Derya Türkan Ensemble (TUR), Bacchus Consort: a fejedelmi udvartól a fényességes portáig
Derya Türkan Ensemble (TUR), Bacchus Consort: a fejedelmi udvartól a fényességes portáig
Küzdelmes, és azóta is determináló 150 év volt hazánk számára a török hódoltság kora, a magyar-török együttélés időszaka. Ennek ellenére letagadhatatlan, hogy ebben a korszakban számos kulturális hatás érte a magyarságot. A 16., 17., és 18. század mind magyar, mind török oldalon igen gazdag zenei emlékekben, régizenei forrásokban. A Magyar Zene Háza koncerttermében október 27-én képet kaphatunk arról, milyen dallamok szólhattak a három részre szakadt Magyarország fejedelmi udvaraiban és milyen muzsika szórakoztatta ezzel egy időben az isztambuli Fényességes Porta népét. Közzenei kalandozás a török hódoltság korában, a tradicionális és a régizene határterületén a török Derya Türkan Ensemble és a hazai Bacchus Consort közreműködésével.
Derya Türkan Ensemble
A Derya Türkan Ensemble egy török régizenei, tradicionáliszenei trió, amelyben a névadón kívül – aki kamándzsán játszik – szerepel még Serkan Mesut Halili kanunos és Özata Ayan török tamburás, és amely ezen a koncerten kiegészül egy vendéggel, Dilek Türkan énekessel is. Derya Türkan muzsikál a már a Zene Házában is járt Küdsi Ergüner formációjában is (van közös albumuk is), de emellett számos másik együttessel, alkalmi közreműködéssel vívta ki a figyelmet. Többször játszott például Jordi Savall-lal, annak lemezein és koncertjein is. Híres zenekara még a Incesaz nevű együttes, amellyel klasszikus török zenét játszanak. A nevét viselő Derya Türkan Ensemble-ben a régi zenei hagyományokat is felelevenítik, így tesznek ezen a koncerten is, amelyen Dimitri Cantemir, „az isztambuli herceg” zenéjét elevenítik fel. Cantemir a 17. és 18. század fordulóján élt, a mai Moldova és Románia területéről származik, és amellett, hogy politikailag is fontos figura volt, a zenei életben is jelentős szerepet töltött be. Zenéjét a keleti és a nyugati kultúrák összeházasítása jellemezte. A Derya Türkan Ensemble Cantemir válogatott darabjait mutatja be, valamint a 17. századi bogdani vajdaság vidékének népdalait, megismertetve ezáltal zenéjének egyetemes nyelvét. Miután egy ideig Isztambulban élt, Cantemir tanulmányozta az Oszmán Birodalom zenei hagyományait is, és bevezette ezt a hagyományt Európába. A keleti és a nyugati zene fúziója kiemelkedő jellemzője Cantemir szerzeményeinek. Műveiben jelentős szerepet kapnak az oszmán zene által ihletett motívumok és dallamok. A koncert során olyan hangszerek, mint a kanun, a kamándzsá és a török tambura, az isztambuli zene kiemelkedő hangszerei keltik életre Cantemir szerzeményeit és a moldovai népzenét. Dilek Türkan vendégművész a 17. században komponált dalokat ad elő.
Bacchus Consort
A Bacchus Consort 2014-ben alakult, repertoárján főként késő reneszánsz és kora barokk zenék szerepelnek. A jó borok és ízletes fogások mellett az élőzene is elengedhetetlen része volt a korabeli vigadalmaknak, közösségi eseményeknek. „Ezért is választottuk zenekarunk névadójának az ókori boristent. Műsoraink egyedülállónak számítanak Magyarországon: szórakoztató zene a tavernák dalaitól az arisztokrácia körében elterjedt udvari muzsikáig. Különös figyelmet fordítunk azokra a művekre, amelyekben a barokk zene ötvöződött népzenei hatásokkal.” Tematikus koncertek formájában hozzák közel a hallgatósághoz különböző népek régizenei hangzásvilágát. Így fellépéseik azok számára is élményt nyújtanak, akik nem annyira nyitottak a komolyzenére. A reneszánsz és a barokk kor profánsága mellett az élet állandó része volt a szakralitás. Ez a gondolkodásmód is megjelenik együttes profiljában.
Az est műsorvezetője dr. Richter Pál zenetörténész, a Hun-Ren Bölcsészettudományi Kutatóközpont Zenetudományi Intézetének igazgatója.