Ugrás a tartalomhoz
Azonnali hívás
A kamarakoncert: igazi win-win helyzet

A kamarakoncert: igazi win-win helyzet

2024/10/28 | 3p

Kirill Troussov

Kirill Troussov 2024. november 8-án a legkiválóbb zenész barátaival tér vissza a Magyar Zene Házába a Szextett sztárokkal című koncertre. Az estet a közös zenélés iránti határtalan szeretetük hívta életre – nem mindennapi pillanat, hogy ezek a világszerte turnézó művészek – Várdai István, Szűcs Máté, Pusker Júlia, Fejérvári Zsolt, Fejérvári Zoltán, Abouzahra Amira – egy időben egy színpadon állhatnak. A hegedűművésszel a kamarazenélés örömei és a programon szereplő művek mellett arról is beszélgettünk, miért tartja fontosnak a közvetlen, személyes kapcsolattartást a közönségével.

Mendelssohn és Glinka egy-egy szextettjét tűzik műsorra, talán nem túlzás azt állítani, hogy egyik sem számít alapműnek a kamarazenei repertoárban. Miért állítják egymással párba épp ezt a két művet?
A koncert alapötletét az adta, hogy nagyon szerettünk volna együtt játszani. Várdai Istvánt nagyon régóta ismerem, az egyik legjobb barátomnak tartom őt. Vele és Szűcs Mátéval már sokszor játszottam, de Fejérvári Zsolttal még nem igazán volt erre alkalmunk, mert a Budapesti Fesztiválzenekar szólamvezető nagybőgőseként ő is nagyon elfoglalt. Megkerestük azokat a darabokat, amelyekben mindannyian együtt zenélhetnénk – a Glinka- és a Mendelssohn-mű a szextett repertoár talán két legjobb darabja. Ebben a felállásban nincs egyébként nagy választási lehetőségünk, Schubert Pisztrángötöse jöhetett volna még szóba, de ezúttal úgy döntöttünk, hogy valami szokatlanabbat választunk. Glinka szextettje nem túl gyakran játszott, de nagyon érdekes darab, és könnyen be is fogadható. Mendelssohné pedig, mint általában, egy nagyon inspiráló, lendületes kompozíció, tele boldogsággal és ragyogással. A két darab egyszerre nagyon különböző és nagyon hasonló, ezért is állítottuk párba őket. Eddig csak a vonós barátaimat említettem, de itt lesz velünk a zongorista Fejérvári Zoltán is, akivel ugyancsak játszottunk már néhányszor – csodálatos ember és fantasztikus zenész.

 

Milyen a kapcsolata Mendelssohn zenéjével?
Nagyon sokszor játszottam Mendelssohn oktettjét és a két zongoratrióját – mindig is nagy vitáink voltak a csellista Benedict Kloecknerrel, hogy az első vagy a második a jobb. Mindkettő zseniális a maga nemében. Az e-moll hegedűverseny pedig talán az egyik leghíresebb darab a zeneszerző repertoárjában. Minden zenéje különlegesen ragyogó, mindig megvan benne a pozitivitás, az egyedülálló kreativitás. Boldogságot hoz magával.

Önt szenvedélyes kamarazenészként ismerik. Honnan ered a kamarazene iránti szeretete?
Fiatalon nagyon sok kamarazenei projektben vettem részt, jártam a Kronberg Akadémiára és más akadémiákra, majd természetesen a szóló repertoáromra, szonátákra, versenyművekre koncentráltam. Később olyan nagyszerű emberekkel hozott össze az élet, mint Várdai István, akit Kronbergben ismertem meg, vagy az imént említett Benedict Kloeckner, aki ugyancsak nagyon közeli barátom. A kamarazene számomra nemcsak a játékról szól, hanem arról, hogy kapcsolatba kerülünk egymással, hogy örömmel töltjük együtt azt a két-három napot, amikor próbálunk. És amikor színpadra lépünk, azt is ünnepeljük, hogy a világ egy pontján épp találkozunk és együtt zenélhetünk, miközben mindannyian rengeteget utazunk. Csodálatos időt töltünk egymás társaságában, nemcsak a próbákon, hanem barátokként is. Esténként elmegyünk szórakozni, beszélgetünk a repertoárról, új dolgokról, amelyeket fel fedeztünk, ismerősökről, akikkel találkoztunk. A kamarazenélés az egyik legfontosabb aspektusa számomra a klasszikus zenei pályának, mert nemcsak a közönséget hozza össze a koncertteremben, hanem a művészeket is a színpadon. Igazi win-win helyzet, mindenki jól jár.

Ha el kellene magyaráznia valakinek, aki még soha nem játszott hangszeren, hogy miért olyan különleges élmény kamarazenélni, hogyan kezdené?
Párbeszéd ember és hangszer között, beszéd nélkül, zenei hangokkal, az adott mű és a zeneszerző szándékának interpretációjával. A kamarazene egyedülálló, közvetlen művészete annak, hogy zenészként, egyénként, a saját személyiségünket is megmutatva kommunikáljunk egymással a színpadon. A közönség pedig élvezheti ezt a kommunikációt, ami akkor működik elég jól, ha őket is megérinti az, amit hallanak.

Ön állandó vendég a magyar koncertéletben. Mit szeret a legjobban Magyarországon?
Csodálom a zene és az emberek kapcsolatát. Az a benyomásom, hogy az emberek itt valamiképp magukban hordozzák a népi hagyományokat, az ezekhez kapcsolódó érzéseket, és sokkal könnyebben megértik a zenét, mint más országokban. Éneklik a zenét, szeretik a zenét, és azt gondolom, hogy mindennek sok köze van Bartókhoz. Hiszen Bartók olyan ember volt, aki imádta a népzenét, és alapvetően minden darabja valamilyen módon Magyarországhoz kötődik. Sokat tett azért, hogy a zenét a magyar emberek szívébe juttassa.

Nemrég útnak indított egy sorozatot, amelyben elérhetővé teszi élő koncertjeinek felvételeit – ez a Kirill Troussov Live. Minek a hatására döntött így?
Az ok tulajdonképpen nagyon egyszerű. A koncertjeim után az emberek gyakran odajönnek hozzám és megosztják velem, mit jelentett számukra egy-egy pillanat, amikor átélhettek valami különlegest, amikor velem és a többi emberrel osztozhattak az élményben. Minden koncert más, én is mindig másképp játszom, így ezek a pillanatok egyediek, megismételhetetlenek. Mégis szeretném megőrizni ezeket az emberek számára – akár ott voltak a koncerten, akár nem – és a magam számára is, hogy újra meghallgathassuk, felidézhessük őket.

Feltűnt, hogy a YouTube-csatornáján gyakran válaszol is a videóihoz kapcsolódó kommentekre. Mit jelent az Ön számára ez a típusú kapcsolattartás a közönségével?
Nagyon fontos feladatomnak érzem ezt, ami persze sok időt is igénybe vesz. Azt gondolom, hogy ha az emberek megosztják velem az érzéseiket, elmesélik, hogy tetszett nekik az előadás, vagy kifejezik a hozzám és a koncertjeimhez való kötődésüket, akkor sokat jelenthet számukra, ha erre választ is kapnak tőlem. Sajnos nem tudok mindenre reagálni, de igyekszem megadni az embereknek a lehetőséget, hogy közvetlenül a művésszel oszthassák meg az érzéseiket.

Interjú: Belinszky Anna
Fotó: Marco Borggreve

Mendelssohn és Glinka kamaraművei

Kirill Troussov ezúttal is legkiválóbb zenész barátaival érkezik a Magyar Zene Házába. Két nem mindennapi apparátusú kamaraművet szólaltatnak meg: Mendelssohn D-dúr és Glinka Esz-dúr szextettjét. Igazi örömzenélésre számíthatunk, amelyről a hegedűművész így fogalmazott: „Amikor színpadra lépünk, azt is ünnepeljük, hogy a világ egy pontján épp találkozunk és együtt zenélhetünk. A kamarazenélés az egyik legfontosabb aspektusa számomra a klasszikus zenei pályának, mert nemcsak a közönséget hozza össze a koncertteremben, hanem a művészeket is a színpadon. Igazi win-win helyzet, mindenki jól jár.”

2024/11/08 19:30
Koncertterem