Megáll az idő (1982)
Film
Pop
Megáll az idő (1982)
Ezt a múltba néző kamaszfilmet vannak, akik egyenesen az 1955-ös, Magyarországon 1980 körül bemutatott Rebel Without A Cause (Haragban a világgal) című amerikai kultuszfilmmel rokonítják. Tény, mindkettő középpontjában a kiábrándult fiatalok álltak, és Gothárnak a hatvanas évek eleji Budapestjét felelevenítő munkája erősen támaszkodott a tengerentúli rock and rollra. Nem utolsósorban pedig felbukkant benne az akkori magyar underground zenei színtér számos alakja, a balatonos Hunyadi Károlytól a spenótos Sőth Sándorig.
Rockfilmklub
A kortárs magyar film és a (rock)zene gyakorlatilag a hatvanas évek vége óta érintkezik egymással. Hol intenzívebben, hol lazábban, de lényegében elválaszthatatlanul. A Magyar Zene Háza Rockfilmklubja harmadik évadjában négy olyan alkotást – István, a király (1983, rendező: Koltay Gábor), Megáll az idő (1982, Gothár Péter), Eszkimó asszony fázik (1984, Xantus János), Rocktérítő (1988, Xantus János) mutat be, melyek a maguk korában meghatározó jelentőséggel bírtak a hazai populáris zenekultúrában. A vetítések előtt Jávorszky Béla Szilárd mesél röviden e művek születéséről és poptörténeti jelentőségérél, utána pedig annak apropóján egy-egy filmesztéta vendéggel beszélget a vonatkozó hazai és nemzetközi trendekről.
Válogatás a magyar filmtörténet zenei vonatkozású alkotásaiból.
A tavaszi friss angolszász zenés mozik után 2025 őszén három, részben régebbi egész estés dokumentumfilm szerepel a Rockfilmklub őszi kínálatában. Októberben a hippik elsőszámú feminin szimbóluma, Janis Joplin sztárrá válásának útját ismerhetjük meg – korabeli bejátszások, dokumentumok, és az őt ismerők visszaemlékezéseiből. Novemberben az Oscar-díjra is jelölt, két és fél órás Háttérzene államcsínyhez című filmből az 1960-ban függetlenné vált Kongói Demokratikus Köztársaságon keresztül a hidegháború és a posztkoloniális Afrika világába, a nyugat-európai politika kétszínűségébe és a korszak legjobb jazzfelvételeibe nyerhetünk bepillantást. Decemberben pedig minden idők egyik legnagyobb souldíváját láthatjuk 1972 januárjában, a Los Angeles-i, zömében feketék lakta Wattsban található New Bethel Baptista Gyülekezetben, ahol Aretha Franklint James Cleveland tiszteletes és a Southern California Community Choir kísérte (rendezte: Sydney Pollack).