Ugrás a tartalomhoz
Azonnali hívás
„Stravinsky művei egyszerre szólnak múltról, jelenről és jövőről”

„Stravinsky művei egyszerre szólnak múltról, jelenről és jövőről”

2024/05/09 | 3p

Dénes-Worowski Marcell lesz a május 16-i Stravinsky-est karmestere

A Zene Háza és a Concerto Budapest közös Stravinsky-sorozatának befejező estjén, május 16-án a mozdulatlanság és a mozgás ellentétpárjának feszültsége adja meg az alaphangulatot.

Az Ikonok és mozdulatok című műsorban a fúvós hangszerek hangzásának mozdulatlansága Fúvósszimfóniák – (1920) és a vonósok izgatott mozgékonysága Concerto in Re: az úgynevezett „Bázel” Concerto – 1946) kerül szembe egymással, és érzékelteti Stravinsky zsenijének természetét, eredeti ötleteit, lenyűgöző mesterségbeli tudását. A koncert záródarabja az Apollon Musagète (1928), egy neoklasszikus balett, mely a zene és a tánc isteni pártfogója előtt tiszteleg. A mű klasszikus ókori hagyományokból merít, cselekménye mégis kortárs helyzetet sugall. A teremtő szellem sugallatát sűríti hangokba szigorú formában: mintha a zeneszerző ikonokat mutatna fel és hordozna körbe ebben a szertartásos, egyszerre tartózkodó és felizzító remekműben.

A május 16-i est abban különbözik az előző két alkalomtól, hogy a Concerto Budapest művészeit ezúttal nem Keller András, hanem Dénes-Worowski Marcell vezényli majd, és így aztán ő lesz Batta András beszélgetőpartnere is. A fiatal karmester a Stravinskyhoz fűződő kapcsolatát így jellemzi: „Stravinskyt meg kellett tanulnom hallgatni. Az első élményem olyan volt vele, mint amikor egy nyelv-imitátort hallgatok: magyarnak tűnik a nyelv, a hanglejtés, időről-időre felfedezni vélek egy szót, de valójában nem értem a monológot. Számomra a fordulópont az volt, amikor elkezdtem játszani és elemezni a zenéjét. Akkor értettem meg a belső összefüggéseket, állt össze egy logikus hangrenddé és érthető zenei szándékok sorává a mű. Akkor kezdtem el nem csak hallani, hanem érteni is a szöveget, és akkor vált a monológ dialógussá. Ettől függetlenül biztos vagyok benne, hogy nem kell valakinek beleásnia magát a partitúrába ahhoz, hogy lelkesedni tudjon Stravinskyért. Ha az ő zenéjét hallgatom, akkor gyakran van olyan élményem, hogy klasszikus zenét hallgatok - de mégsem, ragtime-ot hallgatok - de mégsem, keringőt hallgatok - de mégsem. Olyan, mintha a zenei gondolatokon lenne egy Stravinsky-filter. Ugyanakkor képes vagyok tartalmasan elidőzni Picasso képei előtt is, ahol egy arcot látok - de mégsem, egy lovat látok - de mégsem, és ez a mégsem az, ami megmozgat, amitől izgalmas Stravinsky zenéje.”

Dénes-Worowski Marcell konzervatóriumi évei során találkozott először Stravinsky művészetével, és – természetesen – a Tavaszi áldozat című balett volt az, ami akkor leginkább rabul ejtette. „A balett bemutatóját hallatlan botrány övezte, és a zenetörténetnek ez a felforgató erejű eseménye nagy hatást gyakorolt rám, de ami meg inkább magával ragadott, az a hihetetlen elemi erő, ami a műben rejlik. Zenei pályám során egyre több művével kerülök kapcsolatba, és minden alkalommal egy új Stravinskyt ismerek meg” – mondja Dénes-Worowski, hozzátéve, hogy emiatt aztán folyamatosan alakítania kell a szerzőről alkotott képet, és mostanra egy hihetetlenül széles látókörű, bölcs és a teljes zenetörténetet saját zenéjébe integrálni tudó, mégis folyamatosan újító és kísérletező komponistát ismert meg: „Olyan, mintha egyik szeme a múltat, a másik a jövőt vizsgálta volna, és ez a perspektivikus gondolkodás az, ami miatt mindig aktuálisak a művei: egyszerre szólnak a múltról, a jelenről és a jövőről.”

Keller András és Batta András közös sorozata a Concerto Budapest és a Magyar Zene Háza együttműködésében

Igor Stravinsky divat és trend formáló zeneszerzője volt a 20. századnak. Olykor fenegyereknek, zenei mutatványosnak, olykor kaméleonnak tartották. Igazságtalanul. Ma, megfelelő történelmi távlatból nyilvánvaló, hogy a sokszínű század zenéjének történetét nem lehet Stravinsky nélkül megírni. Nem is írták meg. Furcsa, de érthető módon Magyarországon későn ismerték el zenéjének értékét, poézisét. Bár Bartókra erősen hatott, Kodály és követői sokáig elutasították, hiányolták a mozgalmat teremtő, világmegváltó gesztust művészi habitusából. Stravinsky valóban több maszkot hordott – átvitt értelemben – de ugyanazzal a szemmel és szellemmel fordult a világ felé. Ki volt valójában? Mit mutat a tükör? Erre a kérdésre keres választ Batta András és Keller András a Concerto Budapest kiváló muzsikusaival három szeánszon, szóban és zenében egyaránt.

2024/05/16 19:30
Koncertterem