Barokk dívák – Kalafszky Adriána és a Savaria Barokk Zenekar
Koncert
Barokk dívák – Kalafszky Adriána és a Savaria Barokk Zenekar
A historikus előadásmód, azaz a régebbi századok zenéjének lehető legautentikusabb megszólaltatása ma már világszerte hatalmas népszerűségnek örvend a klasszikus zene kedvelői körében, azonban ugyanezen korszakok (zenés) színházi gyakorlata egyelőre kevéssé ismert a nagyközönség előtt. Ezért is lesz különleges alkalom a magyar régizenei mozgalomban fontos szerepet betöltő Németh Pál által alapított és vezetett Savaria Barokk Zenekar koncertje, amelyen megelevenednek előttünk a 17. és 18. század fordulójának pompás színpadképei. A barokk díva szerepében pedig Kalafszky Adriána énekművészt, a barokk gesztika egyik elsőszámú hazai szakértőjét láthatjuk és hallhatjuk, aki a koncert előtt egy rövid előadást is tart a témában.
A barokk művészetek - különösen a színpadi zenés műfajok - szorosan kötődtek a retorikához: a mozdulatok a barokk színházban kibővítették és árnyalták a kimondott vagy énekelt szöveget, kihangsúlyozták annak mondattani struktúráját. A gesztika abban is segítette az előadót, hogy egyfajta óriás bábbá alakuljon a színpadon, amely az előkelőség és pompázatosság érzetét kelti. A barokk előadási szabályok szerint ugyanis a színész nem azonosult a karakterével, „csupán” ábrázolta azt, tehát a szenvedélyesség intenzitásától függetlenül a stílus minden tekintetben nemes kellett, hogy maradjon. Az esztétikai eszmény mindig a festményszerű képi szépség volt, akármilyen kegyetlen érzéseket is jelenítsen meg.
Kalafszky Adriána
a budapesti Zeneakadémián és a Lipcsei Egyetem régizene tanszékén folytatta énektanulmányait. A Budapesti Fesztiválzenekar, a Nemzeti Filharmonikus Zenekar, a Capella Savaria, a Magyar Rádió Művészeti Együttesei, valamint a Purcell Kórus és az Orfeo Zenekar barokk koncertjeinek rendszeres szólistája. Magyarországon egyedülálló módon több autentikus barokk gesztikás előadást hozott létre a Savaria Barokk Zenekarral. Klasszikus koncerténekesi tevékenysége mellett fontosnak tartja a zenei műfajokon belüli nyitottságot és átjárhatóságot, Grencsó Istvánnal, Dukay Barnabással és Holló Auréllal közös szabad improvizációs lemeze “Amikor a hajnal…/When Dawn…” címmel 2020-ban jelent meg. 2017-ben elnyerte a Fischer-Annie ösztöndíjat, 2020-2023 között pedig a Magyar Művészeti Akadémia hároméves ösztöndíj programjában vesz részt.
Németh Pál
fuvolaművész-karmester 1972-ben és 1975-ben szerezte meg diplomáit a Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskolán. 1975 és 2001 között a szombathelyi Zeneművészeti Szakközépiskola tanára volt. A magyarországi régizenei irányzat egyik úttörőjeként számos együttest alapított. Eddig mintegy százötven CD- és DVD-felvételt készített, közülük öt elnyerte „Az Év Hanglemeze” díjat. Az utóbbi években több könyve is megjelent különböző kiadóknál, valamennyi CD-melléklettel együtt. Európa szinte valamennyi országában, Észak- és Dél-Amerikában, valamint Izraelben is fellépett már. Művészi tevékenységéért 1991-ben Liszt-díjjal, 2001-ben Hungaroton-díjjal tüntették ki, 2022-ben a Magyar Érdemrend Lovagkeresztjét, 2023-ban Érdemes Művész kitüntetést kapott. Az 1999-ben alapított Savaria Barokk Zenekar célja a 17-18. századi zenei ritkaságok újrafelfedezése és korhű bemutatása korabeli dokumentumok alapján. Repertoárjukon szerepelnek szóló-, kamara-, zenekari művek, operák, oratóriumok egyaránt, a kora barokktól a klasszikusokig, Monteverditől Mozartig. Európa fő zenei irányzatai mellett fontos feladatnak tekintik a magyar zenei múlt értékeinek bemutatását is. Az együttes a Hungaroton mellett felvételt készített a magyar, a svájci, a francia, a spanyol, a horvát, a román, a szerb rádióval, televízióval, valamint fellépett Ausztria, Franciaország, Németország, Svájc, Olaszország, Spanyolország, Horvátország, Románia, Szlovákia, Szerbia, Ciprus és Anglia hangversenytermeiben, templomaiban.