Miről szól a kiállítás?
A kiállítás első felvonása a díva megszületését mutatja be:
Megismerkedünk az eredeti dívákkal, a 19. század isteni tehetségű operaénekesnőivel és az általuk ihletett generációkkal. A nőiséghez, hatalomhoz és kreativitáshoz való hozzáállás változásával párhuzamosan, ezek a művészek meghódították a színpadot és a filmvásznat, egyúttal pedig az egyenlőségért is harcoltak. Bár rajongóik imádták őket, kritikával és megvetéssel is szembesültek, amiért ki mertek lépni a társadalmi keretek közül. Megszületett az ezerarcú díva.
Sok más mellett látható ebben a térben:
- Adelina Patti, aki hírneve csúcsán a második legismertebb nő volt Nagy-Britanniában Viktória királynő után. Okos üzletasszony volt, aki saját maga tárgyalt a szerződéseiről. A 19. század végén a színpadon fellépő dívákért istennőként rajongtak. A színfalak mögött azonban a nők kreativitása és szabadságvágya némi nyugtalanságot keltett.
- Ingrid Bergman jelmeze Jeanne d'Arc szerepében – Jeanne d'Arc történetét az idők során mindig egy kicsit átformálták, hogy tükrözze a nőkkel kapcsolatos korabeli hozzáállást.
- Isadora Duncan táncos fellépőruhái példázzák a test felszabadítását tükrözve az erős egyéniséget, nőiességet és szexualitást. Duncan úgy vélte, hogy „a szabad modern nő szebb és dicsőségesebb lesz, mint az elmúlt évszázadok összes nője”.
- Elizabeth Taylor jelmeze a Kleopátrában – ő volt az első női színész, aki egymillió dolláros honoráriumot kért és kapott egy filmszerepért. De látható itt Marilyn Monroe jelmeze is, amit az 1959-es Van, aki forrón szereti című filmben viselt.
- Maria Callas a modern operaénekesnők istennője, mások mellett szerepel a kiállításban a londoni Royal Opera House-ban bemutatott Normában viselt jelmeze. Ő testesítette meg azt az erőt, tehetséget, küzdelmet, amely a hiteles díva ismérve, aki művészetével a társadalom fölé nő, és végül időtlen ikonná válik.
A kiállítás második felvonása a díva újrafogalmazásáról szól, a kortárs popkultúra díváról alkotott képét értékeli újra:
Az 1960-as évek, a szexuális felszabadulás és a politikai aktivizmus kora óta a modern dívák a korábbi generációk által lefektetett alapokra építve újraértelmezték a fogalmat. Napjainkra a díva fogalma robbanásszerűen elterjedt a szórakoztatás különféle ágazataiban, mivel az előadók művészetük, énekhangjuk és öntudatuk kifejezéseként újra igényt támasztanak erre a szóra. Jelzők tekintetében: a kiszámíthatatlanból kreatív, az agresszívből határozott, a kényszeresből maximalista, a lázadóból korszakalkotó lett. A modern dívák a határokat feszegetik, saját világukat alakítják és kiszélesítik az önkifejezés lehetőségeit. Ezek az ambiciózus előadók erős egyéniségükkel és merész kreativitásukkal ragadják meg a közönség fantáziáját.
Sok más mellett látható ebben a térben:
- Rihanna ruhája, kabátja és püspöksüvege, amit a 2018-as Met Gálán viselt, amelyen a globális szupersztár és milliárdos vállalkozó Rihanna megmutatta a világnak, milyen messzire jutott a modern díva. Ez a megjelenés megragadja Rihanna mágikus vonzerejének lényegét – a kísérletezésre és a határok feszegetésére való hajlamot. Rihanna a ruhamárkák terén is művészi újítóként és aktív társadalmi szereplőként jelenik meg. De ezt bizonyítja egy másik ruhája is, amelyet látva mindenkinek leesett az álla. Rihanna egy több mint 200 000 Swarovski-kristállyal díszített, szinte meztelen hatást keltő ruhában vette át a Fashion Icon díjat 2014-ben.
- Adele történelmet írt azzal 2021-ben, hogy egyszerre szerepelt az amerikai és a brit Vogue címlapján, ami első ízben fordult elő. Az ott viselt Grace-ruhát és boleró Vivienne Westwood tervezte, és időtlen csillogást sugároz. Stílusa fokozatosan fejlődött az alternatív lazaságától az elegáns csillogásig, de megőrizte megközelíthető vonzerejét – lefegyverzően rokonszenves, szerény, mégis merész, és határozott brit humorérzékkel rendelkezik.
- Edith Piaf fellépőruhája az 1960-as években megváltoztatta a kor divatját, Piaf jellegzetes öltözködési stílusa az itt is látható „kis fekete ruha” számos francia nő ruhatárának alapdarabja lett, és globális hatással bírt a divatra.
- Amy Winehouse ruhája a Brit Awards díjátadón 2007-ben. Amy egyedülállóan jellegzetes volt, mind stílusában, mind lenyűgöző alt hangja révén. Ő volt az első női előadó, aki egyszerre öt Grammy-díjat nyert a 2006-os Back to Black albummal. A lemezen szerepelt „Rehab” című dala is, amely rövid idő alatt híressé tette. Ezt a ruhát viselte feltupírozott hajjal és feketével kihúzott szemével a 2007-es a Brits-díjátadón is, amikor átvette a legjobb női előadónak járó díjat.
- Whitney Houston ruhája, amit az 1994-es Grammy-díjátadón viselt. Az egyik legmeghatározóbb popénekesnő ezt a Marc Bouwer-ruhát viselte azon az estén, amikor három Grammy-díjat nyert, köztük az Év lemeze címet is „I Will Always Love You” című slágerével.
- Billie Eilish által viselt ruhaegyüttes a 2019-es Glastonbury Fesztiválon. Generációjának egyik legbefolyásosabb, úttörő művésznője bő, lezser, androgün ruhadarabokból alakította ki jellegzetes színpadi megjelenését, hogy ne tegye ki testét a túlzott figyelemnek. Ezt a színes pólót és rövidnadrágot Stella McCartney tervezte egy olyan kollekció részeként, amelyet a Beatles ikonikus Yellow Submarine című filmje ihletett.
- Lady Gaga Valentino által tervezett ruhája a 2019-es Golden Globe díjátadón. Gaga az itt látható lélegzetelállítót ruhát viselte, amikor átvette a legjobb eredeti dalnak járó Golden Globe-díjat „Shallow” című daláért. 2020-ban Valentino egy új parfüm múzsájának és nagykövetének nevezte ki Gagát, ezáltal folytatva a dívákkal való együttműködés hagyományát, amelyet még Elizabeth Taylor indított el 1985-ben, amikor Passion néven megjelent rendkívül jövedelmező parfümje.
- Björk által viselt jellegzetes ruha, amit szintén Valentino, és maszk, amit James Merry tervezett. A kísérletező izlandi művésznő zeneileg és vizuálisan is folyamatosan újjáteremti önmagát. Ez a ruha Björk drámai, látványos fellépőruhák iránti vonzalmáról árulkodik, amelyekkel földöntúli átalakulást ér el a színpadon. Egyszerre nyújt féktelen látványt és védőpáncélt, miközben egy lehetséges jövőképet mutat fel.
- Elton John 50. születésnapi partiján viselt elképesztő, Sandy Powell tervezte jelmeze. Sir Elton John felejthetetlen dalaival és színpompás, extravagáns stílusával átformálta a popkultúrát. 50. születésnapjára Elton XIV. Lajos király udvarából merített ihletet. A terjedelmes göndör parókát egy gálya díszítette, amely füstöt eregetett, és a hozzá tartozó ruhák terjedelme miatt Elton kénytelen volt egy bútorszállító teherautóban utazni a partira. A díva a színpadon és a színpadon kívül is dívaként él!
- Freddie Mercury 1986-os budapesti fellépésén viselt ruhaegyüttese.
- De még nagyon sok minden mellett szerepelnek a kiállításban egy másik meghatározó világhírű divattervező, Bob Mackie emblematikus ruhái, jelmezei, amiket Chernek, Tina Turnernek, Liza Minellinek, vagy éppen Pinknek készített. Cher páratlan karrierje során minden évtizedben újra és újra feltalálta magát: az 1960-as évek hippijeként, a 70-es évek televíziós varietéműsorainak királynőjeként, a 80-as és 90-es évek rock- és táncdívájaként, majd a közelmúltban Las Vegas-i fellépéseivel és a Mamma Mia! Here We Go Again című film sztárjaként, jellemzően mindig páratlan és egzotikus Mackie-kreálmányokban megjelenve. Ezekből itt négy nagyszabású is szerepel. De a másik meghatározó Mackie-sztár, Tina Turner híres „lángruhája” is látható a Dívák & Ikonok kiállításban.