100 év hangszínei a popzenében
100 év hangszínei a popzenében
A lábdob összement, a gitár eltorzult, a fúvós szekció pedig egy szintetizátoros ujjaira cserélődött. Mi történt a könnyűzene hangszereivel az elmúlt száz évben? Hogyan hatottak a hangszeres innovációk a zenei stílusokra, felvételekre? G. Szabó Hunor és Weil András multiinstrumentalista zenészek egy teherautónyi hangszerrel érkeznek a házba, hogy élőzenés példákon keresztül bemutassák a múlt évszázad könnyűzenei hangszereinek, hangszíneinek evolúcióját, vagy legalábbis ahogyan saját szemszögükből látják. Az eszközök fejlődése mellett természetesen szó lesz a zenék fejlődéséről és az adott korok uralkodó attitűdjéről, berendezkedéséről és gondolkodásmódjáról.
Weil András - billentyűs/zeneszerző/hangmérnök/producer a hazai könnyűzenében többek között a Kistehén, Odd ID (Ethnofil), The Qualitons, Ivan and the Parazol, RedRed vagy Random Trip zenekarokban és live jam sorozatokban billentyűsként feltűnő Weil András hangszeres posztja mellett egyre több - a zenekészítéshez kapcsolódó - területen tűnik fel zeneszerző, hangmérnök, vagy produceri szerepben. Az elmúlt években zenei producerként és hangmérnökként olyan előadókkal dolgozott/dolgozik, mint Sena Dagadu, az Ivan and the Parazol, M3NSA, a Blahalouisiana, a Bohemian Betyars, Mörk, vagy a ghánai rap-szatíra duó, a Fokn Bois. Elektronikus zeneszerzőként pedig a Limelight projection mapping csapattal együttműködve gyakran nemzetközi fesztiválok vendége. Nemzetközi könnyűzenei tapasztalatokat gyűjtött a Seattle-i KEXP-től a nyugat-afrikai ACCES showcasen át számos európai showcase-en (Iceland Airwaves, MENT, Reeperbahn, ℅ pop). Producerként olyan sajátos zenei és zenegyártási módszereket használ, amelyek egyszerre szakítanak a kultúrák és zenei stílusok képezte kategóriákkal és a könnyűzenei hangrögzítés általános szokásaival. Gondolkodásának középpontjában a zene keltette érzetek, hangulatok és energiák megértése állnak. Ezek megörökítésére pedig a modern, vintage, standard és nemkonvencionális eszközök közül válogat az adott zene szempontjainak leginkább megfelelő módon.
G. Szabó Hunor a hazai jazz és könnyűzenei élet meghatározó alakja. 2004-ben diplomázott a Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskola jazz-dob szakán, gitáron, basszusgitáron is játszik. Játéka, zeneisége főként az 50-es, 60-as évek stílusából inspirálódott, sajátos ízű dobolása és jellegzetes soundja egyedinek számít a hazai palettán. Számos jazz és könnyűzenei formáció dobosa. Gitáros, énekes, dalszerzőként leginkább a The Qualitons zenekarban bontakozott ki, melynek 2008-2022 között volt oszlopos tagja és vezetője. Számos színházi előadásban, filmzenében közreműködött zenészként, zeneszerzőként egyaránt.
Meghatározó zenekarai:
Egy Kiss Erzsi Zene (1999-2006)
Smárton Trió (2003-2014)
Dzsindzsa (2004-2022)
Grencsó Kollektíva (2007-2010)
The Qualitons (2008-2022)
W.H. (2008-)
Jónás Vera Experiment (2014-2017)
Borbély Műhely (2017-)
Németh Juci-G. Szabó Hunor duó (2021-)