Ugrás a tartalomhoz
Azonnali hívás
Játsszunk zenét!

Játsszunk zenét!

2022/02/24 | 7 perc
A Magyar Zene Háza zenepedagógiai csapata az alábbi filozófia mentén alakította ki tevékenységét és végzi munkáját. Játékos módon szeretnénk minél többet átadni a zenéről.

#Mi is az a zenepedagógia?

Lehet, hogy valakinek Kodály Zoltán neve jut eszébe a szó hallatán, másoknak esetleg Stefi néni a zenesuliból, vagy a szomszéd Olika, akinek minden délután fél órát kell gyakorolnia a hegedűn.

Pedagógia alatt általában a tudás átadásának elméletét és gyakorlatát értjük, zenepedagógia alatt így sokan elsőre a hangszeres-, énekes-, vagy szolfézsórákra gondolnak. Zenei ismereteket azonban ennél sokkal többféleképpen szerezhetünk, sőt, szerzünk is minden nap. Lássuk csak hogyan!

Hogy ne menjünk túl messzire a hagyományos definíciótól, nézzük először az ismeretszerzés formáit. Podcastok, előadások, koncertbeszélgetések, a kedvenc zenészeinkről szóló cikkek mind az ismeretterjesztés kategóriájába sorolhatók. Sokakat érdekel például, hogy legkedvesebb előadójuk egyes dalait milyen élethelyzetek inspirálták, mert így személyesebbé válhat a zenehallgatás. Olyanok is vannak, akik direkt elkerülik az ilyen információkat, helyette viszont azt keresik, hogy milyen zenei hatások értek egy-egy dalírót vagy zeneszerzőt, így pedig egy „zenei családfát” állítanak össze az egymásra rakódott hatásokból.

Vannak, akik zenével kapcsolatos hobbiknak hódolnak, például kórusba vagy dobkörbe járnak, esetleg táncolni szeretnek, történjen az táncházban, vagy egy elektronikus zenei party-n. Bizonyos értelemben mindezen helyzetekben és helyeken megjelennek zenepedagógiai elemek, ugyanis ezekkel a tevékenységekkel zenei készségeket használunk és fejlesztünk. Amikor másokkal közösen zenélünk, vagy zenére mozgunk, döntéseket hozunk azzal kapcsolatban, hogy hogyan hangolódjuk össze – például szólamtársunkra figyelve a próbán, vagy táncpartnereinkkel párban és körben. Ezeket a döntéseket pedig mindannyiunk számára a zene diktálja az adott helyzetben: például a ritmus, a hangulat és a tempó, illetve ezek változása által. Ha szerencsések vagyunk, partnereink reakciói és saját válaszaink összhangba kerülnek, ezáltal nem csak jól fogjuk magunkat érezni, de a zenei benyomásokon felül kognitív és társas készségeinkre is fejlesztő hatással lesz az élmény.

 

#Milyen a Magyar Zene Háza zenepedagógiája?

A fenti felsorolásból is kitűnik, hogy rengeteg módon lehet kapcsolódni a zenével – hallgatás, tánc, ismeretszerzés által, és számunka talán az egyik legfontosabb módon: játszva. Olyan programokkal és belső helyszínekkel várunk tehát titeket, ahol játékos módon tudhattok meg többet a zenéről.

A Magyar Zene Háza kiállítási és koncerthelyszíni sajátosságaiból adódóan a mi pedagógiánk is különböző részterületekből tevődik össze. Az egyes foglalkozások zenei témájuk mellett a múzeumpedagógia és a koncertpedagógia területein is mozognak, hiszen a ház része egy állandó zenetörténeti kiállítás és több koncertterem is. Programjaink egy része ezért arra irányul, hogy ezt a kiállítóteret, illetve a koncertjeinket „belakhassa” közönségünk. A legfontosabb értékek számunkra az emberszeretet, a játékosság és a kreativitás. Azért dolgozunk, hogy mindenki számára elérhetőek legyenek olyan élmények, ahol ezen értékek erejét a zene által megtapasztalhatják. Hisszük, hogy mindenki képes alkotni, zenélni, és meg is szeretnénk adni ennek a lehetőségét mindenkinek, aki hozzánk ellátogat és eziránt érdeklődik. Kodály Zoltán és dr. Kokas Klára filozófiája erősen hat ránk, szeretnénk az általuk megkezdett munkát folytatni, a ma emberéhez részben alkalmazkodva: érdekességekkel és a mai élethez kapcsolódó elemekkel megtűzdelve, de mégis bátorítva az elmélyülést és reflektálást. #Minek ennyi pedagógia? Kicsit talán komoran hangozhat ez a sok „pedagógiázás”. A valóságban ez csak annyit jelent, hogy gondot fordítunk arra, hogy a látogatóink élményekkel gazdagodva távozzanak. Erre úgy lesz esély, ha mi rengeteg tanulmányt olvasunk, társintézményeket látogatunk, kollégákkal beszélgetünk és gyűjtjük a legjobb ötleteket és gyakorlatokat: ezen ötletek és gyakorlatok összessége a pedagógia. Akit ez mélyebben érdekel, szeretettel várjuk pedagógusoknak szóló programjainkon!

 

#Ki is volt és miért fontos számunkra Kodály Zoltán?

Kodály Zoltán neve nem csak Magyarországon, de mindenütt a világon híres, leginkább zenepedagógiai módszertana révén, melyet sok országban használnak. Bár nem az ő találmánya eredetileg, de ő rendszerezte és alakította ki a relatív hangmagasságokhoz kötődő szolmizációs hangok módszertanát, amivel könnyen, akár kottaírás nélkül is átadhatunk egymásnak dallamokat („szó-lá-szó-mi”, ismerős?), valamint hozzá kötődnek a ritmusoktatás jól ismert tá-titi-tá jelei. Mind Kodály, mind ezek kidolgozásában segítségére lévő tanítványai és kollégái (pl. Ádám Jenő, Szőnyi Erzsébet) fontosnak tartották, hogy zenetanuláskor minél több időt aktív zenéléssel (első időkben főként énekléssel) töltsenek a diákok, mert hitték és tudták, hogy ezzel sajátítható el leghatékonyabban a zenei tudás. Dr. Kokas Klára is Kodály Zoltán tanítványa volt. Kokas „zenéből indított módszere a gyermekek harmonikus fejlesztéséhez”, valamint Klári néni emberszeretete és különleges meglátásai az improvizáció és a képzelet fontosságáról igazi iránytűként szolgálnak nekünk gyermekprogramjaink összeállításakor.

Ami pedig számunkra különösen fontossá teszi Kodály Zoltán munkásságát, az a gondolat, hogy aktivitás és bevonódás által tudjuk leginkább elsajátítani a zenét – valamint persze „A zene mindenkié” filozófiája. A Magyar Zene Házában egy olyan helyet szeretnénk teremteni, ahol bármilyen korú, tudású és nemtudású látogató jól érzi magát.

 

#Akkor, ha eljövök, nekem is énekelnem kell?

Csak ha jól esik! :)

 

#Jó, de valamennyire azért biztos értenem kell a zenéhez ahhoz, hogy ezeken a programokon részt vehessek

A legtöbb programunk mindenféle zenei előképzettség nélkül látogatható és élvezhető. Legfőbb célunk, hogy belépési pontokat adjunk, kapaszkodókat, inspirációt! Azt szeretnénk, ha mindenki kipróbálhatná, hogy milyen az alkotás öröme – vagy akár bánata. Tehát, gyertek bátran, akkor is, ha mindig is azt gondoltátok, hogy botfületek, fahangotok, két bal lábatok van, és már Stefi néni megmondta, hogy nem kéne erőltetni ezt a dolgot.

 

#Zenész vagyok, szeretnék valami újat és érdekeset tanulni

Természetesen lesznek képzett zenészeknek szóló programjaink is, Master Class-ok, ezeket mindig külön jelölni fogjunk a programunkban.

Emellett, arra bátorítunk mindenkit, hogy próbálja ki előképzettséget nem igénylő foglalkozásainkat is! A laikus és a képzett zenész egyaránt komplex módon tapasztalja meg a zenei élményt, azonban ennek az élménynek pont a képzettségbeli eltérés miatt teljesen más vetületeit képesek megtapasztalni. Laikusoknak szóló programjaink direkt nem a szakma irányából relevánsnak tűnő szempontok szerint közelítik meg a zenei élményt, éppen ezért nyithatnak ajtót a képzett zenészek számára egy egészen új tapasztalathoz. Ha képzett zenész vagy, bátorítunk, gyere és legyél kíváncsi arra, hogy mi az, ami a laikusok szempontjából inspirációvá és zenei élménnyé válhat számodra!

Játsszunk zenét a mindennapokban!

1-es szint  porszívózás vagy mosogatás közben énekelj együtt kedvenc slágereddel. Haladók léggitárszólót is adhatnak hozzá.

2-es szint kedvenc slágereddel együtt énekelve válaszd ki a vokalisták szólamát, és énekeld azt! Esetleg hallgasd meg a dobot és üsd vele a ritmust!

3-as szint járműveken fel-le szállva próbáld megjegyezni az ajtó záródásjelző hangjának magasságát. Amikor újra megszólal, nézd meg jól emlékeztél-e?

           3.1-es szint amikor két jelzőhang is megszólal, próbáld meg felismerni, milyen hangköz szólalt meg! Ha nem ismered még a hangközöket, próbáld megkeresni, milyen különböző hangokat hallottál!

4-es szint nyikorgó ajtók hangjában halld meg a dallamot. Énekeld vissza!

5-ös szint porszívó, elektromos fogkefe, zúgó trafóház alaphangjára improvizálj saját szólamot.

         5.1-es szint vedd fel, és küldd el nekünk a zenepedagogia@zenehaza.com emailcímre, a tárgyba írd: „Játsszunk zenét a mindennapokban!”