DOME_LIVE 018 – LIGETI 100.101
Elektronikus
DOME_LIVE 018 – LIGETI 100.101
Ligeti György születésének századik évfordulója alkalmából oktatási-előadói programsorozatot indít a Magyar Zene Háza a berlini, bécsi és budapesti zeneakadémiák, illetve Collegium Hungaricumok közreműködésével. A programban résztvevő kilenc alkotó új elektroakusztikus művet ír Ligeti György zeneszerzési módszereinek tanulmányozásával és azok alkalmazásával, melyeket a három város kiemelt helyszínein be is mutatnak. 'Akkor hittem abban, hogy csak rajtunk, komponistákon múlik, hogy a stúdióban minden elképzelésünket valóra váltsuk. Ezt a hitet a tapasztalatok aztán lassanként beszűkítették. Kiderült, hogy elvben ugyan mindenfajta zenét, hangzást, komplex akkordot szinuszhangokból össze lehet állítani, ám közbelép egyfajta időfaktor. (…) Ha ugyanis azt, amit elképzelek, csak egy év múlva hallom elképzelésem nívóján, majdnem bizonyos, hogy közben maguk az elképzelések már döntően megváltoztak.”
(Várnai Péter: Beszélgetések Ligeti Györggyel)
Ligeti György a WDR stúdióban 1956 és 1958 között készített három darabján kívül nem folytatta elektronikus zenei kutatásait. Amit ekkor elektronikával jó minőségben szeretett volna megvalósítani, az a korabeli eszközökkel túlságosan összetett és munkaigényes lett volna. Ugyanakkor ebben az időszakban végzett gyakorlati munkafolyamatok alatt az kezdte inkább foglalkoztatni, hogy hogyan lehet kifejezni akusztikus hangszerekkel innovatív zenei elképzeléseit. Bonyolult, kihívásokkal teli zenéje olykor meglepően 'földközeli' kompozíciós technikákra épül, amit a mindennapi életből vett példákkal, grafikus diagramokkal, különféle instrukciókkal lehet illusztrálni, továbbá alkalmasak különböző digitális formákká való átírásra. Az általa használt, térbeliségben, képiségben és jelentésben gazdag metafórák további támpontokként szolgálnak kompozíciós módszereinek megértéséhez és többdimenziós értelmezéseinek feltárásához. A Ligeti 100.101 projekt a zeneszerző életművének kutatására hívja meg a résztvevőket egy alkotói folyamaton keresztül, ahol módszereinek, gondolatainak és metaforáinak mély megismerése inspirációt ad új darabok megalkotásához, elektronikus zenészekből álló együttes előadásában. A technológiához való visszatérés és Ligeti ötleteivel való munka számítógépek, analóg/digitális szintetizátorok és algoritmikus folyamatok segítségével több, mint öt évtizeddel azután, hogy felhagyott az elektronikus eszközökkel, egyrészt kísérlet arra, hogy elképzeljük, mi történne, ha a zeneszerzőnek gyorsabb és jobb technológiához lenne hozzáférése. Másrészt ez egyben egy kísérlet arra, hogy a 21. századi technológiai/zenei eszközök meddig tudják kiterjeszteni elképzeléseit.
A projektben 2-2-2 diák (és/vagy öregdiák) vesz részt mentoraikkal karöltve három egyetemről (UdK-Berlin, Mdw-Bécs, LFZE-Budapest). A résztvevők online és személyesen is találkoznak, hogy megosszák egymással tudásukat és ötleteiket Ligeti kompozíciós technikáira vonatkozóan, az alkotói folyamat munkafolyamatairól és a projekt során megkomponálandó és megvalósítandó darabok performatív összefüggéseiről. A program eredményeit bemutató zárórendezvényként három – városonként egy – koncert valósul meg a 2023 október és 2024 február közötti időszakban.
Partnerek:
Magyar Zene Háza, Zeneakadémia, Universität der Künste Berlin (Sound Studies and Sonic Arts), Collegium Hungaricum Berlin, Universität für Musik und darstellende Kunst Wien, Collegium Hungaricum Wien, possible partner Wien Modern Festival, Collegium Hungaricum Wien, Collegium Hungaricum Berlin
Dátumok:
Bécs: 2023 november 25
Budapest: 2023 december 5
Berlin: 2024 január 31
Támogató: Kulturális és Innovációs Minisztérium
A Magyar Zene Háza DOME_LIVE című programsorozata minden hónapban egy estét dedikál új audiovizuális előadások bemutatására. Az esték alkalmával többnyire vizuális anyaggal kiegészült élő hangszeres vagy elektroakusztikus koncerteket vagy pedig ide készített tartalmak premier vetítését láthatja a közönség.