Maszkban játszani maga a Zóna
Decolonize Your Mind Society-interjú
Évek óta az egyik legegyedibb produkció itthon a Decolonize Your Mind Society-é, akik úgy kísérleteznek a fülünket megcsavaró, szokatlan hangolásokkal, hogy abból mindig transzba ejtő, ultrapszichedelikus buli kerekedik. Recorder-interjú.
A magyar jazz és kísérleti zenés színtér legjobbjaiból álló Decolonize Your Mind Society sikert sikerre halmoz: két éve megjárták a legmenőbb európai showcase fesztivált (Eurosonic), koncerteztek Európa-szerte, és övék volt 2020 egyik legjobb hazai lemeze, a több ezer éves zenei kultúrákat újraértelmező, tiszta hangolású A Courteous Invitation To An Uninhabited Anabatic Prism is. Ezek után nem csoda, hogy tűkön ülve vártuk annak „piszkos” párját, a február 3-án megérkezett és szintén kimondhatatlanul hosszú című második lemezt, az A Second Invitation To An Uninterrupted Katabatic Lens-t. Le is ültettük hát egy beszélgetésre a zenekar vezetőjét és megálmodóját, Szabó Bálintot ((12z, Gosheven), aki a Zónába vivő maszkjaikról, zenetörténeti jelentőségű szólójukról, és a mocsaras temperálású új lemezükről is mesélt, amit március 11-én a Magyar Zene Házában mutatnak be.
Többször, több helyen elmondtad, hogy Az ellenállás melankóliája című Krasznahorkai-regény hatására kezdtél el érdeklődni a tiszta és nem európai hangolások iránt, amit először a Gosheven nevű szólóprojektedben ültettél át a gyakorlatba. Aztán jött a Decolonize.
A Deco-t azért alapítottam, hogy megoszthassam az áthangolt zenélés örömét másokkal is, hiszen a hangok létrehozásának közösségi rítusa mindig sokkal izgalmasabb volt számomra. A hangolások iránti érdeklődésem állandó, de a különböző projektjeimben és felkérésekben mindig más-más formát ölt, saját kis folyások alakulnak ki, amiken jókat lehet aztán evezni. Ezt a változatosságot egyetlen projekt sokkal nehezebben tudná megadni.
A zenekarnál a legfontosabb az volt, hogy megtaláljuk azokat a hangszereket, amiken lehet egyáltalán mikrotonálisan játszani. Szintetizátorból viszonylag könnyű ilyet találni, és a bőgő és a fretless basszusgitár is abszolút alkalmas erre. A kezdetektől fogva egyértelmű volt persze, hogy Váczi Daninak és saját fejlesztésű fúvóshangszerének (a tárogatón alapuló glisszotárnak) feltétlenül helye van a zenekarban. A szaxofonnál már nem volt ilyen egyszerű a helyzet, ott ugyanis a szokásostól eltérő, sokszor igen bonyolult billentyű-kombinációkat kell elsajátítania a más hangolások iránt érdeklődő játékosnak, ami azért komolyabb hangszertudást igényel – ezt korábban Ávéd János, most Kováts Gergő csinálja.
Az első lemezzel az volt a célod, hogy könnyen befogadható zenébe csomagolva mutassátok fel a hangolásokban rejlő diverzitást.
Az első lemez olyannyira jól sikerült (sok nagyon jó visszajelzést kaptunk, sok fesztiválra hívtak minket itthon és külföldön egyaránt), és annyira beteljesítette célját, hogy ilyenkor jobb nem is készíteni több lemezt, mert az túl nagy teher. De én még nagyobb tehernek éreztem azt, hogy emiatt a teher miatt ne készítsek újat, így hát belevágtunk egy újabb kalandba.
A 2018-ban alakult Decolonize Your Mind Society – amelyet a Gosheven nevű szólóprodukciójával is ismert Szabó Bálint gitáros hozott létre – 2020-as első nagylemezével (A Courteous Invitation To An Uninhabited Anabatic Prism) nagy figyelmet és elismertséget vívott ki nemcsak Magyarországon, de világszerte is. És nem is meglepő módon, hiszen a nem európai kultúrák zenéiből, nem-temperált hangolásokból, az amerikai minimalizmusból és a pszichedelikus, rituális zenékből inspirációt merítő anyag valóban figyelemreméltóan unikális produkció. A némileg átalakult zenekar 2023-ban megjelenő második albumával hasonlóan egyedi, de más megközelítésű – temperált, az oktáv egyenlő közű felosztásából származó hangolásokkal, páratlan metrumokkal és ezúttal a rögzített hangolású hangszerek helyett intonáló hangszeres játékkal megszólaltatott – anyagot hozott létre, amelyet a Zene Házában mutatnak be.