Tabula Rasa #3 – Kurátor: Jozef Dumoulin (BE)
Kísérleti
Tabula Rasa #3 – Kurátor: Jozef Dumoulin (BE)
A Zene Háza a tavasz folyamán Tabula Rasa néven indított sorozatában a címnek megfelelően üres lappal, a nulláról indít három zenész, akik másfél nap próbafolyamat után a második estéjén adnak egy improvizatív koncertet. A Tabula Rasa nem titkolt célja, hogy friss zenei kifejezésmódok feltárására, műfajoktól független improvizációra, megszólalásra ösztönözze különböző zenei színterek erre nyitott képviselőit. Minden alkalommal egy kurátor hívja a zenészeket, találja ki a koncepciót és vezeti a kizárólag az adott alkalomra összeálló formációt, amelynek műsorát a Zene Háza lemezen is kiadja. A harmadik ilyen alkalmon Jozef Dumoulin belga billentyűs a kurátor, és Baráth Bálint (preparált zongora), valamint Bertók Márton (moduláris szintetizátor) alkotják a triót.
Jozef Dumoulin belga zongorista, billentyűs zenész újraértelmezte a Fender Rhodes használatát, úgy, hogy amit játszik a hangszeren, az egyszerre teljesen kortárs, eklektikus és nagyon személyes. Ő volt az első, aki egy teljes szólóprogramot mutatott be a hangszerrel. Emellett nyitottságáról ismert zenész, akinek játéka több mint száz lemezen hallható. A Fender Rhodes-szólózás mellett saját projektjei közé tartozik a The Red Hill Orchestra (egy trió Ellery Eskelinnel és Dan Weiss-szel) és egy duó Benoît Delbecq-kel, de ezek mellett is számtalan formációban zenált már a világ minden részén. A műfajának egyik legötletesebb úttörőjeként jellemzett Dumoulin „az érzelmek és a kísérletezés finom keverékét” játssza és híres arról, hogy képes megőrizni saját hangját mindenféle zenei kontextusban, legyen szó hagyományos jazzről, popról, improvizált vagy épp kortárs zenéről. Erre a kétnapos projektre Baráth Bálintot és Bertók Mártont választotta zenésztársnak, többféle billentyűs hangszer és moduláris szinti találkozik itt, no meg háromféle zenei világ.
Míg Baráth Bálint zongoraművész-zeneszerző előadóként híven szolgálja a különböző korok eszméit és zenei megoldásait, műveiben az univerzális szellem személyre szabott világát törekszik hallhatóvá tenni. Az emberi teremtési folyamat szinte minden produktuma érdekli, legyen az egy geometriai forma, egy változatos polifonikus textúra, vagy egy ősi kultúra hiedelmei, ritmusai és dallamai. Hisz a különböző művészeti ágak egymásrautaltságában és pluralizmusában. Koncertjeit és műveit három kontinensen adják elő, az Egyesült Államoktól Japánig.
Bertók Márton „Triglav” néven az organikus és szintetikus hangok közötti területeket kutatja, elsősorban Don Buchla 1973-ban tervezett hangszerével, a Music Easellel. Emellett gyakori közreműködője a budapesti improvizatív zenei közegnek és tagja a Parasztok Atmoszférában konceptuális népzenei együttesnek.
Előadás előtti beszélgetés nyelve: angol
Moderátor: Papp Dávid
Interjú a Tabula Rasa-koncertsorozat szerkesztőivel, Gyárfás Attilával és Halmos Andrással
A Magyar Zene Háza rengeteg programsorozata között is teljesen egyedi az improvizációra, kísérletezésre épülő, beszédes című Tabula Rasa-széria, amelynek lényegéről annak két szerkesztője, két dobos, Gyárfás Attila, a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem jazzdob művésztanára és Halmos András, a Zene Háza koncertprogram vezetője mesél a két őszi Tabula Rasa-esemény – az október 25-i Tabula Rasa #2 – Kurátor: Pozsár Máté, és november 29-i Tabula Rasa #3 – Kurátor: Jozef Dumoulin – előtt.
COVID információ
A jelenleg érvényben lévő szabályozás értelmében 2022. március 7-étől nem kötelező maszkot viselni a Magyar Zene Háza területén, valamint védettségi igazolvány nélkül látogathatók a koncertek, programok és a kiállítás is.
Mindezek ellenére továbbra is javasoljuk, hogy a koncerteken viseljenek maszkot. Továbbá felhívjuk figyelmüket, hogy a rendezvényekre történő belépés szabályai a kormányzati intézkedések függvényében változhatnak. Kérjük, hogy mielőtt elindulna az eseményre, tájékozódjon a Magyar Zene Háza honlapján az aktuális információkról.