Lucian Ban (RO), John Surman (UK), Mat Maneri (US): Transylvanian Folk Songs
Globálzene
Lucian Ban (RO), John Surman (UK), Mat Maneri (US): Transylvanian Folk Songs
A népzenegyűjtő és népdalokat feldolgozó Bartók Béla nemcsak a magyar zenészeket ihlette meg – mindezt számos kiváló kortárszenei, jazz és népzenei kiadvány bizonyítja – de bizony a világhírű zeneszerző mellett, Bartók, mint folkkutató is komoly hatással van külföldi zenészekre, zeneszerzőkre is. Ebben a sorban a legújabb reveláció három jazz-zenész közös lemeze, a Transylvanian Folk Songs – The Bartók Béla Field Recordings című album, amely címéhez hűen Bartók-gyűjtésekből indul ki és erdélyi népzenét ültet át improvizatív jazzre. A romániai születésű, de New Yorkban élő zongorista, Lucian Ban, az angol fúvós-billentyűs multiinstrumentalista, John Surman, és az amerikai hegedűs-brácsás, Mat Maneri ihletetten nyúltak a többszáz éves népdalkincshez és feldolgozásaik éppúgy hatnak tisztelgésként, mint megragadó átalakításokként. A trió ezt a 2020-as, ünnepelt albumát a pandémia miatt nem tudta élőben is bemutatni, de most útra keltek és a Zene Házába is megérkeznek vele.
Bartók Béla annyira szerette a nyugat-romániai Erdély népzenéjét, hogy miután 1904-ben megérintette egy népdal, hamarosan útra kelt, hogy még több ilyen zenét keressen. Egy évtized alatt több ezer dallamot gyűjtött, írt át, több száz népzenészt rögzített viaszhengerekre, és a román népzene kutatásának befejezését 'életcéljának' nevezte. Bő egy évszázaddal később három kiváló improvizátor – Mat Maneri, Lucian Ban és John Surman – friss ihletet merített a Bartók fantáziáját megmozgató zenéből, és saját megközelítésből felülvizsgálja a karácsonyi énekeket, siratóénekeket, szerelmes dalokat, hozományi dalokat és még sok mást. Az erdélyi népdalok radikális átdolgozása, ahogy a JAZZ TIMES fogalmaz, „éppúgy tisztelgés, mint átalakítás”, és a rajongók és a kritikusok azonnali elismerését váltotta ki. A kamarajazz-lemez számos év végi listán aratott, élőben azonban a pandémia miatt nem tudott megszólalni, de ami késik, nem múlik, a trió útra kelt, „hogy még egyszer táncra perdítse azokat a régi csontokat”.
A már a hatvanas évek végén is virtuózként felfedezett John Surman az európai jazz egyik kulcsfigurája, többek közt az ECM kiadónál megjelent számos remek lemezen hallhatjuk játékát, hol szopránszaxofonon, hol basszusklarinéton, vagy éppen billentyűs hangszereken.
A Bartók által leginkább kutatott régióból, egy kis faluból származó Lucian Ban az erdélyi népzenét már korábban is előszeretettel használta klasszikus zenét és jazzt keresztező munkáiban, amelyekben az improvizáció is kulcsszereplő. Az ezredforduló óta egyre inkább népszerű zenész az elmúlt években számos kimagaslóan fogadott albumot jelentetett meg.
A brooklyni Mat Maneri azonnal felismerhető hangzással és megközelítéssel rendelkezik, amely a jazz és a mikrotonális zene különböző világait folyékony, figyelemre méltóan kifejező módon egyesíti. Mat 1990-ben társalapítója volt a legendás Joe Maneri Quartetnek amelynek felvételeit a kritikusok és zenésztársak széles körben elismerték, mint a 20. századi improvizatív zene legfontosabb fejleményeit.
A koncert a Retracing Bartók programsorozat keretein belül valósul meg. | Timisoara 2023 ECOC
Az esemény kiemelt támogatója a Román Kulturális Intézet és a Jazz Updates.
Fotó: Mircea Albutiu