Mesék romantikus zenében - Linsey Coppens (ének) és Yeon-Min Park (zongora)
Mesék romantikus zenében - Linsey Coppens (ének) és Yeon-Min Park (zongora)
A tündérmesék világa meghatározó szerepet játszott a romantika korának művészetében – ez nemcsak a költészetben, hanem a zenében is megnyilvánult: a tizenkilencedik század komponistái dalaikban előszeretettel fordultak a kísértetek, koboldok, boszorkányok és egyéb varázslatos lények képzeletbeli birodalma felé. Ebből a bőséges termésből válogatta össze műsorát közös koncertjére a tavalyi év két kiemelkedően sikeres fiatal muzsikusa: az 5. Marton Éva Nemzetközi Énekversenyen a Magyar Zene Háza különdíját elnyert Linsey Coppens mezzoszoprán, valamint Yeon-Min Park, a 2022-es utrechti Liszt Ferenc Nemzetközi Zongoraverseny megosztott második helyezettje és közönségdíjasa.
A 18. és a 19. század fordulóján induló germán művészgeneráció számára fontos eszményt jelentett a különböző művészeti ágak – különösen a szépirodalom és a zene – összekapcsolása. Ezen összművészeti törekvés egyik eredményeképpen született meg a romantikus dal műfaja, amely egészen a múlt század közepéig a zeneszerzői önkifejezés egyik legelterjedtebb módja volt. A megzenésített szövegek nem ritkán a német nyelvű költészet legnagyobbjainak – úgymint Johann Wolfgang von Goethe, Heinrich Heine, Eduard Mörike – tollából származtak. A korszak egy másik jelentős fejleménye volt a programzene – azaz a szöveget nélkülöző, tisztán hangszeres, de zenén kívüli (például egy vers, egy festmény, vagy akár a természet általi) ihletettségű művek – kialakulása, amelyet néhány évtizeddel később a francia impresszionista zeneszerzők emeltek újabb szintre. A mesevilág, mint téma gyakran tűnik fel mind a dalok, mind a programzenei darabok esetében, hiszen a népköltészet és a szájhagyomány útján terjedő históriák iránti érdeklődés szintén ebben a korban indult el igazán az alkotók körében. A Zene Házában fellépő két kiváló ifjú művész is ezen tematika szerint állította össze az est repertoárját, amelyen egyaránt szerepelnek a (poszt)romantikus dal- és zongorairodalom méltán híres és közkedvelt klasszikusai, valamint néhány kevésbé ismert, ritkán hallható különlegesség is.