Ugrás a tartalomhoz
Azonnali hívás
Csupán arra kérjük, hogy engedje szabadjára fantáziáját

Csupán arra kérjük, hogy engedje szabadjára fantáziáját

2022/10/18 | 8 perc

Interjú a Tabula Rasa-koncertsorozat szerkesztőivel, Gyárfás Attilával és Halmos Andrással

Szerző: Dömötör Endre

A Magyar Zene Háza rengeteg programsorozata között is teljesen egyedi az improvizációra, kísérletezésre épülő, beszédes című Tabula Rasa-széria, amelynek lényegéről annak két szerkesztője, két dobos, Gyárfás Attila, a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem jazzdob művésztanára és Halmos András, a Zene Háza koncertprogram vezetője mesél a két őszi Tabula Rasa-esemény – az október 25-i Tabula Rasa #2 – Kurátor: Pozsár Máté, és november 29-i Tabula Rasa #3 – Kurátor: Jozef Dumoulin – előtt.

Mi indította útjára a Tabula Rasa-sorozatot?

Gyárfás Attila: Egy olyan sorozatot akartunk létrehozni, ami teret biztosít a kortárs zene kibontakozásának, és ami, reményeink szerint, új impulzusokat ad majd a hazai zenészeknek és zeneszerzőknek azzal, hogy kísérletezésre, legmerészebb elképzeléseik megvalósítására és a műfajok közötti falak lebontására bíztatja őket.

Halmos András: Nálam az improvizáció lehetőségeinek vizsgálata és bemutatása, az erről való közös gondolkozás volt a kiindulópont. Szerettünk volna létrehozni egy platformot, ahol stílusoktól függetlenül lehet gyakorolni. Olyan kísérleteknek szeretnénk lehetőséget biztosítani, amelyek nem már meglévő, kialakult megközelítések mentén történnek. A szabad zenének és a free jazznek például központi eleme az improvizáció, de ez a sorozat nem arról szól, hogy akár ezen stílusokban, és eszköztárban maradjunk. Minden fellépőtől azt kérjük, hogy számára is új megközelítéseket, vagy zenei együttállásokat próbáljanak ki ezen a sorozaton belül.

Miről szól a széria? Mik az alapvető kritériumok, amik alapján egy-egy művész dolgozik?

Gyárfás Attila: A megbízott kurátor kompozíciókat készít, koncepciókat gondol ki és hazai zenészekből életre hív egy vadonatúj formációt. Ha a kurátor igényli – például ha külföldi –, akkor ajánlunk neki 15-20 zenészt, akik közül választhat. Az intenzív, két napos, a közönség számára is látogatható műhelymunka során rakja össze a zenekar a műsort, majd a második nap estéjén egy koncert formájában elő is adja azt. A koncertről felvételt készít a Hunnia Records, és az elkészült album az összes fontosabb online zenelejátszó platformon elérhető lesz. Az anyag teljes mértékben a kurátor vízióinak, értékrendjének és ízlésének van alárendelve, de nyilván a résztvevő muzsikusok is nagy hatással vannak a megszülető zenére. Szervezőként nem támasztunk elvárásokat a kurátor felé, csupán arra kérjük, hogy engedje szabadjára fantáziáját.

Kiket hívtok az őszi szezonban? Milyen távlati terveitek vannak?

Gyárfás Attila: Októberi kurátorunk Pozsár Máté lesz, aki saját, kifejezetten erre az alkalomra készülő, énekhangra, zongorára, basszusklarinétra és elektronikára komponált dalait fogja előadni Nagy Emmával és Kováts Gergővel. Novemberben a Fender Rhodes nevű elektronikus billentyűs hangszer megreformálója, a belga Jozef Dumoulin lesz a sorozat kurátora. Zenésztársainak Baráth Bálintot (preparált zongora) és Bertók Mártont (moduláris szintetizátor) választotta, koncertükön várhatóan nagy szerepe lesz a kollektív improvizációnak. Szeretnénk minél több hazai és külföldi zenészt bevonni a sorozatba és számos inspirált és izgalmas koncerttel szolgálni a kortárs zene iránt érdeklődő közönséget.

Halmos András: Eddig egy koncertünk volt ebben a sorozatban, 2022 februárjában. Ősztől minimum kettőt tartunk félévente. Az első koncert anyaga – amelynek Hayden Chisholm szaxofonos volt a kurátora – hamarosan megjelenik, nagyon jól sikerült lemez, nemsokára elérhetővé tesszük a legismertebb streaming felületeken és a Magyar Zene Háza Bandcamp-oldalán.

Milyen célt szeretnétek elérni a sorozattal?

Halmos András: Elsősorban az improvizációról való közbeszédet szeretnénk ösztönözni, legalább a szakmán belül első körben. Gyakran tapasztalom, hogy kiemelkedően jó klasszikus zenészek is szeretnének improvizálni, de különböző okoknál fogva nem jutnak el oda, hogy foglalkozzanak vele. Nagyon sok zenész számára fontos, hogy új utakat keressen a zenében, és ha ehhez egy kicsit hozzá tudunk tenni ezzel a sorozattal, akkor már volt értelme elkezdenünk.

 

interjú: Dömötör Endre