Ugrás a tartalomhoz
Azonnali hívás
„Ha őszintén és a legmagasabb színvonalon tesszük a dolgunk, akkor könnyű elvarázsolni a gyerekeket”

„Ha őszintén és a legmagasabb színvonalon tesszük a dolgunk, akkor könnyű elvarázsolni a gyerekeket”

2024/04/15 |

Tarr Ferenc-interjú

Ősszel debütált a Magyar Zene Háza Hangadó Junior című sorozata, és azonnal megtalálta a közönségét. A sorozat születéséről, a tapasztalatokról és a folytatásról az ötlet- és házigazdával, Tarr Ferenc koncertpedagógussal, a Zene Háza zenepedagógiai csoportvezetőjével beszélgettünk az április 21-i és május 5-i programok előtt.

Három Hangadó Junioron vagyunk túl, és nagy büszkeség, hogy teltházas események vannak mögöttünk. Miért érezted fontosnak, hogy legyen egy kifejezetten a 6+-os korosztálynak szóló sorozat?
Valójában azt, amit a kollégáimmal itt a Magyar Zene Házában zenepedagógia címszó alatt végzünk, inkább a zeneközvetítés kifejezéssel illetném. A zeneközvetítés lényege pedig, hogy úgy adjunk át ismereteket szórakoztató formában minden korosztálynak, a gyerekektől az idősekig, hogy ők aztán maguktól is rájöjjenek: mit és miért érdemes hallgatni. Hiszen a zene egész életünkben társunk, vigasztalónk, boldogítónk lehet. Ráadásul ma már mindenki zsebében ott van lényegében minden zene. Mégis, vagy éppen ezért, egyre kevésbé figyelünk rá. A zenelejátszók térnyerésével már mindenhol zene szól, ami sokszor inkább zajjá válik, amin csak a figyelem tud változtatni. Éppen ezért a Zene Házában tartunk foglalkozásokat gyerekeknek, vannak felnőtteknek szóló ismeretterjesztő előadásaink és családi programjaink is. Ez utóbbiakkal kapcsolatban arra gondoltunk, be kellene mutatni, szerintünk hogyan érdemes ezt csinálni. Ne csak beszéljünk arról, hogy szerintünk milyen a jó zeneközvetítés, hanem mutassuk is meg. A Hangadó Junior célja tehát, hogy bemutassuk, hogyan lehet gyerekeknek zenéről beszélni úgy, hogy élvezzék, és érdekes is legyen számukra az előadás, de közben ismereteket is adunk át nekik.

Ez elég összetett feladatnak tűnik.
Kifejezetten nehéz, hiszen a zene absztrakt művészet, amely rengeteg olyan fogalmommal dolgozik, ami a gyerekeknek még nem érthető, mint például a harmónia vagy a lüktetés. Kérdés tehát, hogy lehet úgy beszélni a zenéről, hogy az ő szintjükön is érdekes és érthető legyen.

Milyen eszközök vannak a kezedben mindennek az eléréséhez egy-egy ilyen show alkalmával?
A gyerekeknél az a legfontosabb, hogy jól érezzék magukat, így mindenekelőtt a humor. Az élménypedagógia lényege pedig, amit egyre több kutatás is alátámaszt, hogy sokkal mélyebben megmarad az emberben minden olyan információ, amihez tapasztalat társul. Mert én elmondhatom a gyerekeknek, hogy a popzene alapvetően 2-4-es lüktetésű, attól még nem fogják megjegyezni, de ha felállnak, sétálnak és tapsolnak, akkor máris lesz tapasztalatuk, élményük erről a lüktetésről. Egyébként a gyerekek a legőszintébb közönség, éppen ezért ugyanazt a minőséget kell kapniuk, mint egy felnőtt közönségnek, a színpadon lévőknek pedig ugyanazzal a szakmai profizmussal kell hozzáállniuk a gyerekekhez, mint a felnőttekhez.

Mikor tekinthető sikeresnek egy gyerekműsor?
Ha a gyerek még másnap, vagy a következő héten is szóba hozza a programot. Ha másnap már fogalma sincs arról, hogy előző nap hol volt, mit látott, mit hallott, akkor nem sikerült rá igazán hatni. Azért nehéz gyerekeknek játszani, mert gyerek és gyerek között is óriási különbség van, mondjuk egy 6 és egy 10 éves között, vagy egy 4 és egy 8 éves között, és nehéz eltalálni, hogy mi az, ami már egy 4 évesnél is működik, de még egy 8 évesnek se ciki. A kulcs – ahogy már említettem – az őszinteség és a profizmus, azaz: ha egy gyerek azt látja, hogy amit csinálok, azt őszintén és profin teszem, akkor könnyű elvarázsolni, magammal vinni, behúzni.

A Hangadó Junior előadásoknak vannak visszatérő elemei, rovatai, mint például a Műelemző torna.
Volt ebben némi kockázat, mert nem tudtam, hogy ezek az ötletek, mint amilyen a Műelemző torna is, megélnek-e az előadások részeiként. Egyrészt megpróbálom ezeket a rovatokat úgy felosztani, hogy időnként felrázzam velük a közönséget, másrészt fontos, hogy a közönség is részesévé váljon a zene születésének, akár közös énekléssel vagy ritmusjátékkal. Ezen túl minden műsornak van olyan pontja, amikor elcsendesedik a közönség, amikor arra törekszem, hogy megérintse őket a zene. Legutóbb például ilyen volt, amikor a nagy nevetések között, megszólalt egy Debussy-részlet egy szál zongorán, de volt, hogy közös énekléssel értük el ugyanezt a hatást.

Az eddigi Hangadó Juniorokon volt már szó arról, hogy mitől zene a zene, miért hallgatunk zenét, és hogy milyen műfajok vannak. Mire számíthatunk még?
A februári Hangadó Junioron annak megyünk utána, hogy milyen hangszerek vannak, akkor Sőnfeld Mátyás, a Zenebatyu alapítója lesz a vendégem, aki egyébként a Zene Háza tavalyi Showcase Fesztiváljának különdíjasa is lett. Májusban pedig a zene születéséről mesélek majd, aminek bemutatásában a Fele Királyság zenekar lesz segítségemre.

Interjú: Nagy Viktória

Szórakoztató show gyerekeknek

Azt minden rendes gyerek tudja, hogyha fakanállal ráüt egy fazékra, akkor az megkondul. Sőt, ha ezt sokszor teszi, akkor nagy valószínűséggel a szomszéd is beszáll a muzsikálásba. (Hogy szöveggel, vagy visszakopogással, az egy külön téma! 😁). A legtöbb gyerek tehát már korán megismerkedik az ütőhangszerek világával. Sőt, ha még tudományosabbak akarunk lenni, akkor azt mondhatjuk, az idiofon hangszerek világával. (A szóvégződésre tessék figyelni a szomszéddal való eszmecserekor! 😉) Azonban a rendes gyerekek itt nem állnak meg, hamar felfedezik, milyen szép, öblös hangjuk lesz, ha belefújnak egy sörös üvegbe/csőbe/nagyitól kapott műanyag izébe, azaz hamar felfedezik az aerofon hangszerek működését is. És ha a szomszéd eddig még mindig nem költözött volna el, akkor általában nincs megállás a húros – vigyázat szakszó: a kordofon – hangszerek kipróbálásáig. Azonban ennél jóval többféle szempont szerint lehet beszélni a hangszerekről, sőt szerintünk nagyon érdemes is. Hiszen Sőnfeld Mátyás, zenész, zenepedagógus, a Zenebatyu program megálmodójával hamar be fogjuk bizonyítani: értő kezekben, bármi lehet hangszer! A Hangadó Junior szórakoztató családi műsorának negyedik alkalmán tehát ennek a nagy feladatnak vágunk neki, reméljük sok-sok röhögés közepette! A műsor vezetője ezúttal is Tarr Feri, a Zene Háza koncertpedagógusa lesz.

2024/04/21 10:30
Koncertterem

Szórakoztató show gyerekeknek

A Hangadó Junior szórakoztató családi műsorának évadzáró alkalmán igyekszünk bemutatni, hogyan is születik a zene a legkülönbözőbb műfajokban. Ehhez pedig olyan nagyszerű és sokoldalú zenészekre van szükség, mint Alpár Balázs – akivel az 1. Hangadó Junioron már találkozhatott a közönség -, Farkas Izsák, Simkó-Várnagy Mihály és Weisz Nándi, azaz a Fele Királyság zenekar tagjai. A műsor vezetője ezúttal is Tarr Feri, a Zene Háza koncertpedagógusa lesz. Ígérjük, a már megszokott módon nevetésből, jó zenékből és sok közös játékból nem lesz hiány!

2024/05/04 10:30
Koncertterem