Eszkimó asszony fázik (1984)
Film
Beszélgetés
Pop
Eszkimó asszony fázik (1984)
A több nemzetközi díjjal jutalmazott játékfilm a korabeli underground díva, Méhes Marietta, a zongoraművészt alakító Bogusław Linda és a siket állatkerti gondozót játszó Lukáts Andor szerelmi háromszögére épül. Különlegességét emellett az adja, hogy benne számos nyolcvanas évekbeli underground formáció és figura felbukkan: a bárzenélő Bizottságtól Menyhárt Jenőn (Európa Kiadó) és Víg Mihályon (Balaton) át az addig csak szobazenekarként létező Trabantig, melynek álomszerű, hajnali házibulis dalai közül több is rákerült a filmhez kiadott Hungaroton filmzene-kislemezekre.
Rockfilmklub
A kortárs magyar film és a (rock)zene gyakorlatilag a hatvanas évek vége óta érintkezik egymással. Hol intenzívebben, hol lazábban, de lényegében elválaszthatatlanul. A Magyar Zene Háza Rockfilmklubja harmadik évadjában négy olyan alkotást – István, a király (1983, rendező: Koltay Gábor), Megáll az idő (1982, Gothár Péter), Eszkimó asszony fázik (1984, Xantus János), Rocktérítő (1988, Xantus János) mutat be, melyek a maguk korában meghatározó jelentőséggel bírtak a hazai populáris zenekultúrában. A vetítések előtt Jávorszky Béla Szilárd mesél röviden e művek születéséről és poptörténeti jelentőségérél, utána pedig annak apropóján egy-egy filmesztéta vendéggel beszélget a vonatkozó hazai és nemzetközi trendekről.
Válogatás a magyar filmtörténet zenei vonatkozású alkotásaiból.
A tavaszi friss angolszász zenés mozik után 2025 őszén három, részben régebbi egész estés dokumentumfilm szerepel a Rockfilmklub őszi kínálatában. Októberben a hippik elsőszámú feminin szimbóluma, Janis Joplin sztárrá válásának útját ismerhetjük meg – korabeli bejátszások, dokumentumok, és az őt ismerők visszaemlékezéseiből. Novemberben az Oscar-díjra is jelölt, két és fél órás Háttérzene államcsínyhez című filmből az 1960-ban függetlenné vált Kongói Demokratikus Köztársaságon keresztül a hidegháború és a posztkoloniális Afrika világába, a nyugat-európai politika kétszínűségébe és a korszak legjobb jazzfelvételeibe nyerhetünk bepillantást. Decemberben pedig minden idők egyik legnagyobb souldíváját láthatjuk 1972 januárjában, a Los Angeles-i, zömében feketék lakta Wattsban található New Bethel Baptista Gyülekezetben, ahol Aretha Franklint James Cleveland tiszteletes és a Southern California Community Choir kísérte (rendezte: Sydney Pollack).