zene Házában, ahol újra bemutatta Fodrász / Üzenet a liftből című 1983-as albumát.

 

Kokesch Ádám: Untitled - Köztes állapot

2023.05.02-06.25.

A Zene Háza előcsarnokában 2023. május 2. és június 25. között volt látható Kokesch Ádám képzőművész "Untitled - Köztes állapot" című installációja. Az alkotó az alábbi szavakkal írta le művét:

" Az installáció egy korábbi, „palmenhause” című művemen alapszik. Egy munkaasztalt körülvevő tér lett beépítve egy légies, fából készült moduláris konstrukcióval, amit egy tüll lepel – mint egy – tető zárt le. A mostani mű is egy fejleszthető moduláris konstrukció, a kiállított formájában egy aktuális állapotában jelenik meg. Elemekből épül fel - kijelöli, kitölti, meghatározza a körülötte levő teret. Egy finom harmonikus egyensúly megteremtése a célom, ami, mint egy zenemű, felépül és nem lineárisan időben, hanem egyszerre, mint egy szerkezetábra jelenik meg. Nem egészen instrumentum, nem igazán kotta, nem egy akusztikai tér, hanem egy ezekre hivatkozó köztes „állapot”. ”

A popup installációt Dr. Petrányi Zsolt, a Magyar Nemzeti Galéria Jelenkori Magyar Gyűjteményének gyűjteményvezetője és művészettörténésze nyitotta meg 2023. május 2-án, 18:00-kor.

 

SHINE – Benczúr Emese képzőművészeti installáció megnyitó

2022.12.13-03.27.

Benczúr Emese, Munkácsy-díjas képzőművész SHINE című installációja a Zene Háza Előterében volt megtekinthető. A kiállítás megnyitóját december 13-án, 18 órakor tartották. A közönség a művész szövegekkel és üzenetekkel dolgozó munkáit számos hazai és nemzetközi kiállításon láthatta, többek között a Velencei- és a Liverpool Biennálén. Rendszeresen részt vesz csoportos, illetve egyéni kiállításokon, hazai és külföldi művészeti rendezvényeken, művei pedig több nagyobb magán- és intézményes gyűjteményben is megtalálhatók (MUSAC, Ludwig gyűjtemény). A kiállítást Winkler Nóra nyitotta meg.

Műveiben szövegeket, rövid szlogeneket jelenít meg, amelyek az anyaghasználattal és a sajátos technikával különleges kapcsolatot teremtve munkái komplexitását fedik fel. Alkotásait aprólékos munkával készíti, ahol a mulandóság, sérülékenység is fontos szerepet kap. Ezek az installációk leginkább triviális anyagokból épülnek fel, mellyel sokrétű asszociációra késztetik a nézőt (cukorpapír, fülbevaló, konfetti, aranylánc). Emese számára egy-egy alkotás elkészítése hosszú időt vesz igénybe, egyfajta meditáció, aprólékos kézimunka eredménye, amit érezhet a befogadó is. A ragyogás – SHINE – szó több művében is központi szerepet kap, és ezekben különböző jelentéstartalmat vizsgál. Az alkotás segít a minket körülvevő környezetet újraértelmezni, észlelni a hétköznapokon is azt a ragyogást, meghittséget, amit az ünnepeinkben is keresünk.

„A szöveg számomra kézzelfogható, konkrét üzenetet hordoz, és a kezdetektől központi szerepet kapott a munkáiban. Az, hogy egy-egy kimondott szó mennyire fedi az igazságot, már más kérdés. Ha valami le van írva, akkor sokkal inkább hihető. Gyakran használok elcsépelt mondatokat, szavakat, mert hiszem, hogy megvan bennük az eredeti értelmük is. Hiába vált az idők során banálissá, ott van benne az a mélység, ami az igazi tartalmát hordozza.” – Benczúr Emese

Szirmai Zsanett: Touch of Japan – Soundweaving 8.0

2022.09.02 – 09.14.

Soundweaving interdiszciplináris, integratív projekt, melynek lényege a lyukkártyás-zengőfésűs zenelejátszóra átírt tradicionális népi minta és annak hangi leképzése. A lyukszalag jelen esetben a kotta. A transzformáció során a minták lézervágott textilekké a motívumok pedig dallammá alakulnak. A Soundweaving egyszerre hat több érzékszervre és interakcióra invitál. A műfaji határokat feszegető textil - és hanginstalláció a világ kontinenseinek dallam - és motívumvilágát jeleníti meg.

A Soundweaving minden érzékszervet egyszerre mozgat meg és interakcióra invitál. A népművészet, a design és a zene határterületeit ötvöző projekt többféle médiumot használ, több síkon kommunikál. Egyként tartozik az analóg és a digitális világhoz. A vizuális világ auditív módon jelenik meg a projektben, illetve a zene grafikai karaktere jut szerephez a dallamsorok felépítésénél. A bináris kódrendszerre megfeleltethető pixelgrafikus átírás Szirmay Zsanett textilművész unikális ötlete. A Soundweaving több európai és közel-keleti innovációs és posztdigitális designhetet megjárt alkotás. Többek között a Vienna Design Weeken, a Dubai Design Weeken a Lodz Design Weeken, a One Design Weeken Plovdivban (Being Post Digital), valamint a Brain Bar Budapest Fesztiválon szerepelt. A Silk Treasures Azerbaijani kiadás a Victoria & Albert Museum - V&A Museum London- iszlám kárpitgyűjteményének Soundweaving átirata.

2018-ban Pergamon Múzeum Staatliche Museen zu Berlin által felkért projekt került bemutatásra a berlini Pergamon Múzeumban. A Soundweaving 7.0 – Pergamon Edition a Pergamon Múzeum kárpitkollekciójának átirata. A transzformáció során a kárpitok lézervágott textilekké a kárpitminták pedig dallamá alakulnak a zengőfésűs zenelejátszó segítségével. A Soundweaving Japan Edition textilmintáit a katagami, katazome, valamint a kimonók motívumai inspirálták. A lyukszalag mintái között felcsendül a Sakura-Sakura tradicionális japán dal is. 2018-ban a Visegrádi 4-ek országainak népművészeti motívumaiból született a dallam és textil installáció. Az így született Soundweaving V4 Edition Prágában, Pozsonyban, Varsóban, Lodz-ban és Budapesten is szerepelt a magyar V4 -elnökség kulturális és tudományos programsorozat kapcsán.

A minták zenei átírását Tárkány-Kovács Bálint és Vikukel Dániel zenész, zeneszerzők alakították egyperces etűdökké. A Soundweaving több nemzetközi múzeum gyűjteményét bővíti. Többek között a Pergamon Múzeum, Staatliche Museen zu Berlin, a National Museum of Azerbaijan és a Donauschwäbisches Zentralmuseum Ulm gyűjteményében szerepel. Számos nemzetközi és design magazinban szerepelt a textilinstalláció. A Domus, Wallpaper, Dezeen, Colossal, Wired, Smithsonian New York magazin, Magyar Design Évkönyv, Book of Design, és a BBC Radio válogatásában is szerepelt. A Dubai Design Weeken megjelenésével, beválogatták a projektet a top 5 installációk közé, valamint a milánói designfesztivál legprogresszívebb alkotásai közé. A Soundweaving immáron nyolc kiadása a Hybridart Management a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem, az Ybl Kreatív Ház és a Magyar Külügyminisztérium támogatásával szerepelt Európában, Ázsiában és a Közép-Kelet régióiban.

A kiállítást Halasi Rita Mária designszakértő nyitotta meg szeptember 2-án, 19:00 órakor.