Ugrás a tartalomhoz
Azonnali hívás
Előadóművészet és zenepedagógia – az érem két oldala

Előadóművészet és zenepedagógia – az érem két oldala

2023/10/25 | 6 p

Játsszunk zenét! – A zeneközvetítés újdonságai, showcase és konferencia címmel rendez kétnapos eseményt november 10-11-én a Magyar Zene Háza, melynek keretében a tavasszal kiírt zenepedagógiai és ismeretterjesztő pályázat győztesei is bemutatkoznak. A pályázat tapasztalatiról, a novemberi programról és a folytatásról Severinghaus Artemisz és Tarr Ferenc zenepedagógiai csoportvezetőkkel beszélgettünk.

Az idén tavasszal meghirdetett showcase fesztivál a Zene Háza vállalt missziójával összecsengő, több állomásból álló esemény, melynek célja az ismeretterjesztés, a kísérletezés, az új pedagógiai módszerek megismertetése a zenei nevelésben. Miért volt fontos, hogy megszülessen ez a program?
Severinghaus Artemisz:
Jó ideje léteznek zenei showcase-ek, tehetségkutatók, pedagógiai konferenciák, ám eddig még nem hallottam olyan eseményről Magyarországon, ami kimondottan zenei ismeretterjesztéssel foglalkozott volna. Mindezt alátámasztotta, hogy amikor megjelent a pályázati felhívásunk, sok olyan kérdés érkezett, ami azt mutatta, hogy mások is bizonytalanok voltak, hogy ez pedagógiai vagy zenei élőadóművészeti esemény lesz-e? Ezzel a showcase-zel pont azt szeretnénk megmutatni, hogy a zenélés és a pedagógia tulajdonképpen ugyanazon érme két oldala. Mert azzal, hogy valaki kiáll a színpadra és zenél, egyben tanít is, és ha valaki zenével kapcsolatban tanít, ő egyben zenei élményt is fog nyújtani. Tehát az előadóművészetnek és a zenepedagógiának igenis van közös metszete – mi ezt szeretnénk megmutatni a showcase-en, illetve szeretnénk támogatni a kiválasztott produkciókat, hogy megvalósíthassák az álmaikat azok, akik ezzel szeretnének foglalkozni. Eszközökkel, tanácsokkal szeretnénk ellátni őket például azzal kapcsolatban, hogy mennyi mindent érdemes végig gondolni, mielőtt az ember megtervez egy ilyen produkciót.

Négy kategóriában vártátok a pályázatokat: zeneközvetítést tartalmazó felnőtt koncert; zeneközvetítést tartalmazó gyerek- vagy ifjúsági koncert; felnőtt ismeretterjesztő előadás; zenei workshop gyerekeknek. Miért éppen ezeket jelöltétek meg?
Tarr Ferenc: Nagyon kézenfekvő: azért, mert jelen pillanatban ilyen típusú zeneközvetítői programokat tartunk itt, a Zene Házában. És a célok között az is szerepelt, hogy találjunk olyan partnereket, akikkel a későbbiekben akár együtt dolgozhatunk. Kicsit visszakanyarodva az Artemisz által mondottakhoz: úgy látom, hogy sokan vannak művészek, előadók, akik úgy gondolják, hogy ha létrehoztak egy szakmailag jó produkciót, az önmagáért beszél, és elég is ahhoz, hogy egyben ismeretterjesztésként is tekintsenek rá. De ez nem így van, hiszen nagyon sok múlik azon, hogy mindezt hogyan tálalja a közönség számára, főleg a gyerek- és családi programok esetében. Azzal, hogy a meghirdetett kategóriák fele családoknak és gyerekeknek szólt, azt is szerettük volna jelezni, hogy számunkra ezek a programok ugyanolyan fontosak, mint a felnőtteknek szóló eseményeink.

107 pályamű érkezett be, ami nagyon szép szám, de vajon mik a tapasztalatok: milyen típusú munkák érkeztek? Mi foglalkoztatta leginkább a pályázókat?
Tarr Ferenc: Nekem, a családi programok szerkesztőjeként, tudomásul kellett vennem, hogy sajnos jóval kevesebb anyag érkezett a családi koncertekre és a gyerekeknek szóló kategóriákba, mint a többibe, és ez pont azt erősítette meg bennem, hogy bizony még mindig sok olyan előadóművész van, aki úgy gondolja, hogy gyerekeknek alkotni másodlagos, nem az a színvonal, mint az úgynevezett „magaskultúra”.

De az is lehet, hogy a művészek egyszerűen csak tartanak attól, hogy mit is kezdjenek a gyerekekkel?
Severinghaus Artemisz: A showcase elnevezés miatt nagyobb számban jelentkeztek olyanok, akik már a zenei pályán vannak, de nagyon bízom benne, hogy a jövőben egyre több lesz majd az olyan pedagógus pályázó, aki egyébként zenél is, és így szeretne valami újat megmutatni. Elképzelhetőnek tartom, hogy azért jelentkeztek kevesebben a gyerek kategóriákba, mert esetleg a pedagógusok nem érezték magukat elégnek, nem volt elég önbizalmuk. Bízom benne, hogy ha most, novemberben bemutatunk pár érdekes, újszerű pedagógia megoldást, akkor ezekről elindulhat egy gyümölcsöző párbeszéd is. Ami a felnőtt kategóriákba érkező anyagokat illeti, fantasztikusan magas színvonalú pályázatokat kaptunk, ami a zenei szakmai szempontokat illeti. Ezzel együtt viszont a Zene Házának felvállalt missziója, hogy a nagyközönség számára könnyen befogadható, szórakoztató programokat kínálunk. Ez persze nem azt jelenti, hogy a minőségből engedünk, de azt igen, hogy általában nem tudunk olyan mélységig elmerülni a szakmai témákban, mint amennyire az a szakmát mélyen művelőknek esetleg komfortos lenne. Több fantasztikus zenész, egy-egy téma avatott szakértője is jelentkezett, akikkel azonban azért nem tudtunk egy bizonyos ponton tovább haladni, mert nem láttuk annak a lehetőségét, hogy az adott témát a nagyközönség számára befogadhatóan kommunikálni tudnánk.

Milyen irányok rajzolódnak ki számotokra a pályázatok olvasása közben? Vannak meglepő újítások?
Tarr Ferenc: Több esetben szembesültünk azzal, hogy amikor zenei ismeretterjesztő előadásban gondolkodik valaki, önkéntelenül a kronológiához, a zenetörténethez nyúl, mert fontosnak érzi bemutatni 50, 60 vagy 90 percben a legnagyobb zeneszerzőket, korszakokat. Mi azonban itt a Zene Házában inkább amellett tettük le a voksunkat, hogy a zenetörténeti adatoknál sokkal fontosabb az élménypedagógia, azaz, hogy élményszerzésen keresztül közvetítsük a zenét. Azt szeretnénk megmutatni, hogy annál, hogy egy zenemű barokk vagy romantikus, sokkal fontosabb az, hogy mit jelent a befogadó számára, mit ébreszt fel, mit indít el benne? Ezért hangsúlyoztuk a pályázati kiírásban is, hogy nagyon fontosnak tartjuk a közönség bevonását.

Severinghaus Artemisz: A másik tapasztalat, hogy a legtöbben a zenei stílusok és műfajok mentén haladtak, bár ez valahol teljesen érthető. Ezzel szemben kevesen voltak, akik azzal pályáztak, hogy több stílust és műfajt szerettek volna egyszerre bemutatni. Annak viszont örültünk, hogy több, a társművészeteket bevonó pályázat is érkezett, többen igyekeztek társítani az irodalmat, a színházat, a cirkuszt, a különféle vizuális megoldásokat, természettudományi területeket. Illetve feltétlenül ki szeretném emelni a pályázók lelkesedését. Amikor az első körben kiválasztottakat online konzultációra, információs találkozóra hívtuk, nagyon szívmelengető volt, hogy mindenki fontosnak érezte, hogy ott legyen, a kérdéseikből pedig azt szűrtük le, hogy nagyon nyitottak az újdonságok megismerésére.

Mi lesz a következő állomás?
Severinghaus Artemisz: Szeptember közepén kihirdetjük a kategória győzteseket, akik november 11-én bemutathatják produkcióikat a Zene Házában. Nekik októberben mentorálási lehetőségeket is biztosítunk, valamint a folyamatról egy rövid werkfilm is készül. Abban bízunk, ez is informatív lesz majd az ismeretterjesztéssel foglalkozó szakma számára. Szintén ezt az irányt erősíti, hogy a novemberi kétnapos rendezvényen Magyarországról és külföldről is hívunk intézményeket, szervezeteket, akik szintén bemutatják majd jógyakorlataikat. Sőt, mi, a Zene Háza zenepedagógiai csoportja is be fogunk mutatkozni az Így lettünk mi című ismeretterjesztő sorozatunk keretében. Ezen kívül lesznek panelbeszélgetések, mentortalálkozók is.

A nyertes produkciókat esetleg láthatjuk később a Zene Háza programjai között is?
Tarr Ferenc: Igen, ez a tervünk. De azt is fontos tudni, hogy minden pályázati anyagot elmentettünk, tehát azokat is, akik most nem jutottak tovább. És természetesen minden olyan pályázót, aki nem jutott tovább, meghívtunk a novemberi konferenciára. Ott a mentortalálkozó lehetőséget nyújt majd arra, hogy egy rövid találkozó keretében ők is kérdéseket tehessenek fel.

Benneteket szervezőként hogyan inspirált ez a programfolyam?
Tarr Ferenc: Bárki, bármilyen szakmát is végezzen, fontos, hogy ne az íróasztal mögül próbálja meg kitalálni, hogy mi a jó, hanem folyamatosan kapjon inputokat, ismerjen meg új ötleteket. Nagyon ösztönző megtapasztalni, hogy a mai magyar zenei szcénának az a része, akiket sikerült elérni, miben gondolkodik. Ez nyilván el is gondolkodtat bennünket, illetve új utak, lehetőségek keresésére ösztönöz, olyanokra, amelyekre eddig esetleg nem is gondoltunk.

Ezek szerint lesz folytatása a showcase-nek?
Severinghaus Artemisz: Szeretnénk, ha folytatódna, ha nem is jövőre, de két év múlva mindenképpen. Reméljük, hogy az idei programmal elindítottunk egy hosszútávú folyamatot.

Interjú: Nagy Viktória
Fotó: Katona Máté

Játsszunk zenét! - szól a Magyar Zene Háza pedagógiai módszerének szlogenje, melynek szellemében az intézmény előadóművészet és pedagógia közös mezsgyéjét keresi. A meghirdetett Showcase célja is ez, az intézmény küldetéséhez kapcsolódó ismeretterjesztő és élménypedagógiai programok létrehozása, illetve azok bemutatása. Ennek érdekében négy kategóriában hirdetett felhívást, amire több, mint 100 programterv érkezett az egész országból. Ezeket két fordulóban bírálta el a hazai kulturális szektor meghatározó szakembereiből álló zsűri. A legjobbnak bizonyuló projekttervek megvalósulását a Zene Háza mentorprogram keretében is támogatta és a november 10-11-én megvalósuló Fesztivál keretén belül be is mutatja. Mindemelett konferenciát is hirdet, ami a zeneközvetítés lehetséges új útjairól elmélkedik, részben külföldi előadók, részben hazai szakemberek segítségével. Az eseményekre napijegy is váltható.

2023/11/10 16:30
Koncertterem

Játsszunk zenét! - szól a Magyar Zene Háza pedagógiai módszerének szlogenje, melynek szellemében az intézmény előadóművészet és pedagógia közös mezsgyéjét keresi. A meghirdetett Showcase célja is ez, az intézmény küldetéséhez kapcsolódó ismeretterjesztő és élménypedagógiai programok létrehozása, illetve azok bemutatása. Ennek érdekében négy kategóriában hirdetett felhívást, amire több, mint 100 programterv érkezett az egész országból. Ezeket két fordulóban bírálta el a hazai kulturális szektor meghatározó szakembereiből álló zsűri. A legjobbnak bizonyuló projekttervek megvalósulását a Zene Háza mentorprogram keretében is támogatta és a november 10-11-én megvalósuló Fesztivál keretén belül be is mutatja. Mindemelett konferenciát is hirdet, ami a zeneközvetítés lehetséges új útjairól elmélkedik, részben külföldi előadók, részben hazai szakemberek segítségével. Az eseményekre napijegy is váltható.

2023/11/11 12:00
Koncertterem