#8 A média mágiája
Beszélgetés
Rock
#8 A média mágiája
A rock and roll némileg leegyszerűsítve egy sajátos kultúrtörténeti frigy eredménye: amikor az Afrikából behurcolt fekete rabszolgák és az Európából kivándorolt fehér telepesek zenei hagyománya egy harmadik földrészen, Amerikában találkozott és folyamatosan keveredett egymással. Ráadásul mindez egy, a technikai fejlődést és az ezzel összefüggő iparosodást és urbanizációt követő radikálisan átalakuló társadalomban ment végbe. E sorozat második évadjában az Elvistől a rock and roll ötvenes évek évig alkonyáig terjedő időszak társadalmi, kulturális és zenei történéseit vesszük górcső alá.
A rhythm and blues és a country and western előadói csupán helyi sztárok lehettek. A lokális kiadók által készített lemezeket az adott városban, vagy annak környékén megpróbálták eladni, kis klubokban szerveztek koncerteket, esetleg rövid turnéra indultak. A szegregáció által megosztott piac amúgy is rendkívül megosztott volt. Az ötvenes évek második felében azonban új szereplő lépett be a rock and roll piacra: az országos tévéállomások. Az American Bandstand vagy az Ed Sullivan Show nem csak a lemezipart és a sztárgyártást pörgette fel, de segített tompítani a társadalmi előítéleteket is. Az American Bandstand – a zenei, piaci és szociális politikai szempont mellett – társadalompolitikai szempontból is úttörő jelentőségű volt. Dick Clark ugyanis ragaszkodott ahhoz, hogy a pop és rock and roll lemezek jelentős részét készítő fekete előadók is megjelenhessenek: nála Buddy Holly éppúgy szerepelhetett a programban, mint James Brown. Műsorának átütő sikere ahhoz is nagymértékben hozzájárult, hogy a rock and roll az ötvenes évek végére – legnagyobb bálványaival együtt – társadalmilag elfogadott jelenséggé vált, s az egymást követő múló divatok mellett a továbbiakban megkezdődhetett a hatvanas évektől értékeinek, legfontosabb alkotásainak és alkotóinak beépülése az amerikai kultúrába. És ahogy Dick Clark, úgyhogy a korszak másik kulcsszereplője, véleményformáló ereje, Ed Sullivan televíziós show-műsorába is, aki bekerült és sikert aratott, valóban sztárnak mondhatta magát.
Tartalom
• American Bandstand, Ed Sullivan, Top 40, Your Hit Parade
• Sete-suta Elvis és az amerikai libidó
• Táncversenyek, rajongói klubok, roadshow-k
• Tinisztárok futószalagon: Pat Boone, Neil Sedaka, Fabian, Frankie Avalon, Connie Francis, Brenda Lee, Paul Anka
• Tinédzserpartik és táncdivatok, a tömegtársadalom háttérzenéje
• Az új tini mennyország: a lázadás piacosítása
Előadó: Jávorszky Béla Szilárd
Előadás nyelve: magyar
COVID információ
A jelenleg érvényben lévő szabályozás értelmében 2022. március 7-étől nem kötelező maszkot viselni a Magyar Zene Háza területén, valamint védettségi igazolvány nélkül látogathatók a koncertek, programok és a kiállítás is.
Mindezek ellenére továbbra is javasoljuk, hogy a koncerteken viseljenek maszkot. Továbbá felhívjuk figyelmüket, hogy a rendezvényekre történő belépés szabályai a kormányzati intézkedések függvényében változhatnak. Kérjük, hogy mielőtt elindulna az eseményre, tájékozódjon a Magyar Zene Háza honlapján az aktuális információkról.