Ugrás a tartalomhoz
Azonnali hívás
Dalszerzők köre-interjúk: Saya Noé, Antonia Vai és Tolvai Reni

Dalszerzők köre-interjúk: Saya Noé, Antonia Vai és Tolvai Reni

2024/04/22 | 6 p

A Dalszerzők köre eseményeinken mindig izgalmas, intim hangulatú, új ismereteket felderítő beszélgetések alakulnak ki népszerű dalszerző-előadók között. Ezúttal Saya Noé, Tolvai Reni, Antonia Vai a három vendég, Csepelyi Adrienn kulturális-újságíró a beszélgetőtárs-moderátor. A dalszerzők persze zenélnek is, meg mesélnek, műhelytitkokat osztanak meg, a nézők pedig kicsit betekinthetnek a színfalak mögé. Melegítsünk az estre, Saya Noé, Antonia Vai és Tolvai Reni vall dalszerzői munkamódszereiről.

Mennyit és hogyan változott a dalszerzői munkamódszered az évek során?
Saya Noé:
Egyre sokszínűbbé vált az eszköztáram dalszerzés szempontjából. Az elején minden dalom egyszálgitáron született, mert csak azon tudtam dalt szerezni. Aztán később a zeneproduceri képzésnek köszönhetően idővel előtérbe helyeződött az Ableton végtelen lehetőségeinek az univerzuma. Sokszor hagyom magam elveszni a digitális hangszerek világában, kísérletezni és játszani, mint gyerek a hangszerboltban. Ez baromi izgalmas tud lenni, és azt veszem észre, hogy egyre bátrabban nyúlok újabb hangzásvilágok felé. Az érem másik oldalán viszont az áll, hogy a bőség zavara néha meg tud rekeszteni. Olyankor szeretek visszanyúlni a gitáromhoz és a képernyőktől távol alkotni, mint az elején. Jó tudni, hogy hangszerelés szempontjából ki tudom most már kísérletezni, hogy amit a fantáziám kitalál, azt zeneileg melyik hangszer vagy hangszerek tudják a legjobban szolgálni, viszont igyekszem azt az örök igazságot is szem előtt tartani, hogy az egyszerűségben rejlik a titok. Ha egyszálgitáron nem szólal meg a dalom, akkor általában az egy jelző, hogy Abletonban rápakolgatni hangszereket: halottnak a csók lesz. Ami ezen kívül még változott az évek során, az a dalszerzésem rendszeressége. Tudom, hogy ahány zenész, annyi hozzáállás, de én akkor vagyok elememben, ha van egy rutinom. Régen gyakran elteltek hónapok, akár évek egy-egy dal között és olyankor nagyon nehéz volt visszatalálni az alkotáshoz. Most már kevésbé hiszek abban, hogy meg kéne várni, hogy az ihlet rám találjon. Sőt, szerintem a mai világban lehetetlen úgy alkotni, mert egész nap leköti valami képernyő a figyelmünket, és szerintem az alkotáshoz nagyon fontos az űr. Ezért igyekszem leülni az otthoni stúdióm asztalához rendszeresen egy adott idősávban, és engedni, hogy az ihlet akkor bontakozzon ki, ahogy épp szeretne: néha ez hangszer gyakorlást jelent, néha szöveg jön, néha dallam, néha semmi, ami nem baj. De tudom most már, hogy a nagy számok törvénye alapján, minél rendszeresebben ülök le, annál kreatívabb leszek, és annál jobb kapcsolatot tudok ápolni önmagammal.

Antonia Vai: Azt gondolom, hogy maga a dalszerzés, ahogy egy dal megszületik, az évek során nem igazán változott. De az eszközök, amelyeket a zeneprodukcióban vagy a dal megvalósításában használok, az fejlődött és változott. Ahogy nőtt az évekkel a technikai tudásom, és egyre több zenésszel volt lehetőségem együttműködni, úgy tudtam egyre jobban felfedezni a lehetőségeket a dalok hangvilágában. Izgalmas dolog megtalálni ebben az újabb kihívásokat. A legutóbbi dalomban, a Your Sadness Lives Here-ben, például rá voltam kattanva arra, hogy létrehozzak egy vonós sample-t, pont úgy ahogy elképzeltem. Régen nem voltam ennyire „nerdy” a részletekben, vagy nem mélyültem ennyire bele, vagy nem tudtam, hogy milyen eszközökkel tudnám elérni azt, amit hallok a fejemben. Ezen túl, a dalszerzési folyamat nem igazán változott. Általában akkor írok dalokat, amikor ösztönből jönnek. Ilyenkor teljesen egyedül kell lennem és magamra hangolódni, és elérni azt az állapotot, ahol semmi nem zavar. Ha érzem, hogy van bennem egy dal, akkor leülök, általában a laptopomnál, keyboarddal és mikrofonnal, és kísérletezem. Az utóbbi években néha nehezebben tudtam kikapcsolni a külső hangokat és elvárásokat, egyszerűen azért, mert több ilyen irányult felém, összehasonlítva azzal az idővel amikor kezdtem. Néha tovább tart kikapcsolni mindent és megtalálni egy ösztönös, intuitív állapotot.

Tolvai Reni: Az utóbbi években nagyon sokat változott a zeneírasi stílusom. Most már nem arra koncentrálok, hogy rádiókompatibilis legyen, meg sláger kompatibilis, hanem az érzéseimből írok, a fájdalmúimról, arról, ami épp történt velem. Már hallgatni sem szeretek általános témájú dalokat, amik csak arról szólnak, hogy szerelmes vagyok, vagy vége lett, hanem ennél sokkal konkrétabb és nyersebb témákról szeretek írni. Például az új lemezem a TR ALBUM pont ilyen.

Melyik az a dal, amit bárcsak te írtál volna?
Saya Noé: Alt J: Taro.
Antonia Vai: Az első dal, ami az eszembe jut, Tracy Chapman Fast Carja. Emlékszem, hogy 15 évesen hallottam először. Megvolt lemezen a gyerekkori otthonomban, és bekapcsoltam, szöveggel együtt hallgattam, és csak folytak a könnyeim. Tudom, hogy nem vagyok ezzel egyedül, világsiker ez a dal, van valami benne, amitől egyszerűen a lélekbe hat.
Tolvai Reni: Az a dal, amit bárcsak én írtam volna, az Christina Aguilera: Dirrty.

Interjú: Dömötör Endre

moderál: Csepelyi Adrienn

A Dalszerzők köre eseményeinken mindig izgalmas, intim hangulatú, új ismereteket felderítő beszélgetések alakulnak ki népszerű dalszerző-előadók között. Ezúttal Saya Noé, Tolvai Reni, Antonia Vai a három vendég, Csepelyi Adrienn kulturális-újságíró a beszélgetőtárs-moderátor. A dalszerzők persze zenélnek is, meg mesélnek, műhelytitkokat osztanak meg, a nézők pedig kicsit betekinthetnek a színfalak mögé. Eltérő módszerek alapján láthatjuk, hogyan lesz dallamtöredékből, szövegrészletből egész, mitől működik egy ötlet, mi lobbantja fel az ihlet szikráját. Spontán reakciók, improvizatív helyzetek, váratlan felismerések és örömteli megismerések.

2024/05/12 19:30
Koncertterem