A zenészek a karakterek
John Malkovich
A kétszeres Oscar-jelölt, világhírű színész, John Malkovich – aki a nyár folyamán járt először a Zene Házában – Anastasya Terenkova zongoraművésszel közösen egy különleges összművészeti produkciót hozott létre Roberto Bolaño műve alapján, amelyet november 17-én és 18-án ad elő a Magyar Zene Házában. A főszereplővel zenéről és az előadásról beszélgettünk.
A The Infamous Ramirez Hoffman című, 2022-ben debütált előadásban zene, irodalom és színház összefonódása elevenedik meg a színpadon, zongorára, hegedűre, bandoneónra, és a kortárs irodalom egyik óriása, a chilei Roberto Bolaño szövegére – John Malkovich lebilincselő előadásában. Bolaño a 2666 és a Vad nyomozók című regényeivel vált világszerte méltatott és népszerű íróvá.
Mi a legkorábbi zenei emléke?
1953-ban születtem. Úgyhogy bizonyára valami, amit a rádióban hallottam, ami természetesen szólt az otthonunkban. És persze, amit a tévében láthattam, a hatvanas évekre már jobban emlékszem: Elvist az Ed Sullivan Show-ban, a Beatlest és a többi brit zenekart valamilyen műsorban. Aztán elkezdtem lemezeket venni. Arra is emlékszem, hogy a szüleim zenéjét hallgatom, ami inkább jazz volt, Duke Ellington, Dave Brubeck, Frank Sinatra.
A Zene Házába érkező darab egy összművészeti mű: irodalom, zene, színpadi előadás találkozása. Természetesen más előadásai is kapcsolódnak a zenéhez, sőt még egy lengyel videóklipben is szerepelt. Hogyan viszonyul a zenéhez? Mennyire fontos ez az ön életében?
Nem tudom, hogy az ízlésem különösebben változott-e az évek során, de nyilván minél idősebb leszel, annál több mindent ismersz meg. Életem egy viszonylag késői pontján kezdtem el dolgozni klasszikus zenével, és jobbára kizárólagosan hallgatni is. Úgy nagyjából tizenhat éve. Természetesen dolgoztam kortárs zeneszerzőkkel színpadi produkcióimban, filmjeimben, például Alberto Iglesisasszal, aki Pedro Almodóvar filmjei mellett még rengeteg más rendező filmjeinek szerzett zenét, közte a 2002-es The Dancer Upstairs című filmemnek. Leginkább az a kapcsolatom a zenével, hogy szeretem! Persze amikor elkezdek dolgozni ezeken a színpadi zenés darabokon, akkor sokat tanulok a zenéről, még többet hallok, és még több tetszik meg. A legfrissebb darab, a The Infamous Ramirez Hoffman, amit novemberben a Zene Házában is bemutatunk, szintén egy ilyen kollaboráció. Roberto Bolaño könyvéből, a Nazi Literature in the Americas című műből egy fejezet, a könyv kitalált nácik történeteit dolgozza fel. Nagyon tetszett Bolaño műve, és már évek óta megvolt a fejemben egy ötlet a szövegről, amit a pandémia ideje alatt adoptáltam színpadra és végül egyetlen fejezetre fókuszáltam. Az volt az ötletem, hogy a darabban leginkább tangó zene szóljon a szöveg mellé – persze vannak benne más műfajú zenék is, széles spektrumról, a barokktól a nagyon modern kortárs zenéig. Ezt a történetet akartam úgy elmesélni, hogy a zene egy bizonyos módon maga a történés, a zenészek pedig a karakterek. Örülök annak, ahogyan ez megvalósult.
Már korábban is dolgoztak együtt Anastasya Terenkovával egy hasonló irodalmi-zenei darabban. Hogyan nőtt ki ez a mostani közös mű az előző együttműködésből?
Készítettem egy Report on a Blind című darabot, ami egy Ernesto Sabato regényből, az On Heroes And Tombs című könyvből nőtt ki. Ezt egy másik orosz zongoristával, Ksenia Kogannel együtt hoztuk létre, ám miután Ksenia abbahagyta a zongorázást, és egy másik kontinensre költözött családot nevelni, belépett a darabba Anastasya. Aki csodálatos zongorista, szeretem, ahogyan gondolkozik, nagyon okos és kollaboratív.
A nyáron már járt a Zene Házában. Hogy tetszett? Miért döntött úgy, hogy itt is előadná ezt a darabot?
Nagyon tetszenek a ház terei, különösen a Koncertteremé. Arra gondoltam, hogy mivel éppen a közelben, Bulgáriában rendezek egy darabot októberben, aztán utána Temesváron adom elő ugyanezt a The Infamous Ramirez Hoffman darabot. Onnan már egészen közel van Budapest. Ez persze nem olyasmi, amit általában logikus lenne megvalósítani, mert a terem csak 300 férőhelyes, de nagyon szerettük volna megcsinálni, és így is lett.
Az előadás az Arterra Projects produkciója.
Interjú: Dömötör Endre
John Malkovich-fotó: Maurice Haas
Roberto Bolaño műve alapján
John Malkovich, a mozivászonról és a tévéből ismert világsztár magához mindig is közelebb állónak érezte a színház, a színpadok világát, így láthatjuk most is a Zene Háza színpadán, intim közelségből – a Koncertterem 320 fős nézőteréről megtekintve – egy általa és a szintén világhírű Anastasya Terenkova zongoraművész által életre keltett produkcióban. Zene-irodalom-színház dialógja zongorára, hegedűre, bandoneónra, és a kortárs irodalom egyik óriása, a chilei Roberto Bolaño szövegére – John Malkovich lebilincselő előadásában. Bolaño a 2666 és a Vad nyomozók című regényeivel vált világszerte méltatott és népszerű íróvá. A színész és a változatos repertoárt előadó kamaratrió párbeszédet folytat szöveg és zene között. A szöveg a kimagasló hatású, magyarul is népszerű író, Roberto Bolaño Nazi Literature in the Americas című könyvének utolsó fejezete, aminek Infamous Ramirez Hoffman a címe. A kötet kitalált irodalmi alakok enciklopédiája, akikben az a közös, hogy mindannyian szélsőjobboldali nézeteket vallanak. A műsorban szereplő szöveg egy fasiszta költő-repülőgéppilóta-gyilkos történetét meséli el, miközben a kamaratrió sokan mások mellett Astor Piazzolla-, Antonio Vivaldi-, Max Richter-, Eric Satie-darabokat játszik. Persze Malkovich hangja a negyedik hangszer – amint megszólal, azonnal magával ragadó hatást fejt ki. Az előadás élőben kivetített magyar felirattal látható.
A The Infamous Ramirez Hoffman előadásra jegyek szeptember 11-én, 10:00-tól kaphatók a Zene Háza honlapján és jegypénztárában. Az esti, 20:30-as előadásokat követően egy rövid beszélgetésre is sor kerül a világhírű színésszel.
Az előadás az Arterra Projects produkciója.