Jazz, indiai zene és elektronika találkozása
Saagara
Az 1983-as születésű Wacław Zimpel fúvós (klarinétos-tárogatós) a kétezres évek közepén tűnt fel a lengyel jazz-színtéren, és a 2010-es évekre az egyik legfoglalkoztatottabb alkotó lett ott, számos formáció tagjaként, egészen széles műfaji spektrumon az avantgárd és free jazztől a posztminimalizmuson át elektronikus zenei projektekig. A posztminimalista, avant-jazzes LAM, és az experimentál bigbandes The Resonance Ensemble – és természetesen a saját nevével fémjelzett, például az elektronikus zenész, Shackletonnal közös produkciói – mellett a Saagara a nemzetközileg is legismertebb zenekara, ebben négy indiai zenésszel kutatják a műfai határokat. Első magyarországi koncertjükön, november 15-én az októberben megjelent harmadik albumukat mutatják be.
Wacław Zimpel lengyelországi sikerei után 2016-ban nagy nemzetközi áttörést hajtott végre az év februárjában megjelent Lines című minimalista-meditatív szólólemezével, és az októberében kijött LAM projektje egyetlen albumával. Ám még ezek előtt útra kelt Indiába, hogy egy másik formációt is életre keltsen. Terry Riley és La Monte Young ihletésében 2012-ben elutazott Indiába, hogy a minimalista zene gyökereit kutassa. A dél-indiai karnatikus zene helyi, bengalurui mesterei akkora hatással voltak rá, hogy az ott megismert zenészekkel létrehozta a Saagara formációt, amellyel az első lemezüket 2015-ben adták ki.
Zimpel, az elismert jazz-zenész egy évig gyakorolta nagy elszántsággal a stílust, hogy mélyebb szinten tudjon kapcsolódni zenésztársaival, Ghiridhar Udupával, Aggu Babával, K Rajával, és Mysore N. Karthikkal. A karnatikus hagyományokat és a kamarajazzt összeboronáló lemez koncertjei után Zimpel alakított kicsit a koncepción, és a 2017-es második lemezhez (2 a címe) bevonta berlini elektronikuszenei producer munkatársát, mooryc-ot, ami az indiai-nyugati zenei fúzióba behozta a jazzes megközelítés mellé ez elektronikuszeneit is. Zimpel azóta csak még inkább elmerült ebben a világban Shackletonnal közös lemezei, James Holdennel való együttműködése után. A sok évig formálódó harmadik Saagara-lemezen ennek lenyomata szerepel. A 2024 októberében, az első magyarországi Saagara-koncert idején megjelenő 3 című albumot a globálzenei szcénában meghatározó Glitterbeat adja ki, és még inkább a nyugati elektronika és az ősi zenei tradíciók klíséktől mentes, transzcendens összeboronálása jellemezi.
Három másik ajánlott Zimpel-produkció:
Wacław Zimpel: Lines (2016)
Zimpel nemzetközi áttörést meghozó lemeze, amin klarinétok és billentyűs hangszerek játékával hoz létre minimalista avantjazzt.
LAM: LAM (2016)
Posztminimalista, ambientes, ECM stílusú jazz, amelyet Zimpel egy egyszeri zongora-klarinét-dob trióval hozott létre.
Shackleton & Zimpel: Primal Forms (2020)
Hipnotikus kísérleti elektronika és kozmikus avantjazz a uk bass / tribal ambient egyik kulcsfigurájával, a Berlinben alkotó brit Shackletonnal.
Az 1983-as születésű Wacław Zimpel fúvós (klarinétos-tárogatós) a kétezres évek közepén tűnt fel a lengyel jazz-színtéren, és a 2010-es évekre az egyik legfoglalkoztatottabb alkotó lett ott, számos formáció tagjaként, egészen széles műfaji spektrumon az avantgárd és free jazztől a posztminimalizmuson át elektronikus zenei projektekig. A posztminimalista, avant-jazzes LAM, és az experimentál bigbandes The Resonance Ensemble – és természetesen a saját nevével fémjelzett, például az elektronikus zenész, Shackletonnal közös produkciói – mellett a Saagara a nemzetközileg is legismertebb zenekara, ebben négy indiai zenésszel kutatják a műfai határokat. Első magyarországi koncertjükön az októberben megjelenő harmadik albumukat mutatják be.