
Ilyen nagy produkcióban még nem vettem részt
Dányi Krisztina-interjú
Dányi Krisztina énekes-dalszerző, multiinstrumentalista és producer korábban az art-rock, a barokkos pop és a kísérleti zajzene izgalmas elegyét játszó morningdeer formációval volt aktív, aztán egy ötéves csendes periódust zárt le 2020 decemberében új projektjének megjelenésével. GLORIA dekonstruált és újraépített house és trance zenét játszik misztikus, különc karakter mögé rejtőzve. A bemutatkozó album élő bemutatója egy hónap múlva, december 9-én a Zene Házában sokkal kevésbé hagyományos koncert, mint igazi előadás lesz. Erről is mesélt interjúnkban.
Mi indította be a Gloria projektet?
A mindennapok élményeit én mindig a zenével tudtam igazán feldolgozni, „kikommunikálni” magamból. Ez sokáig egy magányos folyamat volt, nem igazán tudtam nyitni mások felé. Ezt a Nagy Gergővel (Makrohang) és Mikolai Martinnal (S Olbricht) való találkozásom változtatta meg erősen, van is olyan Gloria-dal, amit még velük kezdtünk el kidolgozni, de végül én fejeztem be. Illetve 2016-ban elkezdtem zenélni Molnár Benczével (jazzbois) is, csak úgy szabadon, és ez szintén sokat inspirált.
Mennyit változott az alkotói munkamódszered, az alkotói folyamataid a morningdeer-dalokhoz, -kiadványokhoz képest?
Azt hiszem korábban inkább dalszerző voltam, most inkább producer vagyok. Nem csak zenei, hanem tágabb értelemben is. Igyekszem jobban menedzselni a folyamatokat, kicsit komolyabban venni az egészet. Viszont aki csinált már projekt managementet, tudja, hogy érdemes kicsit kevésbé komolyan is venni, különben belesül az ember agya. Ezek mellett ugyanúgy, ahogy eddig is, dolgozom egy cégnél digitális tartalmi területen, szóval nagyon be kell osztanom az időmet, és néha azt érzem, hogy elég lassan is haladok.
Az eddigi dalok alapján az elektronikus zenén belül is unikális a Gloria-felvételek megszólalása, mesélnél kicsit a lemezről? Arról, hogy mik hatottak rá, hogyan állt össze?
2016-ban már elkezdtek alakulni dalok, de nem igazán volt formájuk és nem is igazán tudtam, hogy mihez kezdhetnék velük, csak kerestem azt a keretet, ami segíthetne haladni. A megoldás csak 2017-ben érkezett. Akkor találkoztam egy francia programozóval, aki mutatott mindenféle érdekes olvasnivalót, fura internetes trendeket, és nagyon jó volt ezeket fejtegetni vele. Ezekből indulva találtam rá a metamodern „érzésre” és manifesztóra, ami aztán végre felrajzolta nekem azt a koordinátarendszert, amiben tovább tudtam építeni a zenéket. Ha nagyon le akarom egyszerűsíteni, ez egy önreflexív megközelítés, a toposzok és stíluselemek szétcincálása majd újraértelmezése, néha szépelgő naiv, néha ironikus vicces módon. Az erre választott műfaj pedig az EDM, mert régóta szerettem volna táncolható zenét írni. Nagyon fontos megemlítenem, hogy az alkotói folyamat részévé vált a Szombat Évával való kollaboráció is, mert szerettem volna egy egységes vizuális arculatot is, így született meg Gloria karaktere. Ezután már a hangmérnöki munkába is könnyebben vontam be mást. Hosszú folyamat volt megtalálni a megfelelő embert, végül Moldvai Márk lett a befutó.
A projekt eddigi témái és vizuális megjelenései nagy átfogó koncepciót sejtetnek, ennek mennyire lesz része a lemezbemutató koncert?
Az átfogó koncepció inkább ez a metamodern érzés, ami feltűnik a produkció különböző aspektusaiban, legyen az a zene, a borítók, a videók, vagy a koncertműsor. Utóbbi inkább előadás lesz mint koncert, és szeretnénk, ha azok, akik eljönnek rá, úgy érezzék majd, hogy számított a jelenlétük. Ez egy nagy falat, viszont egy elképesztően tehetséges emberekből álló csapat dolgozik rajta, ezért bizakodó vagyok és nagyon élvezem a közös munkát velük. Közben néha elég messze vagyok a komfortzónámtól, ebből pedig sokat tanulok.
Milyen élmény vár a nézőkre ezen az esten?
Nem hiszem, hogy itthon sok koncertterem van, ahol meg tudjuk majd valósítani ezt a műsort, ezért szerencsés, hogy egy ilyen térben debütálunk, mint a Zene Háza nagyterme. Az előadás a Timeless nevű klubban játszódik, a nem túl távoli jövőben. A Timeless az egyenlőség tere, mely főként a szemmozgás-érzékelők hiánya, a fizikai érintkezés szabad gyakorlása, és az első publikusan használt ÉLS (Érző Légnemű Segédapp) miatt vált népszerűvé. A Timeless operátorai Sabák Péter (Amoeba), Boros Levi (The Qualitons) és Molnár Bencze (jazzbois), ők teremtik meg a zenei infrastruktúrát ahhoz, hogy Gloria találkozhasson a jelenlévőkkel. A rendezés és koreográfia Cuhorka Emese és Göndör Laci első közös munkája, de külön-külön mindketten nagyon eredeti produkciókat tudhatnak maguk mögött (A létezés eufóriája, Nagymamával álmodtam). A vizuált Karcis Gábor hozza (ELTE Füvészkert Magic Garden), a stylingért pedig ismét Müller Karol felel, aki a Szombat Évával készült fotókhoz is megalkotta az egyedi látványvilágú szetteket. Ilyen nagy produkcióban még nem vettem részt, a Gloria PTS videót leszámítva, amit a Kinomotóval és Kostil Lukával csináltunk. Szóval nagyon remélem, hogy értékelik majd az emberek.
Interjú: Dömötör Endre
Énekes-dalszerzők #10
Dányi Krisztina énekes-dalszerző, multiinstrumentalista és producer korábban az art-rock, a barokkos pop és a kísérleti zajzene izgalmas elegyét játszó morningdeer projekttel volt aktív, japán lemezkiadónál megjelent albumok és japán, valamint közép-európai turnék után aztán egy ötéves csendes periódust zárt le 2020 decemberében új projektjének megjelenésével. GLORIA dekonstruált és újraépített house és trance zenét játszik misztikus, különc karakter mögé rejtőzve. A bemutatkozó album élő bemutatója sokkal kevésbé hagyományos koncert, mint igazi előadás lesz. Az este során fellép még egy másik művész, Berger Dalma is, aki szintén egy fontos és elismert formáció – esetében a Volkova Sisters – után kezdett új néven – esetében DB Armitage – új pályaszakaszba. A nyolcvanas évek darkwave-jéből inspirálódó feminin artpop-projekt második EP-jét mutatja be az est során.