Ugrás a tartalomhoz
Azonnali hívás
Spoken Word Night – Miről szól?

Spoken Word Night – Miről szól?

2024/03/01 |

Interjú a főszereplőkkel: Kemény Zsófi, Süveg Márk Saiid, Simon Márton, Horváth Kristóf

A Spoken Word Night az alkotók reményei szerint, egy olyan programsorozat első estje a Zene Házában, melyen alkalomról alkalomra a slam poetry világából már jól ismert előadók és az általuk választott zenészek élő koncert formájában lépnek fel. Na jó, de mi ez az egész?

A spoken word nagyobb műfajhalmaz, mint az itthon manapság – kifejezés szintjén legalábbis biztosan – ismertebb slam poetry. Hogyan magyaráznátok el a különbséget a kettő között?
Kemény Zsófi: Nekem mindig azt mondták a tapasztaltabbak, hogy a spoken word az slam, csak zenére. Évekbe telt rájönnöm, hogy ez nem igaz.
Süveg Márk Saiid: Az első felolvasott, előadott költészet, a második egy keretek közt zajló verseny.
Simon Márton: A Wikipédia szerint: „A spokenword olyan összefoglaló kifejezés, amely minden hangosan felolvasott költészetet magába foglal, beleértve a versolvasásokat, a slampoetryt, a jazz költészetet (jazz poetry) és a hip-hop zenét is, illetve szkeccseket és prózai monológokat is tartalmazhat.” Vagyis ez egy gyűjtőfogalom, tágabb, mint a slam, és szinte minden belefér, ami színpadon hangzik el és nem konkrét ének.
Horváth Kristóf - Színész Bob: Minden slam poetry spoken word, de nem minden spoken word slam poetry. Szerintem egyik sem műfaj amúgy, a spkoen word az minden, hallgatóság előtt a szerző által előadott szöveg, a slampoetry pedig egy lebonyolítási rend, egy rendezvény forma.

Miért éreztétek úgy, hogy az igen népszerű slam poetry-estek után valami hasonlóba, mégis másba kell belefognotok?
Kemény Zsófi: Én az évek során elkezdtem ritmikusabban gondolkodni. Ezért mostanában a szövegeim is ritmikusabbak. Mára előbb jut eszembe egy ütős rím, egy dallam vagy egy refrénsor, mint egy slames szöveghelyzet, történet vagy punchline.
Süveg Márk Saiid: Mi Závada Petivel már a slam nagyobb berobbanása előtt tartottunk versestnek nevezett eseményeket, amikor felolvastuk, vagy zenei kísérettel elmondtuk a rap szövegeinket, verseinket, bármit, amit papírra vetettünk, úgyhogy nekem ez szimultán ment a slammel már az elejétől fogva. Egy ilyen eseményre általában az előadók azokat a szövegeiket viszik, amiket úgy gondolnak, hogy valamilyen módon „működnek”.
Simon Márton: Idén lesz tizenhárom éve, hogy először voltam slamen, azóta viszont rengeteg más, párhuzamos műfajban volt alkalmam – nekem is, ahogy a többieknek is – kipróbálni magam színpadon. Ez a mostani este csak annyiban új, hogy tágabb a keret, szélesebb a paletta. Horváth Kristóf - Színész Bob: Mindannyian nagyon szeretünk zenére beszélni! Az izgalmas az, hogy itt egy viszony is kialakul. A zene lehet egy szöveg hangulatának megtámogatója, vagy lehet az ellenpontozása. Három értelmezhető sík is megjelenik: a szöveg, a zene, és a kettő kapcsolata. Három a kettőben!

A Zene Házában induló Spoken Word Night című est sajátossága, hogy a szövegelést zenével párosítjátok. Mire számíthat ezeken az esteken a közönség?
Kemény Zsófi: Hát pontosan erre: szövegekre és zenékre, nagyrészt egyszerre.
Süveg Márk Saiid: A zene egészen máshova is vihet egy szöveget, mint amilyen intencióval az eredetileg íródott – ha volt ilyen egyáltalán –, vagy ráerősíthet az elsődlegesen szándékolt hangulatra, ezért izgalmas lehet azoknak is, akik először hallják az adott szöveget, és azoknak is, akik esetleg már ismerik.
Simon Márton: Lesz performansz, lesz stand up, lesz utaztatás, lesz egy kis rap is, gondolom. Igyekszünk mindenből a legjobbat hozni, erre számíthatnak.
Horváth Kristóf - Színész Bob: Azt remélem, hogy egy lenyűgöző utazás lesz az előadók és a közönség számára is. Bennem mindig rengeteg gondolatot és érzelmet ébreszt fel, ha ezekkel a különleges, egyedi kollégákkal dolgozhatom. Nem csak partnerük, de rajongójuk is vagyok. Ahogy ők gondolkodnak a szövegről, az mindenkinek lehet egy viszonyítási pont.

Mindannyian a slam poetry emblematikus alakjai vagytok. Mérhető számotokra az a hatás, amit a slam poetry az elmúlt két évtizedben elért Magyarországon? Van hatása az oktatásban, az irodalomértésben?
Kemény Zsófi: Most is érettségi tétel a slam és a munkásságom egy iskolában, jövő héten megyek be felmondani a tételt a gyerekeknek, hogy meg tudjanak tanulni. Szerintem sokkal többen írnak, mint amennyien bevallják. Az, hogy nem mindenkinek az írásai jelennek meg folyóiratokban, szerintem nem baj, hiszen ez egy szakma, egy mesterség, egy nem kommercializálandó művészeti ág. De az, hogy megírhatod, kiállhatsz, és emberek tapsolnak neked, az igenis erősíti, hogy a gondolatoknak ereje van. Hátha kettővel több gyerek kezd el gondolkodni. Neadjisten olvasni. Ennek lesz hosszú távú hatása.
Süveg Márk Saiid: 2012-ben volt először tudomásom szerint alternatív irodalmi tétel egy pécsi gimnáziumban az Akkezdet Phiai munkássága, és az irodalom peremterületei. Azóta minden évben érkeznek a hírek a sulikból, hogy alternatív tételként beemeli a slamet, vagy akár a rapet a helyi irodalomtanár, amit nem lehet másként értelmezni, minthogy valóban megfelelő eszköznek tűnik, hogy a fiatalokat a pedagógusok közelebb hozzák kicsit az irodalomhoz. Ez egy furcsa kapudrog jelenség a szavak világába.
Simon Márton: Óriási hatása van, persze, a karrierünkön is érezzük, meg a bőrünkön is.
Horváth Kristóf - Színész Bob: Az utóbbi időben nagyon elkezdett érdekelni, hogyan lehetne mérni a hatást. Én a hétköznapokban rendhagyó irodalomórákat tartok, főleg falusi általános iskolákban. Azt gondolom, a művészet szerepe az oktatásban az, hogy szókincset kapjunk az érzelmeinkhez, hogy képesek legyünk kapcsolódni önmagunkhoz és másokhoz is. A lélekegészség nehezen mérhető, de esküszöm, kitalálok valamit, mert ami nem mérhető, az ebben a világban nem is lehet érték.

Interjú: Dömötör Endre

Kemény Zsófi, Süveg Márk Saiid, Simon Márton, Horváth Kristóf, Weil András, Boros Levente

A Spoken Word Night reményeink szerint, egy olyan programsorozat első estje a Zene Házában, melyen alkalomról alkalomra ezek a spoken word előadók és az általuk választott zenészek élő koncert formájában lépnek fel. A sorozat első főszereplői Kemény Zsófi, költő, író, forgatókönyvíró, slammer és rapper, Süveg Márk Saiid, aki az egyik legismertebb hiphop előadóként mellesleg kétszeres országos bajnok slammer és a Slam Poetry Budapest Klubok rendszeres házigazdája, Simon Márton költő, író és műfordító, a magyarországi slam poetry élet egyik legismertebb képviselője, és Horváth KristófSzínész Bob, színész, előadó, országos bajnok slammer, A Tudás 6alom alkotócsoport és kampány alapítója. Ez alkalommal eddig még sosem látott felállásban és műsorral lépnek színpadra, zenész vendégeik Weil András (Ethnofil, Odd Id, Kistehén, Ivan & The Parazol, The Qualitons) és Boros Levente (Amoeba, The Qualitons, Speiz Boiz, Mabon Dawud Republic, iamyank Live Ensemble) közreműködésével.

2024/03/08 19:30
Koncertterem