Ugrás a tartalomhoz
Azonnali hívás
„Felemelő érzés ezt a dalciklust végig követni” - Batta András interjú

„Felemelő érzés ezt a dalciklust végig követni” - Batta András interjú

2023/05/24 |

A Téli utazás a Magyar Zene Házában

Vannak a klasszikus zenének halhatatlan, kultikus alkotásai, mint amilyen például Franz Schubert monumentális dal-sorozata, a Téli utazás. A Winterreisét június 6-án Bretz Gábor énekli a Zene Háza Koncerttermében, s mellé Gráf Zsuzsanna, az Angelica Leánykar vezetője szegődik zongorájával, zenei navigátorként. A moderátor Batta András zenetörténész lesz, vele beszélgettünk a műről és az est részleteiről.

„A Winterreise télen fűt, nyáron hűt” – olvastam nemrég, és nem tudom, hogy ez a megállapítás befolyásolta-e bármilyen formában is, hogy júniusban hallhatjuk a Téli utazást a Zene Házában?

Az est mögött nincs különösebb koncepció, de úgy vélem, mégis meglesz a hatása annak, hogy a nyár elején hallhatjuk a Téli utazást. Egy meglehetősen sötét, komor dalciklusról van szó, sőt, ez az egyik legpesszimistább zenemű, amit valaha komponáltak, viszont, mintegy ellenpontként, ott lesznek a koncertterem üvegfala mögött a zöldellő fák, melyeknek a látványa oldhatja azt a mélabús, szomorú hangulatot, amit a Winterreise általában előidéz.

Egy nagyon fiatalon (33 évesen) elhunyt szövegíró, Wilhelm Müller, és egy nagyon fiatalon (31 évesen) elhunyt zeneszerző zseni, Schubert szerzeménye ez. Mitől ennyire felkavaró a Téli utazás?

Sebzett lelkekről van szó a zeneszerző és a szövegíró esetében is. Schubert nem sokkal a halála előtt komponálta ezt a művet, már halálra ítélten, vagyis belenézett az elmúlás fekete tükrébe. Az ő idejében ez nagyon modern zenének számított, a kortársai nem is értették. Nyilvánosan nem is adták elő, csak Schubert szűk baráti köre hallotta a dalokat, akik szörnyülködtek, hogy micsoda borzongató szerzemények ezek, mire a zeneszerző állítólag azt mondta, hogy ugyan most megbotránkoztok, de majd meglátjátok, hogy mennyire értékesek ezek a dalok. A Winterreise a mai napig rendkívül nagy kihívás az előadónak és a hallgatónak is, ám minden szomorúsága és tragikuma ellenére olyan töltést ad, hogy az ember azt érzi, hogy felemelő ezt a ciklust végig követni. Iszonyatosan megüti az embert, de a végén mégis erősebben jön ki a koncertteremből. Szavakkal nehezen leírható élmény, amit a Téli utazás jelent, és ezért mindig ünnep, amikor egy méltó előadó megszólaltatja. Ráadásul a Zene Házában ideális létszámú közönség előtt hangzik el, úgy, hogy az énekes és a zongorista is közel lesznek a hallgatósághoz.

Viszont nem csak a dalokat hallhatjuk ezen az estén, hanem lesznek „kiegészítő elemek” is.

Ezt a közvetlen és szívbe markoló hatást szeretnénk fokozni az általam kiválasztott festmények, képzőművészeti alkotások segítségével. A vetítésnek azonban lesz egy érdekes aspektusa, mert miközben a képzőművészeti alkotásokat gyűjtöttem, rájöttem, hogy nem Schubert kortársainál kell keresni a dalokhoz illő vizuális párokat, hanem inkább a századfordulón, Edvard Munch vagy Egon Schiele művei között, azaz a Freud-i mélypszichológia korának expresszionista alkotásai illenek legjobban hozzájuk. Schubert ugyanis olyan expresszív, mélylélektani tanulmányt írt ezzel a ciklussal, ami majdnem 100 évvel később vált a zenében és a festészetben is általánossá. Nagy felismerés volt ez számomra, és remélem, hogy a közönségnek is érdekes lesz. Ezen kívül minden dalhoz írtam egy rövid összefoglalást is, úgy, hogy a ciklus főhőse egy Franz nevű fiatalember, aki nem más, mint Schubert, vagyis az ő szemüvegén keresztül látjuk mindazt, ami a lelkében végbemegy, ami szinte a haláláig vezet.

A Winterreisét kevesen merik vagy tudják megszólaltatni.

Mert érzelmileg és lelkileg is rettenetesen megterhelő, ráadásul 24 dalról van szó, tehát hangilag is érett előadónak kell lenni ahhoz, hogy valaki elénekelje. Nagyon nehéz a szöveg megfelelő kiejtése, az egyes szavak érzelmi tartalmának kifejezése. Bretz Gábor kiváló bariton, tudtommal nyilvánosan most énekli először a ciklust. Nagyon komoly felkészülési időszak előzi meg a fellépést, ő és Gráf Zsuzsanna, aki zongorán játszik majd, hónapok óta készülnek, szinte naponta próbálnak. Biztos, hogy különleges előadás születik ezen az estén.

A zongora milyen mértékben egyenrangú az énekhanggal?

Teljesen egyenrangú, rendkívül gazdag a zongora szólam. Nagyon modern, új és merész az a zenei világ, amit Schubert megalkotott a Winterreisében.

Érdekes, hogy az énekszólamot eredetileg tenorra írta, aztán nagyon korán elbaritonosodott.

Az eredeti fekvés valóban tenor, miközben Schubert dalainak első nagy megszólaltatója egy bariton, Johann Michael Vogl volt. Nem hiszem, hogy Schubertnél különösebben számított volna, hogy tenorra vagy baritonra képzelte el a dalokat, ráadásul az idők folyamán nem csak férfiak énekelték a Téli utazást. Életem egyik leglenyűgözőbb Winterreise előadása Brigitte Fassbaenderhez fűződik, aki egy mezzo, de Christa Ludwignak is jelent meg lemeze. Persze, Dietrich Fischer-Dieskau felülmúlhatatlan, ha a Winterreiséről van szó, ahogy Peter Schreier is óriási volt a zongora titán, Szvajatoszláv Richter partnereként. Merthogy ezt a művet a legnagyobb zongoristák is szerették játszani egy-egy jelentős énekes társaságában. Gráf Zsuzsannának zongora diplomája is van, és bár remekül zongorázik, nem lett zongoraművész, hanem a kórusvezetés, a tanítás mellett kötelezte el magát. De annyira beleszeretett a Téli utazásba, hogy tulajdonképpen ennek a dalestnek az ötletét is ő vetette fel, Bretz Gáborral. Hangulatában ugyan más ez a darab, mint amit a Zene Háza könnyedsége sugall, de ha azt valljuk, hogy ezen a helyen a zene világának mély tengereit és magas hegycsúcsait is bemutatjuk, akkor abba az is belefér, amikor a zene lemegy a psziché legmélyebb bugyraiba, és onnan küld üzeneteket. A szívbemarkoló festményekkel pedig, bízom benne, hogy közelebb lehet vinni ezt a páratlan zeneművet azokhoz is, akik még nem ismerik. Szívből ajánlom tehát ezt az előadást mindenkinek, aki érez magában fogékonyságot a csodák iránt.

Vannak a klasszikus zenének halhatatlan, kultikus alkotásai, amelyek mindaddig fenn fognak maradni, ameddig az utolsó ember is Európa szellemi nyelvét beszéli és érti. Ilyen Franz Schubert monumentális dal-sorozata, a Téli utazás (Winterreise). Kevesen merik, tudják megszólaltani ezt a 24 dalból álló ciklust, nemcsak azért, mert a remekmű kimeríthetetlen, hanem azért is, mert – képletesen szólva – le kell nézni szédítő érzelmi mélységeibe, és bizony, még az is megszédül, akinek nincs tériszonya...

2023/06/06 19:30
Koncertterem