Ugrás a tartalomhoz
Azonnali hívás
Az új évezred hangjai

Az új évezred hangjai

2022/03/31 | 8 perc

HANGDÓM

A Magyar Zene Házának a kiállításokon, koncerteken, zenepedagógiai foglalkozásokon és a multimédiás könyvtáron túl is számos olyan – cseppet sem rejtett – rész(let)e van, ahol másképp hajlik a tér, extravagánsan szól a hang. A Hangdómban például az egész világon egyedülálló módon.

Hangdóm – a hangok bolygója

Meglehetősen szürreális élmény: a Zene Háza mélyén egy hófehér kupola. Ez a Hangdóm. Dómra annyiból emlékeztet, hogy korábban valóban létrehoztak kupolás templomokat, szakrális tereket – a legszebbek az ókorból és a reneszánsz időkből maradtak fenn. De a Hangdómba belépve támadnak újabb asszociációk is. Egy űrállomás belseje. Vagy: egy planetárium. Utóbbi közelebb jár a valósághoz. A Hangdóm olyan „planetárium”, amelyben nem a csillagokat, hanem a hangokat, hangzásokat vizsgáljuk. A kupola fehérsége ugyanis egy hatalmas vetítővászonnak köszönhető, amelyre 360 fokban vetít nyolc rejtett projektor. A vászon mögött 31 hangszóró helyezkedik el. Ezekkel az eszközzel egészen különleges hang- és képhatások hozhatók létre. Az önmagában „süket” térbe behozzuk a hangzó univerzumot, az ókori és a középkori tudósok szellemében: az ember zenéjét (musica humana), a hangszerek zenéjét (musica instrumentalis) és a szférák zenéjét (musica mundana). Olyan érzete lesz annak a nagyjából 30-50 látogatónak, aki egyszerre tud majd bejutni a hangdómba – és forgó széken követheti a körkörös történéseket –, mintha benne lenne a hangforrásban, sőt, mintha ő is része lenne a hangzásnak. A másik pillanatban meg úgy érzi majd, mintha a hangok megfogható testekként jelennének meg a kupola alatt, és vándorolnának a maguk útján. Misztikus élmény lehet, igaz?

Dómok hangjára és hangdómok kísérleteire találunk példákat a régmúltból és a közelmúltból egyaránt (lásd keretes írásunkat). De úgy tudjuk, hogy állandóan működő Hangdóm ebben a méretben, látogatható állapotban nincs több a világon. Mit akarunk vele közvetíteni? Mindenekelőtt: az embert körülvevő hangzó világ csodáját, a természet hangjaitól a zene különböző megszólaltatásáig. Látványos, összművészeti produkciók valósulnak meg itt. A hangdóm azonban sok minden másra is képes. Technikai feltételei (lásd keretes írásunkat) képessé teszik a szintetikusan létrehozott, kísérletekben kiérlelt elektronikus zene akár eddig még sose hallott hangzásainak felfedezésére. Valamint: a hang és a tér kapcsolatára, a tér jelentőségére új kompozíciók létrehozásában. Ebben a térben találkozhat össze a népszerű és az avantgárd: a DJ – vagy immár a látvány felől: a VJ –, a tudós zeneszerző és a merész ifjú titán. A Hangdóm hatása, perspektívája szinte végtelen, még magunk sem tudjuk, mi mindenre lesz képes. Az biztos, hogy ebben a csoda-lombikban szólal meg az új évezred igazi hangja. Az a hang, amire mindenki kíváncsi lesz!

Batta András

 A Hangdóm technikai adottságai

A hangdóm (sound dome) létrehozásának célja a látogatók számára olyan, az ismert mozi- és egyéb térhatású szabványokon túlmutató hang- és vizuális élményt biztosító tér létrehozása, amely egyúttal egyedülálló eszközként is használható alkotó- és előadóművészeti produkciók, valamint akusztikai kutatócsoportok számára. Ez a hangtér-elrendezés nem csak a kortárs zene eszköze, hanem lehetőséget, eszközrendszert és egyedülálló teret nyújt a valódi, háromdimenziós hangzásélmények létrehozásával összefüggő kísérletekhez, hangreprodukcióhoz is. Az élmény vizuális kiterjesztése a hatás fokozása szempontjából előnyös, a cél azonban nem csupán egy IMAX-szerű moziélmény létrehozása annak ellenére, hogy a tervezett többcsatornás elrendezés és beállítás támogatja az ismert formátumok lejátszását, egyúttal megfelel valós idejű események és tudományos kísérletek igényeinek is. A hangdóm kialakításában szerepel egy félgömb alakú speciális, hangáteresztő vetítővászon, amelyben a kupola teljes belső felületére vetítünk. A hangdóm technikai eszközrendszere a félgömbhéj-mentén elhelyezett 8 db nagyfelbontású projektorból, 27 szélessávú hangsugárzóból, valamint 4 db szub (mély-effekt) hangsugárzóból áll.

DOME 008 – BOSCH: Földi gyönyörök kertje 

Műfajkategória:
klasszikus

A Hangdóm kupola alakú terében Miss Virgács (Németh Nikolett) keze munkája által hozzuk mozgásba Hyeronimus Bosch gyönyörű, hármas oltárképét, A Földi gyönyörök kertjét. A vetítés alatt korabeli polifonikus kórusműveket hallgathatunk a Cantemus kórus jóvoltából, amit MA’AM (Makay Anna) finoman torzít és modulál, illetve egészíti ki diabolikus hangsorokkal.

Animáció: Miss Virgács (Németh Nikolett) | Hang: Nyíregyházi Cantemus Kórus, MA'AM (Makay Anna)

Időtartam: 35 perc

Korhatár besorolás
Az előadás megtekintését 16 éven aluli nézőink számára nem ajánljuk.

Jegyet veszek

DOME 016 - Csontváry: Levante

Műfajkategória:
klasszikus

Csontváry Kosztka Tivadar festményeinek audiovizuális adaptációja a napút jegyében, Nápolytól Jeruzsálemig.

Látvány vagy látomás? Sokan feltették már ezt a kérdést Csontváry Kosztka Tivadar festményei láttán. A magyar művészettörténetben egészen egyedinek és különcnek tartott művész képei senkit sem hagynak közömbösen. Festői zsenialitása, saját maga által is táplált mítosza, miszerint egy égi kinyilatkoztatást hallott: „Te leszel a világ legnagyobb plein air festője, nagyobb Raffaelnél” meghatározták egész művészetét. Rajongott Raffaello és Munkácsy Mihály műveiért, Münchenben Hollósy Simon festőiskolájában, majd a párizsi Julian akadémián képezte magát, hogy végül kialakítsa senkivel nem összetéveszthető « csontvárys » stílusát. 

soha nem látott tájakkal ébren tartott álmok, s az éghez irányított valóság, az élő természet szürrealizmusba hajló ábrázolása művészetének egyik kulcsa. A napútat, a nagy motívumot és a misztikumot kereste és úgy vélte, ezt csakis keleten, a Levante országaiban találhatja meg. A 20. század fordulóján több utazást is tett az Olaszországtól keletre eső tartományokba, követve az egyre népszerűbb ázsiai turistaútak vonalát. „Athén, Konstantinápoly, Baalbek, Damaskus, Nazaret, Jerusalem, Kairo” – egy 1901-ben kiadott berlini bedekker címlapjának felsorolása a festő ihlető helyszíneinek szinte teljes katalógusát nyújtja.

Zenei utazásunk négy jelenet és tizenkét festmény felhasználásával készült útvonalon vezet, a nápolyi öbölben található Castellammare városától, Athénon, majd Jeruzsálemen keresztül, Baalbek 6000 éves cédrusáig. A művész ismert és kevésbé ismert képeit remekül illusztrálják a nagynevű magyar és külföldi előadók által írt és előadott szerzemények, az egyes helyszínekhez kötődve. Az olasz Faraualla és a Fratelli Mancuso canzone-it, Varga Veronika és a Esperia zenekar népszerű rebetiko-ja követi, majd Jordi Savall és a Faran Ensemble idézi meg Jeruzsálemet, végül Dhafer Youssef és Kalamár Ádám éteri zenéje zárja a kört.

Csontváry monumentális képei, mesteri ecsetkezelése, egy megjelölhetetlen, lokalizálhatatlan fényforrástól, a lélek erejétől izzó színei most a Magyar Zene Háza Hangdómjában varázsolják el a látogatót, aki követve a 100 éve kalandozni vágyó utazót, repülőre és hajóra, esetleg vonatra szállhat, hogy a mítosz után eredve megválaszolja a kérdést: látvány vagy látomás-e a mester életműve.

« Ismerem az utat, amerre mennem kell. Ismerem a szellemi hatalmat, világteremtő energiát, mellyel számolnom kell, semmi kétség, hogy egy még legjobb világrészbe kerülünk s kiapaszthatatlan szépségekben gyönyörködünk. »

Művészeti vezető: Erdőháti Melinda | Vizuális kompozíció: Miss Virgács (Németh Nikolett) | Hangteresítés és zenei közreműködés: Kalamár Ádám, Lovász Ákos

Időtartam: 25 perc

Korhatár besorolás:
A vetítés megtekintését 3 éves kortól ajánljuk.

Jegyet veszek

DOME 009 – Cloudhitects: Pontfelhő Budapest

Műfajkategória:
elektronikus, absztrakt

A Cloudhitects valójában egy pontfelhős utazás, amely során Budapest látványosságait mutatjuk be, naturalista pontfelhős környezetben. A felvételek az audiovizuális vetítés egy adott pontján absztrakt módon kezdenek viselkedni, az utazás során a terek egymásba úsznak. Az absztrakciók újraértelmezik a szkennelt tereket, és ezek életre kelnek a dóm felületén. A filmben megjelenik a Parlament, a Lánchíd, a Várkert Bazár, a Hold utca, a Hősök tere, a Magyar Tudományos Akadémia, a Nemzeti Galéria sőt, a Keleti Pályaudvar is.

Vizuális kompozíció: Besenyő Dániel | Zenei kompozíció: Kiss Patrik

Időtartam: 24 perc

Korhatár besorolás
Az előadás megtekintését 10 éven aluli nézőink számára nem ajánljuk.

Jegyet veszek

DOME 010 –  Lengemesék

Műfajkategória:
gyerek, animáció, klasszikus

A hazai vizeken nagy közönségkedvenc a Berg Judit által fémjelzett Lengemesék, melyből tévésorozat, illetve két egészestés rajzfilm is készült most egy új dimenzióban éled újjá nem csak a nagyobbacska óvodások és kisiskolások számára. Az apró, tetőtől-talpig zöld lengék a Nádtenger védelmezőinek történetei ezúttal egy három dimenziós térben folytatódnak a tavasz beköszöntével, amelyet Fejér Simon hangszerei és dalai a 32 hangszórón teljesítenek ki.

Időtartam: 20 perc 

Korhatár besorolás:
A vetítés megtekintését 3 éves kortól ajánljuk.

Jegyet veszek

DOME 000 - Hangulatok

Műfajkategória:
film, klasszikus

A Hangdóm első, erre a térre készített nagyszabású projektje a Dome 000: Hangulatok nevet viseli. Rövid történetek követik egymást, bent és kint, a magasban és a mélyben, megelevenítve a körülöttünk lévő világot. A hangok és a képek által mindenkiben felidéződnek a hangokkal összefüggő vizuális élmények, különleges nézőpontból. A Zeneakadémia nagytermében zajló próba hangjai után, a magányos horgász sokat sejtető csöndjébe merülünk, majd az égre nézve az esztergomi bazilika kupolájában és egy templomi gyerekkórus előadásán találjuk magunkat. Egy szikla ormára feljutva, dacolva a természet erőivel tovább fut a történet, megelevenedik a balatoni táj, hogy a szüret hangjaival zárjuk a mesét. Életképek, párhuzamos történetek, amelyek megidézik Magyarország,  és tágabb értelemben a Kárpát-medence hangjait. Zányi Tamás hangmester „mindent halló” füle és Kovács István filmrendező 360 fokos, körbelátó kamerája által.

Rendező: Kovács István | Hangmester: Zányi Tamás

Időtartam: 21 perc

Korhatár besorolás:
A vetítés megtekintését 4 éves kortól ajánljuk.

Jegyet veszek

DOME 006 - Hangdóm: az intergalaktikus átjáró

Műfajkategória:
film, elektronikus, gyerek, absztrakt, kortárs, animáció, klasszikus

Mire képes a Hangdóm? Mi az a térhangzás? Mit jelent a 360 fokos vetítés? Hogyan készülnek a művek egy ilyen egyedi audiovizuális rendszerre? Tengernyi kérdés, melyekre ezúttal vetítés formájában érkeznek a válaszok, mégpedig úgy, hogy maga a Hangdóm szólítja meg – Hegyi Barbara színművész hangján – és kalauzolja a közönséget egy mesés utazáson, a dómban jelenleg is futó tartalmak részleteinek felhasználásával. Ez a kisfilm részben azt szeretné bemutatni, hogy az alkotók milyen sokféleképpen használhatják fel az ide beépített technikát, részben pedig azt, hogy a nézők milyen műfaji sokszínűséggel ismerkedhetnek meg ezen a helyen.

Kurátor: Mándli Endre Vazul | Alkotók: Néder Panni, Zányi Tamás, Batta Gáspár, Juhász András

Időtartam: 29 perc 

Korhatár besorolás:
A vetítés megtekintését 6 éves kortól ajánljuk.

Fényérzékenységi rohamok kockázatára vonatkozó figyelmeztetés
​​​​​​​Az emberek csekély százaléka rohamot kaphat bizonyos vizuális képek hatására, beleértve a műsor elemeként megjelenő villogó fényeket és mintázatokat.

 

Jegyet veszek

DOME 019 - RENOIR

Műfajkategória:
klasszikus

Bosch és Csontváry után, a Hangdóm programja immár harmadszorra kapcsolódik a Szépművészeti múzeumban bemutatott kiállítások nagy festőihez.
A legújabb audiovizuális alkotásban Renoir festményei manuális, illetve digitális, úgynevezett generatív képalkotási technikával kerülnek mozgásba. Az animált képi anyagot szintén minden dimenzióban elmozduló zenei tartalom gazdagít.

A festők munkáiból létrehozott egyedi alkotások különlegessége, hogy a hallgató-nézőnek lehetősége van olyan közelségből megvizsgálni a képeket, amilyen közelről az eredeti festményeket szabad szemmel nem is lehetne, és ezáltal részesévé válhat az évszázadokkal ezelőtt megfestett történeteknek.

Vizuális kompozíció: Németh Dániel | Zenei koncepció & hangteresítés: Lovász Ákos, Kalmár Ádám

Időtartam: 25 perc

Korhatár besorolás:
A vetítés megtekintését 6 éves kortól ajánljuk.

JEGYET VESZEK

DOME_020 SOMLÓ DÁVID: A TEREK BESZÉLNEK – HALLOD? 

Műfajkategória:
 

Somló Dávid hangdómra készült kontemplatív munkájában hosszan kitartott rezonáns zenei hangok és elképzelt hangtájak folynak észrevétlenül egymásba, saját analóg fotóinak álomképszerű animációjára épülő vetítés kíséretében, teret adva a befogadó elmerülésének a hangokban és saját emlékeikben. 

Alkotók:

Somló Dávid - Kompozíció, Fotók
Szombathy András - Vizuál

Időtartam: 22 perc

Korhatár besorolás:
 

Jegyet veszek

DOME_021 PLATON KARATAEV - NAPKÖTÖZŐ 

Műfajkategória:
 

2024 tavaszán érkezik a Platon Karataev negyedik, Napkötöző című lemeze, amelyből először a Zene Házában kaphatunk egy ízelítőt, nem akármilyen köntösben. 

Az új album központi szimbóluma ezúttal a Nap lesz, amely a Hangdóm terében kel majd fel először a félgömb alakú vászon minden pontjára kivetítve. Izgalmas kísérlet ez, hiszen ezúttal egy háromdimenziós, egybefüggő, kisfilm jellegű videklip-csokor - a friss lemez jó néhány dalának szokatlanul izgalmas vizuális megjelenítése - kerül bemutatásra a rendhagyó térben.
A Platon Karataev pedig tovább folytatja a korábban megkezdett utat: a gitárzenei hagyományokból merítve egyesíti zenéjét a misztikus felhangú szövegekkel. A zenekar új lemezének gerincét képező dalokhoz Székely Ákos álmodta meg a vizuális világot.

Időtartam: 22 perc

Korhatár besorolás:
A vetítés megtekintését 7 éves kortól ajánljuk.

Jegyet veszek

DOME_022 ZSOLNAY FÉNYFESZTIVÁL SHOWCASE

Műfajkategória:
 

A Város a Házban sorozat keretében Pécs költözik a Zene Háza tereibe és tölti meg azokat 2024 áprilisában a városhoz szorosan kötődő programokkal.
Így készül egy csokorra való audiovizuális program a Hangdómba is, amik az ország egyik leglátványosabb rendezvényeként számon tartott Zsolnay Fényfesztivál világát (hangulatát) fogják megidézni (reprezentálni).

A műsor az egész hétvégén megtekinthető, a pénteki bemutató után szombaton és vasárnap 10:30 és 17:30 között félóránkénti kezdéssel indulnak a vetítések.

Belépő: felnőtt: 2000 Ft, gyerek: 1200 Ft

Időtartam: 16 perc

Korhatár besorolás:
 

Jegyet veszek

Ryoichi Kurokawa | Siblicity

Indul a Magyar Zene Háza DOME_LIVE című programsorozata az épület leginnovatívabb helyszínén, a Hangdómban, mely minden hónapban egy estét dedikál audiovizuális előadások bemutatására. A sorozat bemutatkozó eseménye egyből két produkciónak ad teret. Ryoichi Kurokawa, Berlinben élő japán művész igen intenzív, hét perces munkáját, az s.asambli[wall]-t szabja a dóm 360 fokos vásznára és 27.4 csatornás ambisonic hangrendszerére, mely dekonstruálja, majd rekonstruálja az általunk eddig megszokott módon érzékelt világot. A szétszaggatott hangi és képi valóságérzetünk orvoslására nyújt egy bő fél órás, hipnotikus akusztikai élményt a hazai hangművészpáros (Halász Péter és Halász Gábor) alkotta Siblicity. A teljes rehabilitáció része a szinesztétikai vizuális tartalom, melyet Makro VJ és Nagy András projekciója biztosít.

jegyet veszek

Moment's Notice (ifj. Kurtág GyörgyLukács Miklós és Gőz László) műsorát John Cage gondolata ihlette, mely szerint a kortárs zenéről csak a közönség jelenlétében, a pillanat röpke valóságában lehet beszélni, a 21. századi jazz, európai klasszikus illetve elektronikus zenével összefüggésben. A zenei élmény interaktív vetítéssel párosul, amelyben a megszólaló kompozíciók Moholy-Nagy László képi világából merítve vizuális jelekké, egyfajta hangjegyekké alakulnak át a vásznon. Az animált képi anyagot a BINAURA művészkollektíva készített, melyet Keresztes Szabolcs köti össze élőben a megszólaló hangokkal. A produkció vendég előadóművésze Fekete-Kovács Kornél, zeneszerző és trombitaművész, a 21. századi magyar jazz és kortárs zene egyik legmeghatározóbb alakja.

jegyet veszek

A hangdóm kialakítása lehetővé teszi:

 

a, térhatású hangfelvételek lejátszását,

b, akusztikai jelenségek bemutatását,

c, hangszer-kísérleteket, kísérleti hangszerek létrehozását (valós idejű vezérléssel),

d, események hangosítását, közvetítését (közvetítés a ház más helyszíneiről, vagy termeiből, illetve előadás a hangdómon belül),

e, hang (rádió-) játékok és muzeális hangfelvételek bemutatását (történelmi esemény hangreprodukciója, természeti jelenségek, valódi hangzások bemutatása stb.).

 

Lakatos Gergely, hangmérnök

Dómok és hangdómok

Vannak olyan nevezetes dómok, katedrálisok, amelyek nemcsak akusztikai terükkel, hanem a zenére gyakorolt hatásukkal is kiemelkednek. Ilyen például a párizsi Notre Dame, amely a szabályozott és lejegyzett polifón (azaz többszólamú) zenének adott otthont és mintát a 12. században. A gótikus építmény struktúrája és a korai többszólamú kompozíciók felépítése között szoros összefüggés figyelhető meg. Szenzációt keltett 1436-ban a firenzei dóm kupolájának befejezése – Filippo Brunelleschi műve – amely az egyik nagy zeneszerző-kortársat, Guillaume Dufayt arra serkentette, hogy a kupola arányait a felszentelésre készült motettájának zenei arányaivá fordítsa le. Ugyancsak jelentős a velencei San Marco katedrális többkupolás tere, amely énekes, illetve hangszeres együttesek egymásnak felelgető, hol széttartó, hol összeolvadó zenélését tette lehetővé, létrehozva a barokk zene egyik legfontosabb jellegzetességét.

Az újabb időkben először Le Corbusier, a híres építész tett kísérletet hangdóm-szerű építményre, amely az 1958-as brüsszeli világkiállításon valósult meg, egy jelentős 20. századi zeneszerző, aki egyben mérnökként Le Corbusier párizsi irodájának munkatársa volt: Iannis Xenakis közreműködésével. A technikát a holland Philips cég szállította, és a futurisztikus épületben számtalan hangszórón át elektroakusztikus zene szólt, miközben vetítésben a földi élet kulturális emlékei és az univerzum álomképei váltakoztak. A pavilon elektroakusztikus zenéjét Xenakis és Edgar Varèse írta. Igazi dóm kinézete volt az Osakai expón (1970) a nyugat-német pavilonnak (építész: Fritz Bornemann). A kék, „szférikus” auditóriumban a korszak egyik meghatározó zeneszerzőjének, Karlheinz Stockhausennek három elektroakusztikus műve hangzott fel 183 napon át, naponta 5 órán keresztül folyamatosan, körülbelül egymillió látogató előtt.