Bámulatos kreativitás a kulisszák mögött
Csepelyi Adrienn-interjú a most induló Mindent a szemnek! pop szabadegyetem elé
A Mindent a szemnek! ismeretterjesztő sorozat a zeneipar leglátványosabb, s egyben egyik legkevésbé látható oldalát mutatja meg a szélesebb közönségnek: azokat, akik az előadók közvetítette látványért felelősek. Csepelyi Adrienn kulturális újságíró olyan alkotókkal beszélget, akik az utóbbi évtizedben a háttérből alakították azt, ahogyan kedvenc zenei előadóinkra tekintünk.
Mi indította útjára a Mindent a szemnek! szabadegyetemet?
Rendszeresen vezetek műsort a Magyar Zene Házában, és régóta beszélgetünk arról, hogy legyen saját sorozatom. Amikor megkérdeztek, milyen témát választanék, eszembe jutott, hogy a ház adottságainak köszönhetően itt megvalósíthatnám azokat az ötleteimet, amelyek podcastként vagy rádióműsorként nem működnének, de régóta foglalkoztatnak. Rengeteg vizuális információ zúdul ránk nap mint nap, és sokszor nem is egyértelmű szerintem, milyen mélyen befolyásolja egy klip, egy kép vagy akár egy öltözék azt, amit meg- vagy felveszünk. Ezt szerettem volna körüljárni a Mindent a szemnek! sorozatban.
A zeneipar leglátványosabb, egyben legkevésbé látható oldalát mutatod meg ezekben a beszélgetésekben. Milyen szerep hárul azokra, akik a háttérből alakítják a művész által közvetített képet, és azt, ahogyan kedvenc zenei előadóinkra tekintünk?
A háttérszereplőket nem övezi túl nagy figyelem, hiszen a „késztermék”, a munkájuk eredménye elviszi a fókuszt róluk. Újságíróként engem nagyon érdekel, hogy jön létre egy-egy ikonikus outfit, egy emblematikus látványvilág, és úgy tapasztalom, ez mások számára is nagyon izgalmas terep. Szerettem volna, ha ez a sorozat megmutatja, mennyi szellemi és fizikai munkát végeznek a színfalak mögött, mennyi logisztika, ötlet, olykor lehetetlen küldetés vezet egy-egy sikeres klip vagy legendássá váló ruhadarab elkészültéhez. A háttérben dolgozók azok, akik megörökítik nekünk, amit egyszerű földi halandók nem láthatnak, közelebb visznek az előadókhoz, de ők azok is, akik formába öntik a művészek elképzeléseit. Elképesztően sok mindenre kell figyelniük szakmai téren, miközben emberileg is harmóniára törekedni rendkívül felfokozott érzelmi pillanatokban.
Mi alapján válogattál az egyes epizódokhoz a műfaj, azaz a fotósok, klipkészítők, stylingosok képviselői közül?
Vannak, akikkel magam is dolgoztam, interjúztam már, másokkal személyesen még sosem találkoztam – minden esetben az volt a kiindulópont, hogy a jelenleg legfontosabb, legizgalmasabb alkotók közül kerüljenek ki a vendégek, akik aktívan formálják napjaink jelentős popkulturális szereplőinek megjelenését, imázsát.
Mennyire érdekes a popzenében a színfalak mögé látni?
Tizenöt éve dolgozom kulturális újságíróként, ennyi idő alatt sok mindent meg lehet unni, de azt a bámulatos kreativitást, megfeszített munkát és őrületes leleményességet, amit a kulisszák mögött látok, soha. A rajongók is imádnak belesni ide, ugyanakkor ez az, ami még azok számára is érdekes vagy akár tanulságos, akik kifejezetten nem hívei a mainstreamnek. Merthogy ők is szembesülhetnek azzal, hogy ami egyszerűnek, magától értetődőnek látszik, az egyáltalán nem biztos, hogy az is.
Ahhoz, hogy valakire dívaként tekintünk, mennyire van szükség a sorozat által bemutatott háttérszereplőkre?
A díva akkor lehet igazán díva a szó nemes értelmében, ha tud valamit, amit senki más nem. Maria Callas talán a legjobb példa erre: La Divina „becenevét” kiemelkedő technikai tudása, kivételes hangja és briliáns énekstílusa miatt kapta, ám ez csakis amiatt válhatott eposzi jelzővé a neve mellett, mert megjelenésében, életvitelében, karakterében is maga volt a prima donna assoluta. Ahogyan Callas nem képzelhető el ikonikus sminkje nélkül – tűnjék ez bármilyen marginális dolognak, popkulturális értelemben az énmárka fontos része volt –, úgy Cher őrületesen szexi ruhái, Madonna egy-egy korszakának imázsa, Lady Gaga jelmezei vagy épp Björk hattyúruhája is éppoly fontos alkotóeleme a dívaságnak, mint a hangszín, a mondanivaló, a színpadi jelenlét. Es Devlin színpadi látványtervező Adele egyik turnéjához azt álmodta meg, hogy az énekesnő szemeit lássa a közönség a ledfalakon gigászi méretben. Theda Bara, a húszas évek ünnepelt hollywoodi sztárja, az első vamp feketére sminkelt szemei a Chicagói Nemzetközi Filmfesztivál logójából tekintenek ránk ma is. Ez a dívaság maga: amikor annyira szuggesztív művész vagy, hogy akár a tekinteted is logóként működik.
Interjú: Dömötör Endre
Fotó: Bodogán Sándor
Mindent a szemnek! Pop Szabadegyetem Csepelyi Adriennel:
Video killed the radio star? – A klip: a kommunikáció vagy az imázs eszköze?
2024. március 5.
„A digitális világban egy analóg emléket” – Koncert- és zenekari fotózás: a pillanat művészete?
2024. április 16.
Kit viselsz? És ki adta rád? – Stylistok, avagy a láthatatlan varázslók
2024. május 22.
Mindent a szemnek! Pop Szabadegyetem Csepelyi Adriennel
A Mindent a szemnek! sorozat a zeneipar leglátványosabb, s egyben egyik legkevésbé látható oldalát mutatja meg a szélesebb közönségnek: azokat, akik az előadók közvetítette látványért felelősek. Pirotechnika vagy frizura, styling vagy zenekari fotók, smink és videóklip – a sorozatban olyan szakemberekkel beszélgetünk, akik az utóbbi évtizedben a háttérből alakították azt, ahogyan kedvenc zenei előadóinkra tekintünk. Csepelyi Adrienn kulturális újságíró pop szabadegyetemének első részében a kliprendezők szerepelnek fókuszban, a két videórendező-vendég: Szelei Dóra és Vitó Zsombor. Előbbi mások mellett Saya Noé-, Babé Sila-, Ivan & The Parazol x Carson Coma-klipeket rendezett, utóbbi Azahriah és Hundred Sins gyakori rendezője, de a Wellhello, Desh vagy épp Lil Frakk is szerepel portfóliójában.
Mindent a szemnek! Pop Szabadegyetem Csepelyi Adriennel
A Mindent a szemnek! sorozat a zeneipar leglátványosabb, s egyben egyik legkevésbé látható oldalát mutatja meg a szélesebb közönségnek: azokat, akik az előadók közvetítette látványért felelősek. Pirotechnika vagy frizura, styling vagy zenekari fotók, smink és videóklip – a sorozatban olyan szakemberekkel beszélgetünk, akik az utóbbi évtizedben a háttérből alakították azt, ahogyan kedvenc zenei előadóinkra tekintünk. Csepelyi Adrienn kulturális újságíró pop szabadegyetemének második részében a fotósok szerepelnek fókuszban, a két fotográfus-vendég: Komróczki Diána és Bátori ’Jim’ Gábor. Előbbi mások mellett a Carson Coma, a Csaknekedkislány, a Middlemist Red vagy a Platon Karataev fotósa, utóbbi koncertfotósként a leghíresebb, a 30Y-tól a Quimbyig, a Blahalouisianától a Bohemian Betyarsig és tovább terjed a portfóliója.