Az idő lényegtelen
A Deepchord-est elé
Rod Modell a techno egyik nagy innovátora, akit Deepchord nevű legendás formációjával a Zene Házában láthatunk először Budapesten live act formájában november 1-én. A nagyon termékeny detroiti producer a dub techno/ambient techno/ambient dub háromszögében alkot igen megbízhatóan, nemcsak zeneileg, de képileg is sajátos világában. A Technokunst és a Zene Háza prezentálásában, Gryllus Ábris felvezetésében, a Kiégő Izzók vizuális körítésében felejthetetlen élménynek nézünk elébe.
Rod Modell 1997-ben alapította a Deepchordot (a formációt, majd ugyanilyen nevű lemezcégét is), miután óriási hatást gyakorolt rá a berlini Basic Channel duó zenéje. A Basic Channel a Detroitból indult techno zene egyik nagy európai megújítója volt, akik a lecsupaszított megszólalást párosították a reggae lecsupaszított változatával, a dubbal, annak technikai megoldásaival. Az így létrejött, és a Basic Channel kiadójánál, a Chain Reactionnél megjelenő dub techno gyorsan visszahatott Detroitba, ahol Modell 2001-ig Mike Schommerrel közösen vitte a Deepchordot, és adott a zsánernek új impulzust. Majd onnantól szólóban képviseli ezt a nevet, de rengeteg másik alteregó alatt, sőt más fontos projektjeivel is irgalmatlan sok zenét tesz közzé rajongói legnagyobb örömére.
Na de, hogy milyen a Rodell-féle dub techno? Dubos, visszhangos ütemek, szintetikus analóg groove-ok, naná, hogy mély, lélekkel teli akkordok. Minimalista, lassan és hosszan kibomló szerzemények, amikben a változás ugyan folyamatos, mégis inkább átérezni lehet, mint pillanatról-pillanatra kihallani. A mélység mind az atmoszférateremtésben, mind a hangdizájnban tetten érhető, a hangmanipuláció mindenféle effektek sűrű használatával válik lüktetővé. Idővel az ambientesebb textúrák felé mozdult el a Deepchord, de hipnotikus-éteri világa mindig magába szippantó. A lemezborítók neonos, urbánus éjszakai csillogása ki is jelöli a talán legoptimálisabb hallgatási napszakot a zenéhez. A legjobb Deepchord- és Modell-kiadványok kiszakítanak a térből – de az időből is.
És jó kiadvány bőven akad a katalógusban, elég csak a korai, ezredfordulós években megjelent, a kultikus státuszhoz hozzájáruló első 12”-eket említeni, bár az igazi siker azután érkezett, hogy Modell elkezdett dolgozni Steve Mitchell-lel. A 2007-es év volt a nagy áttörés, három mesterművet is kiadott ekkor: Deepchord néven Vantage Isle címmel egy remix-gyűjteményt Mitchell segítségével, vele önálló projektet alapítva Deepchord Presents Echospace néven egy pazar debütlemezt (The Coldest Season), és még saját nevén, Rod Modellként is megjelentett egy sötétebb, mélyebb albumot (Incense & Black Light) ugyanebben az évben. Innentől végképp nem volt megállás, a Deepchord Presents Echospace elkészítette a műfaj egyik legnagyobb klasszikusát, a 2010-es Liuminnel (az echospace [detroit] egyben fontos kiadó is lett), de Modell és Hitchell cv313 néven is aktivizálta magát, ebben a formában a 2014-es "Altering Illusions" (Chapter One) a csúcsmű. Modell szólóban és mindenféle projektekben (Waveform Trasmission, Shorelights) is rendkívül munkamániás, de Deepchordként kiadott legjobb lemezei (Sommer - 2012, Ultraviolet Music - 2015, Immersions - 2018, Functional Designs - 2022) szintén tökéletesen hozzák a fent vázolt hangulatokat. Alighanem a Zene Házában is ki fog minket szakítani az időből.
Dömötör Endre
visual: Kiégő Izzók
A techno művészi oldalát bemutató sorozatunk következő epizódjában a stílus szülőföldjéről, Detroitból látjuk vendégül Rod Modell Deepchord formációját. Az eredetileg két személyes felállás Mike Schommer és Rod alapításában a 90-es évek közepétől aktív, majd Mike szóló karrierje miatti kiválása után Rod önálló alteregóját jelöli. Hangzását a berlini Basic Channel kategóriájába sorolják, de a tengerentúli, detroiti hatás egyedit világot kreál megjelenéseinek. Deepchord kiadványai kezdetben a saját kiadójuk, az Echospace címke alatt voltak elérhetőek, de Rod munkái a 2000-es évek végétől az Astral Industries és a Soma kiadványait bővítik. Fellépése a Magyar Zene házában méltó debütálása lesz Budapesten Gryllus Ábris felvezetésével.