Ugrás a tartalomhoz
Azonnali hívás

Barokk dívák – Kalafszky Adriána és a Savaria Barokk Zenekar

Olasz és francia barokk kantáták korabeli gesztikával
Jegyet veszek
2023/09/23
Szombat
19:30 - 21:00
Koncertterem
Típus:
Ismeretterjesztés
Koncert
Műfaj:
Klasszikus/Kortárs
A Magyar Zene Háza saját rendezvénye.
szoprán, barokk gesztika
Kalafszky Adriána
közreműködnek
a Savaria Barokk Zenekar tagjai
fuvola
Balogh Vera
hegedű
Vitárius Piroska
hegedű
Hadházy Ildikó
viola da gamba
Kallai Nóra
csembaló
Várallyay Ágnes
lant
Győri István
művészeti vezető
Németh Pál
A. Scarlatti
L'Arianna - Ebra d'amor fuggia, H. 242
Marin Marais
g-moll szvit (részletek)
Nicolas Racot de Grandval
Rien de tout

Barokk dívák – Kalafszky Adriána és a Savaria Barokk Zenekar

A historikus előadásmód, azaz a régebbi századok zenéjének lehető legautentikusabb megszólaltatása ma már világszerte hatalmas népszerűségnek örvend a klasszikus zene kedvelői körében, azonban ugyanezen korszakok (zenés) színházi gyakorlata egyelőre kevéssé ismert a nagyközönség előtt. Ezért is lesz különleges alkalom a magyar régizenei mozgalomban fontos szerepet betöltő Németh Pál által alapított és vezetett Savaria Barokk Zenekar koncertje, amelyen megelevenednek előttünk a 17. és 18. század fordulójának pompás színpadképei. A barokk díva szerepében pedig Kalafszky Adriána énekművészt, a barokk gesztika egyik elsőszámú hazai szakértőjét láthatjuk és hallhatjuk, aki a koncert előtt egy rövid előadást is tart a témában.

A barokk művészetek - különösen a színpadi zenés műfajok - szorosan kötődtek a retorikához: a mozdulatok a barokk színházban kibővítették és árnyalták a kimondott vagy énekelt szöveget, kihangsúlyozták annak mondattani struktúráját. A gesztika abban is segítette az előadót, hogy egyfajta óriás bábbá alakuljon a színpadon, amely az előkelőség és pompázatosság érzetét kelti. A barokk előadási szabályok szerint ugyanis a színész nem azonosult a karakterével, „csupán” ábrázolta azt, tehát a szenvedélyesség intenzitásától függetlenül a stílus minden tekintetben nemes kellett, hogy maradjon. Az esztétikai eszmény mindig a festményszerű képi szépség volt, akármilyen kegyetlen érzéseket is jelenítsen meg.

Kalafszky Adriána
a budapesti Zeneakadémián és a Lipcsei Egyetem régizene tanszékén folytatta énektanulmányait. A Budapesti Fesztiválzenekar, a Nemzeti Filharmonikus Zenekar, a Capella Savaria, a Magyar Rádió Művészeti Együttesei, valamint a Purcell Kórus és az Orfeo Zenekar barokk koncertjeinek rendszeres szólistája. Magyarországon egyedülálló módon több autentikus barokk gesztikás előadást hozott létre a Savaria Barokk Zenekarral. Klasszikus koncerténekesi tevékenysége mellett fontosnak tartja a zenei műfajokon belüli nyitottságot és átjárhatóságot, Grencsó Istvánnal, Dukay Barnabással és Holló Auréllal közös szabad improvizációs lemeze “Amikor a hajnal…/When Dawn…” címmel 2020-ban jelent meg. 2017-ben elnyerte a Fischer-Annie ösztöndíjat, 2020-2023 között pedig a Magyar Művészeti Akadémia hároméves ösztöndíj programjában vesz részt.

Németh Pál
fuvolaművész-karmester 1972-ben és 1975-ben szerezte meg diplomáit a Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskolán. 1975 és 2001 között a szombathelyi Zeneművészeti Szakközépiskola tanára volt. A magyarországi régizenei irányzat egyik úttörőjeként számos együttest alapított. Eddig mintegy százötven CD- és DVD-felvételt készített, közülük öt elnyerte „Az Év Hanglemeze” díjat. Az utóbbi években több könyve is megjelent különböző kiadóknál, valamennyi CD-melléklettel együtt. Európa szinte valamennyi országában, Észak- és Dél-Amerikában, valamint Izraelben is fellépett már. Művészi tevékenységéért 1991-ben Liszt-díjjal, 2001-ben Hungaroton-díjjal tüntették ki, 2022-ben a Magyar Érdemrend Lovagkeresztjét, 2023-ban Érdemes Művész kitüntetést kapott. Az 1999-ben alapított Savaria Barokk Zenekar célja a 17-18. századi zenei ritkaságok újrafelfedezése és korhű bemutatása korabeli dokumentumok alapján. Repertoárjukon szerepelnek szóló-, kamara-, zenekari művek, operák, oratóriumok egyaránt, a kora barokktól a klasszikusokig, Monteverditől Mozartig. Európa fő zenei irányzatai mellett fontos feladatnak tekintik a magyar zenei múlt értékeinek bemutatását is. Az együttes a Hungaroton mellett felvételt készített a magyar, a svájci, a francia, a spanyol, a horvát, a román, a szerb rádióval, televízióval, valamint fellépett Ausztria, Franciaország, Németország, Svájc, Olaszország, Spanyolország, Horvátország, Románia, Szlovákia, Szerbia, Ciprus és Anglia hangversenytermeiben, templomaiban.

Jegyet veszek

Jegyárak

3 500 Ft
Facebook esemény
Elmentem a naptárba: