Ugrás a tartalomhoz
Azonnali hívás
A kortárs basszuszene nagyjai

A kortárs basszuszene nagyjai

2024/09/23 | 3p

Kode9 & Lee Gamble

Kode9 és Lee Gamble, két elektronikus zenei legenda, a kortárs basszuszene megkerülhetetlen alakjai, a Hyperdub és UIQ kiadók fejei először lépnek fel Magyarországon live acttel. A klubest fel- és levezetését hazai oldalról AIWA és asvany biztosítja. Lássuk legfontosabb lemezeik, kiadványaik mentén, hogy miért megkerülhetetlen figurái ők a műfajnak! És miért kihagyhatatlan fellépésük a Zene Házában.

KODE9
Kode9 vagyis Steve Goodman, skót DJ, producer és író. 2004-ben alapította a gyorsan világhírűvé váló, meghatározó jelentőségű Hyperdub lemezkiadót – első szerződött művésze konkrétan Burial volt –, majd 2019-ben létrehozta a Flatlines alkiadót, hogy audioesszéinek is otthont biztosítson. Eddig négy LP-je jelent meg, kettő a 2014-ben elhunyt költővel és MC-vel, The Spaceape-pel közös kiadvány, de ezekkel egyenértékű, amit kiadóként, dj-ként, a színtér egyik kulcsfigurájaként tett. A hazai Exiles kiadó vezetője, Kolbenheyer Erik így foglalta össze Kode9 munkásságát: „A brit dubstep szcéna központi alakjaként Kode9 munkássága jelentősen befolyásolta a kortárs basszuszene hangzását és fejlődését. Korai munkái, valamint a Hyperdub kiadványai megalapozták a műfaj sötét, rideg, urbánus, mégis egyszerre zen esztétikáját. Egyaránt inspirálódik a jungle, footwork, UK garage és gqom stílusjegyeiből, gyakran dolgozza fel a nagyvárosi hanyatlás, izoláció és társadalmi egyenlőtlenség témáit. Produceri munkáján túl Kode9 elismert szerző és kulturális teoretikus, aki írásai és előadásai révén aktívan hozzájárul a globális zenei és politikai diskurzushoz. Sokrétű tevékenysége hidat képez az underground és az akademikus kultúra között.”

# Kode9 + The Spaceape: Memories of the Future (2006)
Az 1973-as glasgow-i születésű Kode9 nemcsak ott volt a dubstep születésénél, de ténylegesen is egyik katalizátora volt a műfajnak, ő volt a kalózrádióként indult londoni tánczenei adó, a Rinse FM egyik emblematikus figurája, és 2003-ban az elsők között játszotta a zsáner legkorábbi dalait. Aztán – amellett, hogy dj-ként a partik világába is bevezette a dubstepet (dj-mixlemezei is jelentősek) – maga is elkezdett ilyen zenéket írni. A dubköltő The Spacemannel közös 12”-eket egy nagylemez követte, amely ott van a zsáner unikális klasszikusai között. A legmodernebb tánczene gondolatébresztő szövegekkel.

# VA: 5 Years of Hyperdub (2009)
Kode9 eredetileg saját zenéi megjelentetésére hozta létre a Hyperdubot, a Daddi Gee-vel (ami persze The Spaceape korai neve) közös 2004-es 12”-ek voltak az első fecskék, majd leszerződtette Burialt, a 2010-es évek egyik – stílusokon is túlmutató – legnagyobb hatású producerét, és a sikerszéria garantált volt. A lemezkiadó első öt évét dokumentáló válogatás ki kicsoda a jövőbemutató basszuszenében: Mala, Zomby, Martyn, LV, Ikonika, Joker, The Bug, King Midas Sound, Darkstar és persze Kode9 és Burial minden mennyiségben. A kiadó máig őrzi előremutató profilját, Laurel Halotól és DJ Rashadtól Dean Blunton és Jessy Lanzán át Kleinig és Loraine Jamesig hősünk csak csúcsminőségű előadókat szerződtet.

# Kode9: Escapology (2022)
Spaceape 2014-es halála után a footwork tempós világa felé pörgött fel Kode9, illetve dj-ként volt némileg aktívabb – elég beszédes, hogy a talán leginkább legendás mixlemez-széria, a Fabriclive 100. ünnepi kiadványát ő és Burial jegyezhette 2018-ban. Eddigi utolsó saját albuma – a spekulatív sci-fi műfajába tartozó, Brexit utáni Britannia jövőjét vizsgáló Astro-Darien című fikciós munkájához készült hanganyag – szinte minden fontosabb kortárs zenei világot bejár a dekonstruált klubhangzásoktól az idm-es footworkön át a sötét ambientig, pazar sound design jellemzi. Minden ehhez hasonlót remélhetünk első magyarországi live actjétől is.

LEE GAMBLE
A birminghami származású, Londonban élő Lee Gamble az elektronikus tánczene kísérletező ágához tartozik, a UIQ kiadó vezetője. Fiatal DJ-ként jungle zenékkel kezdte különböző szigetországi kalózrádióknál, majd az ezredforduló környékén fedezte fel a számítógépes zene és a digitális zaj kimeríthetetlen eszköztárát. Absztrakt, hangszoborszerű kiadványok – 80mm O!I!O (2006) és Join Extensions (2009) – után visszatért a tánctérre, és elvont ambient-techno-jungle dekonstrukciókkal, a PAN kiadónál megjelent meghatározó kiadványaival figyelt fel rá a világ. Ő pedig azóta is sorra szállítja azokat a minőségi kiadványokat, amelyekkel máig az elektronikus zene élvonalába tartozik. Újra Eriké a szó: „Lee munkásságára jellemző a komplex sound design, a mély, magával ragadó ritmusok és intim ambient fátylak elbűvölő elegye. A képessége, hogy összetett tánczenei struktúrákat érzelmi mélységgel töltsön meg, kiemelt helyet biztosított számára a kortárs elektronikus zene páholyában.”

# Lee Gamble: Dutch Tvashar Plumes (2012)
Lee Gamble korábbi aktivitásához képest 2012-re pörgött fel igazán és robbant is be az elektronikus zene élvonalába. Előbb egy jungle- és atmoszférikus drum’n’bass-lemezekből hangmintázott merész ambient EP-vel (Diversions 1994-1996), majd a korhangzást alakító első nagylemezével, amelyen a high-tech computer zenék és a lo-fi klubzenék (minimal ambient techno és outsider house) közé épít hidat, látszólag könnyed, valójában szinte utánozhatatlan egyensúllyal. A lemezt zsánerben befolyásos FACT Magazine az év 2. legjobb lemezének, egyben a legjobb brit albumnak választott.

# Lee Gamble: KOCH (2014)
Amikor egy művészt arra késztetnek, hogy tekintsen vissza pályájára, akkor sokszor előfordul az, hogy a tágan értelmezett legjobb, legnépszerűbb munkáját alulértékeli az aktuális kiadványaihoz képest, pontosabban nagyon helyesen az aktuális művészi képét tartja érvényesebbnek. Lee Gamble esetében teljesen egyértelmű az általa eddig megtett út és művészi vízió alakulása, amelyen ez a lemez jutott el a legszélesebb közönséghez, lévén ezen szól a legközvetlenebb, leginkább „klubos”, vagy inkább „klubot elhagyó, hazamenős” megszólalása. De a KOCH lassú építkezése fontos mérföldkő a pályán, ami legújabb kiadványáig vezet.

# Lee Gamble: Models (2023)
Legutóbbi albuma – hogy a két főhős sorsa végképp összefonódjon – Kode9 kiadójánál, a Hyperdubnál látott napvilágot. A KOCH-tól idáig vezető úton dekonstruált mindenféle aktuális hangzásokat, hogy megérkezzen egy szürreális-misztikus hangtérbe, ahol a mesterségesen létrehozott hangok, énekhangok az érzelmekkel játszanak, az emberi és a mesterséges határvonalat kutatják. És az ambientes, glitch popos, avantgárd világ nagyon is szinkronban van a Kode) kiadójánál történő aktualitásokkal. És persze a Gamble-életműben is fontos helye van a szépen felhúzható íven, ami hangszobroktól indult és bejárt egy egész univerzumot. Élő fellépésén is ehhez hasonló nagyívű barangolásra számíthatunk.