Munkában a zene – Szerelem, szenvedély, intimitás
Film
Kísérleti
Munkában a zene – Szerelem, szenvedély, intimitás
Mindig is tudni akartad, hogyan működik, miként hat rád a filmzene? Vagy észre sem vetted, hogy mi szól a jelenet hátterében, de a filmnézés zsigeri élménye magával ragadott – és ehhez lehet, hogy hozzájárult a kísérőzene is? Az Oscar-shortlistes filmek zeneszerzőjeként és a Momentán Társulat zenei vezetőjeként is ismert Pirisi László előadásában az alkalmazott zene, filmzene, színpadi zene világával ismerkedhetünk meg mélyebben. Az alkalmazott zene működését érzelmeken, hangulatállapotokon keresztül közelítjük meg. Az előadás interaktív, a bemutatott jelenségeket – a szerelem, szenvedély, intimitás témakörét – a közönséggel és a meghívott vendéggel – Grisnik Petra színművésszel, a Lírástudók podcast műsorvezetőjével – folytatott kreatív beszélgetés nyomán vizsgáljuk meg, felhasználva a közös ismereteket és ötleteket. Az előadás során nem csak az aktuális téma művészi feldolgozásának elméleti módjairól ejtünk szót, hanem meg is mutatjuk a gyakorlatot, mégpedig közösen összerakott történetek instant megzenésítésén keresztül. Eközben remek lehetőség nyílik arra, hogy lerántsuk a leplet néhány hasznos, vagy épp agyonhasznált szerzői eszközről, amik jelenlétéről befogadóként legtöbbször tudomást sem veszünk. Lehetőségünk nyílik elmélyülni a mindenkori alkalmazott zenei irányzatok kifejezőeszköz-tárában a hangszerelés, ritmus, dallamok és nem szokványos zenei elemek szintjén is.
Az egész csak mese! Mégis van úgy, hogy egy romantikus film vége felé józan eszünket félretéve, lélegzetünket visszafojtva szurkolunk a főhősnek, hogy még felszállás előtt elérje azt a bizonyos repülőt, ami szerelmét egy távoli országba repítené, és legyen bátorsága kiönteni a szívét, és persze drukkolunk annak is, hogy érzelmeit viszonozzák. Mikor pedig végül a szerelmesek (újra) egymásra találnak, igyekszünk nagy sóhajokkal csillapítani felgyorsult szívverésünket, és hatalmas pislogásokkal megakadályozni, hogy az idő közben menthetetlenül könnybe lábadt szemeink hirtelen eláztassák a kanapét. Hiába tudjuk az eszünkkel, hogy mindez nem valóság, valamiért mégis megérint minket. Vajon mennyiben felelős ezért a jeleneteket kísérő zene? Milyen eszközökkel és módszerekkel támogathatja a zene a történetmesélés érzelmi rétegeit? Milyen műfaji variációk rejlenek a gyengéd érzelmek bemutatásának terén színházi alkotások, valamint filmalkotások szerelmi szálaiban? Milyen apróbb, vagy nagyobb részletek különítik el a beteljesületlen és beteljesült szerelem zenei közlését? Hogyan húzhatjuk alá zenei eszközökkel egy adott műfajú alkotás két szereplője közti szenvedélyt? Ez az előadás többek közt ezekre a kérdésekre keresi a választ, közérthető, játékos interaktív formában.
Pirisi László
A Momentán Társulat zenei vezetőjeként közel húsz éve foglalkozik a színházi improvizáció és az alkalmazott zene kapcsolódási lehetőségeinek elméletével és gyakorlatával. Alkotói munkái közt találhatunk színházi kísérőzenét, bábszínházi előadásokhoz írt műveket, popdalokat, jazz dalversenyen fődíjat nyert dalt, divatbemutatóhoz íródott könnyűzenei dalciklust, kortárs táncelőadáshoz született többtételes művet, és nem utolsósorban jó néhány filmzenét, melyek közt vannak animációs filmek, vígjátékok, dokumentumfilmek, de van köztük misztikus horror, és Oscar shortlistre került dráma – Akik maradtak (2019, R.: Tóth Barnabás) – és rövidfilm – Susotázs (2018, R.: Tóth Barnabás) – is.
Grisnik Petra
Színművész, előadóművész, szinkronszínész, a Lírástudók podcast műsorvezetője horvát nemzetiségi családban nevelkedett, pályáját a Pécsi Horvát Színházban kezdte 1999-ben. 2008-ban diplomázott a Kaposvári Egyetem Művészeti Karának színész szakán. Gyakorlatát a kaposvári Csiky Gergely Színháznál töltötte, majd a 2008-ban a társulathoz szerződött. Főszerepeket játszott Mohácsi János, Göttinger Pál, Rusznyák Gábor, Valló Péter és Kocsis Pál rendezéseiben. 2011-ben Junior Prima díjban részesült. 2014 óta szabadúszóként dolgozik, a Thália Színháztól a Kolibri Színházon át a Játékszínig számos színházban dolgozott.