Ugrás a tartalomhoz
Azonnali hívás
Az összhatás egyedülálló

Az összhatás egyedülálló

2023/10/31 | 6 p

Koncertre hangoló interjú a Lodestar Trióval

A Lodestar Trio a skandináv népzenei színtér sztárjai, Erik Rydvall és Olav Mjelva, valamint Max Baillie brit hegedűvirtuóz egyedülálló kezdeményezése, amelyen keresztül a groove és az improvizáció szellemét viszik a barokk zenébe a hagyományos északi vonós hangszerek – a norvég hardanger fidula és a svéd nyckelharpa –, valamint a klasszikus hegedű kombinálásával.

Műsorukon Bach csellószvitjeinek, szólóhegedűre írt szonátáinak és partitáinak, illetve más barokk szerzők műveinek áthangszerelt és újragondolt változatai szerepelnek tradicionális északi dallamok és az együttes tagjainak saját kompozíciói mellett, ezenkívül – a trió számára is újdonságként – a kelet-európai folklorista zeneszerzés néhány klasszikusa is előkerül majd. A Lodestar Trio 2018-ban jött létre, miután Max rábukkant egy videóra, ahol Olav és Erik együtt játszottak. Mindezt egy rövid e-mail váltás, majd egy háromnapos közös zenélés követte, amelynek eredményeként úgy döntöttek, hosszútávon is folytatják az együttműködést. Azóta felvették és tavaly meg is jelentették Bach to Folk című debütáló albumukat a Naxos kiadónál, melyet a kritikusok elismeréssel fogadtak. A brit hegedűs, Max Baillie avat be mélyebben a népzene és a barokk zene kapcsolódási pontjaiba.

Mi a kapcsolat a népzene és a barokk zene között?
A népzene és a barokk zene között mély kapcsolat van. Bach egyik korai felmenője például pék volt, és a malomkő forgatása mellett egy cithrinchen nevű lantszerű népi hangszeren játszott, ez tanította meg őt az ütemtartásra. Ezt a történetet maga a Bach család meséli el a Bachok zenei eredetéről szóló könyvben. Szerintem a lényeg az, hogy mindkét zenei forma alapvetően groove-alapú. Néha ugyan kilépünk a groove-ból, és rugalmasabban kezeljük a ritmust, hiszen a barokk zene előadásánál az időkezelés rugalmassága mindig is tradíció és ízlés kérdése. A barokk zenében lévő groove-elemet mindenesetre nem lehet letagadni, és ez egyezik sok nép zenéjének szellemiségével. A hangszerek természetes rezonanciájára való összpontosítás ugyancsak rokon, akárcsak a hangképzésre való odafigyelés, amelyet inkább a jobb, mint a bal kéz vezet. A barokk zene komponálásakor alapvetően figyelembe vették a természetes visszhangját azoknak a tereknek, ahol ezeket a műveket előadták, legyen az akár egy templom vagy egy szobabelső. A nyckelharpa és a hardanger fidula pedig egyaránt rendelkeznek saját természetes rezonanciával az úgynevezett zengőhúrok révén, amelyeket nem közvetlenül szólaltatnak meg, hanem a többi húr hozza őket rezgésbe. Továbbá mind a barokk, mind a népzenei hagyományban fontos eszmény az improvizáció, a minél ötletesebb díszítések is.

Hogyan adaptáltátok Bach zenéjét a népi stílusokhoz, az olyan egyedi hangszerekhez, mint a svéd nyckelharpa és a norvég hardanger hegedű?
Repertoárunkon főleg szólóhangszerre írott művek szerepelnek, amelyeket a dallamban rejlő harmóniákkal és ellen-szólamokkal egészítünk ki, hogy kamarazenei változatokat hozzunk létre. Ez úgy zajlik, hogy újra és újra eljátsszuk együtt a darabot, különböző változatokat próbálunk ki, improvizálunk, és megnézzük, mi az, ami jól hangzik együtt. Kezdésnek általában felvázoljuk a darab rejtett „akkord-térképét”. Néha egyikünknek van egy ötlete, és ír egy feldolgozást, amit kiindulópontként használunk.

Bartók is szerepel a repertoárotokban, mit találtatok a zenéjében, ami illik a Lodestar Trióhoz?
Imádjuk Bartókot! Tudjuk, hogy barátjával, Kodállyal járta a vidéket egy fonográffal, amivel a hallott népdalokat rögzítette, és persze ez a zene mélyen hatott rá és inspirálta őt. A ritmus és a tánc, Bartók zenéjének kifejező misztikussága... ezek azok a tulajdonságok, amelyeket szeretünk, és amelyek miatt szívesen játsszuk.

Mire számíthat a magyar közönség ezen a koncerten a Zene Házában?
Tudomásunk szerint nincs még egy olyan zenekar a világon, amely ezt a három hangszert kombinálja – ezek mindegyikének megvan a maga sajátos hangzása, tehát az összhatás egyedülálló. Sőt ennél is több: három zenész párbeszédét hallhatják majd, akik együtt rezegnek, táncolnak, groove-olnak egymással. Szikrákat szórunk, sütkérezünk a nap tüzében, és felfedezzük a hold sötét oldalát a magyar közönséggel való első találkozásunkon!

Interjú: Dömötör Endre
Fotó: Ard Jongsma

Barokk zene népi hangszereken

A Lodestar Trio a skandináv népzenei színtér sztárjai, Erik Rydvall és Olav Mjelva, valamint Max Baillie brit hegedűvirtuóz egyedülálló kezdeményezése, amelyen keresztül a groove és az improvizáció szellemét viszik a barokk zenébe a hagyományos északi vonós hangszerek – a norvég hardanger fidula és a svéd nyckelharpa –, valamint a klasszikus hegedű kombinálásával. Műsorukon Bach csellószvitjeinek, szólóhegedűre írt szonátáinak és partitáinak, illetve más barokk szerzők műveinek áthangszerelt és újragondolt változatai szerepelnek tradicionális északi dallamok és az együttes tagjainak saját kompozíciói mellett, ezenkívül – a trió számára is újdonságként – a kelet-európai folklorista zeneszerzés néhány klasszikusa is előkerül majd.

2023/12/20 19:30
Koncertterem