TELTHÁZ - Munkában a zene – Félelem, rettegés, feszültség
Programsorozat
Film
Kísérleti
TELTHÁZ - Munkában a zene – Félelem, rettegés, feszültség
Egy baráti társaság vakációzik egy hegyi kunyhóban. Első este elmegy az áram. „Nyavalyás áramkörök! Kimegyek, visszakapcsolom...” – mondja az egyik fiú. Mi pedig valahonnan sejtjük, hogy az ő szerepe a filmben véget ért. Hamarosan sikoly, rettegés, és terror következik! Vajon honnan tudtuk? Miből gondoljuk, hogy a szörny – bár karóba húzták, lelakatolták, elásták, meglocsolták szentelt vízzel – mégis visszatér még? Vajon milyen szerepe van a zenének abban, hogy időnként végigfut a hideg a hátunkon, és hogy a párna mögé bújva, szemünket eltakarva izgulunk végig egy horrorfilmet vagy thrillert, még akkor is, ha az első pillanattól az utolsóig tisztában vagyunk vele, hogy mindez csak mese? Pirisi László és Grisnik Petra ezen előadása a borzongásról szól. Megvizsgáljuk, hogy a zene segítségével hogyan változhat egy önmagában ártalmatlan helyzet baljóssá, hogyan hozhatjuk a frászt a nézőre akkor is, ha számít rá, mik a zenei feszültségkeltés gyakori eszközei színpadon és filmen, Shakespeare-től Drakulán át a misztikus horror műfajáig.
Képzeljünk el egy jelenetet, ahol főhősünkkel együtt belépünk egy régi, lakatlan épületbe. Az ablakok bedeszkázva, minden csupa pókháló. Az ajtó lassan nyílik, de hirtelen becsapódik. Odabent félhomály, az egyik sarokban valami váratlanul megmozdul. Talán egy egér? Majd lassan elindulunk felfelé a rozoga lépcsőn… Ki tudja mi vár odafent? Most képzeljük el mindezt úgy, hogy a jelenet alatt szóló zene beszél mindarról, ami a képen nem látható, ami a főhősben és bennünk lejátszódik. Érezzük az ismeretlentől való félelmet, ami a misztikum vonzerejével társul. A feszültséget, ami mindvégig érzékelhető, a hirtelen riadalmat, amit az ajtó becsapódása, vagy a sarokban motoszkáló lény vált ki, majd végül a fokozódó feszültséget, a gyorsuló szívverést, ahogy egyenként vesszük a felfelé vezető lépcsőfokokat. A fenti jelenetet kísérő zenét apró elemekből felépítve szórakoztató és izgalmas módon tapasztalhatjuk meg azt, hogy az alkalmazott zene milyen nyelvezettel élve vezet minket a hangulatok, érzelmek világán keresztül egy történet teljesebb megértéséhez és megéléséhez, miközben egy másik művészeti ághoz társul. Eközben remek lehetőség nyílik arra, hogy lerántsuk a leplet néhány hasznos, vagy épp agyonhasznált szerzői eszközről, amik jelenlétéről befogadóként legtöbbször tudomást sem veszünk. Lehetőségünk nyílik elmélyülni a mindenkori alkalmazott zenei irányzatok kifejezőeszköz-tárában a hangszerelés, ritmus, dallamok és nem szokványos zenei elemek szintjén is. Mindig is tudni akartad, hogyan működik, miként hat rád a filmzene? Vagy észre sem vetted, hogy mi szól a jelenet hátterében, de a filmnézés zsigeri élménye magával ragadott – és ehhez lehet, hogy hozzájárult a kísérőzene is? Az Oscar-shortlistes filmek zeneszerzőjeként és a Momentán Társulat zenei vezetőjeként is ismert Pirisi László előadásában az alkalmazott zene, filmzene, színpadi zene világával ismerkedhetünk meg mélyebben.
Az alkalmazott zene működését érzelmeken, hangulatállapotokon keresztül közelítjük meg. Az előadás interaktív, a bemutatott jelenségeket – ezúttal a félelem, rettegés, feszültség témakörét – Grisnik Petra színművésszel, a Lírástudók podcast műsorvezetőjével és a közönséggel folytatott kreatív beszélgetés nyomán vizsgáljuk meg, felhasználva a közös ismereteket és ötleteket. Az előadás során nem csak az aktuális téma művészi feldolgozásának elméleti módjairól ejtünk szót, hanem meg is mutatjuk a gyakorlatot, mégpedig közösen összerakott történetek instant megzenésítésén keresztül.
Pirisi László
A Momentán Társulat zenei vezetőjeként közel húsz éve foglalkozik a színházi improvizáció és az alkalmazott zene kapcsolódási lehetőségeinek elméletével és gyakorlatával. Alkotói munkái közt találhatunk színházi kísérőzenét, bábszínházi előadásokhoz írt műveket, popdalokat, jazz dalversenyen fődíjat nyert dalt, divatbemutatóhoz íródott könnyűzenei dalciklust, kortárs táncelőadáshoz született többtételes művet, és nem utolsósorban jó néhány filmzenét, melyek közt vannak animációs filmek, vígjátékok, dokumentumfilmek, de van köztük misztikus horror, és Oscar shortlistre került dráma – Akik maradtak (2019, R.: Tóth Barnabás) – és rövidfilm – Susotázs (2018, R.: Tóth Barnabás) – is.
Grisnik Petra Színművész, előadóművész, szinkronszínész, a Lírástudók podcast műsorvezetője horvát nemzetiségi családban nevelkedett, pályáját a Pécsi Horvát Színházban kezdte 1999-ben. 2008-ban diplomázott a Kaposvári Egyetem Művészeti Karának színész szakán. Gyakorlatát a kaposvári Csiky Gergely Színháznál töltötte, majd a 2008-ban a társulathoz szerződött. Főszerepeket játszott Mohácsi János, Göttinger Pál, Rusznyák Gábor, Valló Péter és Kocsis Pál rendezéseiben. 2011-ben Junior Prima díjban részesült. 2014 óta szabadúszóként dolgozik, a Thália Színháztól a Kolibri Színházon át a Játékszínig számos színházban dolgozott.